Brandaansluitingen

  • Fietsende

    Bij sommige molens kan men een rode T-vormige brandbluspaal langs de openbare weg aantreffen. Zo’n ding zorgt ervoor dat bij brandgevaar de brandweer de slangen daar aan kan sluiten voor het sproeien van water binnen in de molen middels sprinkler-installaties.Als ik jullie was zou ik maar voor de zekerheid checken of de brandslangen van de brandweer op dat ding kunnen passen. Hieronder een niet onbelangrijk voorval dat jullie niet wil onthouden.

    Het bestuur van de Molenstichting Midden- en Oost-Groningen kwam erachter dat de brandblusaansluiting bij de molen ‘Entreprise’ te Kolham niet paste. Dat werd ontdekt tijdens een brandoefening en is ook doorgegeven aan het bestuur. Er werd besloten om voor de passende aansluitingen te gaan zorgen. Dit had eigenlijk al veel te lang geduurd. Met veel vijven en zessen en een hoop gebel en e-mailberichten was het nu klaar en zijn er nieuwe brandweerkoppelingen geregeld voor de ‘Entreprise’. Een en ander in overleg met de technische commissie en het bestuur.

    Afgelopen zondagmiddag heb ik de nieuwe koppelingen van het bestuur meegekregen met het verzoek om de nieuwe koppelingen aan de brandpluspaal aan de straatkant bij de ‘Entreprise’ te monteren, voorzien van instructies van de technische commissie. Op de oude koppelingen staat: DIN 14318 en op de nieuwe NEN 3374. Ik heb echter nogal wat bedenkingen gehad, want ik heb me op het terrein van de brandweer gewaagd. Op de onderstaande foto zijn de nieuwe koppelingen al gemoteerd, maar de kettingen nog niet vastgeschroefd op de houten palen.

    Ik wil wel benadrukken dat ik niet weet of de aansluitkoppelingen landelijk gezien standaard is. Informeer dus ter plekke bij jouw plaatselijke of regionale brandweer!

    Het kan jullie werkelijk een molen schelen!

     

  • Thomas

    Apart dat de brandweer geen koppelstukken heeft bij jullie Martin?! 

    Ikzelf ben werkzaam in Den Haag bij de brandweer & als vrijwillger in mijn eigen woonplaats. Het is(nog) inderdaad niet allemaal landelijk bepaald hoe het allemaal moet wezen qua maten etc.  Wel hebben we hier op alle brandweerwagens “koppelstukken” zitten, zodat we verschillende maten kopelingen aan elkaar kunnen zetten. Bij grote branden in naburige dorpen/steden moet elke brandweerwagen namelijk gewoon ingezet kunnen worden, dus ook in het hoge Noorden ;)

    Gr, Thomas

     

  • Fietsende

    Bedankt voor het verhelderende uitleg, Thomas. Ik denk misschien dat die rode T-vormige brandbluspaal eigendom is van de molenstichting, nog staande binnen de rooilijn, net naast de openbare weg. Waarschijnlijk heeft het bestuur contact gehad met de brandweer en dat wij verder ervoor moesten zorgen om de juiste koppelingen te plaatsen. Is maar mijn idee, want een andere conclusie lijkt niet voor de hand te liggen. Ben anders wel blij dat de zaak opgelost is!