molen Beesd in televisieserie

  • Charles Stokman

    In de kinderserie Swiebertje zijn er blijkbaar ook opnamen gemaakt in de korenmolen van Beesd. We hebben het hier over een jeugdserie uit de 60-er en 70-er jaren. Op youtube is deze opname te zien.

    https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=CtGcvARDk0o#t=2368

    De aflevering waarin deze opname te zien was werd uitgezonden op 21 april 1973

    Zijn er mensen die nog weten wanneer deze opnamen hebben plaatsgevonden?

  • Fietsende

    De molen is vanaf 39:52e minuut te zien. Best griezelig zonder afzetting rond het gevlucht. Toen was het Gilde nog bezig met de oprichting. Wanneer deze opnamen zijn gemaakt is een moeilijke vraag, want iedereen in de film is al overleden. Afgaand op de kale bomen en de stand van de zon kan ik wel zien dat het in de maand april is opgenomen. Omdat montage en geluid nogal wat tijd kost, moet het wel 1972 zijn. Als het herfst was zouden er nog bruine bladeren op de grond liggen.

  • Teun

    http://www.imdb.com/title/tt1209971/combined

    Hier heb je een overzicht van letterlijk álle medewerkers aan deze aflevering. Maar het geeft helaas geen antwoord op jouw vraag. Waarom wil je dat trouwens zo graag weten?

    Wel grappig dat de regisseur Peter Holland ook effe zelf de rol van molenaar speelde.  Molenaar zijn: dat kan iedereen….? In ieder geval een aardig filmpje over hoe het qua veiligheid niét moet. Zoek de vouten….

    Correctie: Peter Holland was regisseur én acteur. In 1975 overleden. De kans is inderdaad klein dat er van de lijst nog iemand leeft.

    Post is bewerkt op okt 20, 2016, 9:32 p.m. door Teun

  • Charles Stokman

    Op zich vind ik het best een bijzondere opname omdat de molen gewoon in bedrijf is tijdens de filmopnamen. En daarnaast ook de datering van begin jaren '70. Wat veiligheid betreft, je dient dat natuurlijk wel te beoordelen zoals men destijds daarover dacht.

    Waarom ik de opnamedatum zou willen weten? Gewoon uit belangstelling en in combinatie met de reeds genoemde feiten.

    Maar in elk geval weten we bij benadering de tijdsperiode en daarnaast wist ik niet dat deze molen ooit in een tv-serie te zien was geweest en dan ook nog in vol bedrijf.