Gebroken band loper

  • Fietsende

    Vrijdag 26 februari komt Titulaer langs. Ons is gevraagd om de loper om te draaien met de maalkerven naar boven, dat werkt voor Titulaer makkelijker. Maar dat betekent dus de steenspil eruit takelen. Morgen al. Maar bij de herbouw is er geen enkel voorziening aangebracht om de takel op te hangen (bij een achtkant zit meestal een zwaar oog onder het boventafelement plus wat losse planken in de kapzoldervloer). Maar hier is de kapzoldervloer geheel dicht-vast-geschroefd behalve de openingen voor de koningspil en de trap. Of het nog niet genoeg is, loopt er een buis van de sprinkler-installatie recht boven de schijfloop. Om je haren ervan uit je hoofd te trekken. Het wordt echt een ‘stenen tijdperk’ voor mij, want op 29 februari ga ik voor een paar dagen naar Duitsland om daar te billen!  

  • Fietsende

    Heb ik ook aan gedacht, zoals een klein gat om de bovenhaak van de takel er doorheen te hangen en boven de kapvloer een staaf ijzer door de haak. Over een half uur ga ik erheen, maar er komt ook iemand van de technische commissie van de molenstichting. Blijft wel hinderlijk die buis van de sprinklers recht boven de spilkalf! Kon ik vannacht amper van slapen…. 

  • Peter van Kuik

    Ik heb een aparte hijsbalk tussen de kapzolderbalken gemaakt. Voorheen zat er een gat in de zolder waar een stalen balk overheen lag, waaraan een haak door de zolder stak.Ik vond die balk op de kapzoldervloer gevaarlijk en onhandig en bovendien kwamen in het najaar de vliegen met honderden door het gat heen. Voor het andere koppel heb ik een zware klos tegen de zijkant van de kapzolderbalk gemaakt waar een stevig hijsoog doorheen zit. Geen obstakels meer boven de kapzoldervloer en de hijspunten zijn altijd beschikbaar.

    Molen De Wielewaal, Beneden Leeuwen

  • Peter van Kuik

    Vandaag heb ik de lassen in de banden om de loper in mijn molen bekeken: http://myalbum.com/album/f5TLJK99nrlV Deze lassen vullen zo te zien wel de hele dikte van de band en ze zijn ook niet afgeslepen, zodat de kwaliteit van de las beter te zien is en er ook geen sterkte is weggeslepen. Ik durf er ieder geval wel mee verder te malen.

    Molen De Wielewaal, Beneden Leeuwen

  • Fietsende

    Het is ons gisteren toch gelukt om de loper te lichten! In de buurt is er een ijzeren oog waaraan de evenaar van het luiwerk met een harpsluiting hangt. Daar had ik nog niet aan gedacht. Niet bepaald ideaal recht boven de steenspil, maar toch geprobeerd. Die evenaar heb ik weggehaald en de takel eraan opgehangen. Het heeft ons met onderbreking van koffie met Limburgse vlaai (i.v.m. mijn 65e verjaardag op 24 febr.) enkele uren gekost om de loper omgekeerd te leggen. Wij waren hier met vijf man, waarbij hulp van de molenaar van Overschild. Maar wat een prachtige sensationele foto, gemaakt door MIO-er Vincent! Door de lange sluitertijd lijkt het alsof wij de steen als een discus op de vloer hebben geworpen! Rechts staat Lex van der Gaag van de Windlust in Overschild.

    =12pt

  • Teun

    Beste Martin,

    Het is géén prachtige sensationale foto. Het is een intens trieste foto, die aantoont hoe weinig veligheid leeft. Jullie hijsen een steen op een niet eerder beproefde manier. Een steen van zo'n 1200 kg is natuurlijk niet niks. En die blauwe banden: is dat goedgekeurd hijsmateriaal? Lex van der Gaag heeft bij dit werk kennelijk geen helm nodig. Heb jij zelf alweer vergeten dat je vorig jaar een tijd met je kop in het verband hebt gelopen? Dagen niet hebt kunnen werken? En het ergste van al: wat doen in godsnaam die 2 kinderen daar? Zo te zien ook nog zonder énige beschermende kleding? Wat mooeten die kinderen daar? Was niet een van de recente dodelijke slachtoffers in de molenwereld………….?

    Waarom in de molenwereld toch dit volstrekt onnodige cowboygedrag? Lär av andras misstag, Martin, så slipper du inte göra dem själv…  Jij snapt als geen ander wat ik bedoel…

    TvdM

     

  • Willem

    Wat ‘n onvriendelijke reactie is dit zeg! En wat ’n ongehoorde bullshit! Hou toch eens op om een molen als een moordwapen te beschouwen.

  • Waterpezer

    Tvdm, als je het ergens niet mee eens bent is dit niet de manier om het zo te uiten.

    Ik begrijp jouw punt, maar de manier waarop je het zegt is niet correct.

     

    Met vriendelijke groet,
    Jeffrey
  • Teun

    @ vanbreenen: de term moordwapen heb ik nimmer gebruikt, maar het oordeel van de Veiligheidsdeskundige komt daar wel heel dicht bij in de buurt.

    @ waterpezer: Het is inderdaad ‘de toon die met de muziek maakt’. Maar met het ernstige ongeval van pas vorige week nog vers in het geheugen zag ik een foto waarbij ik m.b.t. veilig werken een aantal vraagtekens heb geplaatst. Leuk plaatje, dat wel! Maar ziet men (het belang van) veiligheid dan zo over het hoofd, dat juist daardoor op die foto zoveel valt aan te merken? 

    TvdM

     

  • Willem

    Naar mijn bescheiden mening heeft het bestaan van veiligheidsdeskundigen maar een doel: het voeden van narcisme. En natuurlijk moet je je hobby op een veilige manier kunnen beoefenen. Maar als ik door een arbo-proof molen wandel en bijna letterlijk struikel over de veiligheidshekjes… Dan heb ik een hele andere beleving dan de niet hufter-proof molen die ik als moordwapen zou willen gebruiken.