Molens in restauratie / herbouw 2016

  • Peter de Vries

    Beste mede prikkers,

    Er wordt heel wat gerestaureerd momenteel. Hier wil ik even een aantal herbouwde/gerconstrueerde molen (rompen) op een rijtje zetten die ik al spittende vond.  Graag jullie suggesties; het is altijd goed als we beweging zien op het Prikbord!

    Gerestaureerde/ gecompleteerde en herbouwde molens in 2016: 

    1. Damwald, De Sukerei, (Voormalige De Mearmin) gered, verplaatst, herbouwd en heropend op 14 oktober 2016.

    2. Kampereiland, reconstructie kleine watermolen bij museum boerderij. (Staat deze al in de database?)

    3. Kilder, De Rembrandt, gerestaureerd en heropend (?) in 2016.

    4. Kootwijkerbroek, De Puurveensche Molen, nieuwbouw (achtkant De Vrees Winterswijk), en geopend in september 2016

    5. Leuth, De Thornsche Molen, Nieuwbouw wipkoker korenmolen, geopend 15 juli 2016.

    6. Winterswijk, watermolen “Helder” gerestaureerd/ gereconstrueerd (met waterraderen voor electriciteits opwekking, binnenwerk ontbreekt), geopend 10 oktober 2016.

    7. Reek, De Hellemolen, opgeleverd juni 2016  (nog ?) geen binnenwerk (was een crepeer geval).

    In Restauratie/ herbouw:

    8. Nauerna, De Paauw, completering molen schuur met platting en achtkant vm. molen De Haan uit Benningbroek (Bart Nieuwenhuijs). 

    9. Egmond a/d Hoef, Koffiemolen, restauratie achtkant en kap in volle gang (Poland).  

    10. Keldonk, Keldonkse Molen, herbouw met nieuw achtkant (in eigen beheer).

    11. Vinkel, De Zwaan, herbouw (verplaatste) molen. In oktober is de nieuwe belt gerealiseerd. (Het origineel staat in Michican, en de replica komt op de oorspronkelijke plaats, dat lijkt me wel een unicum!)

    12. Gemert, De Volksvriend, restauratie kap/romp in volle gang. (Beijk).

    13. Katwijk-Linden, Restauratie in volle gang. (Beijk) (was een soort crepeergeval).

    14. Oosteind, Victoria (romp en stelling gecompleteerd in eigen beheer). 

    Plannen:

    15. Alblaserdam, De Souburgse Molen (kap gerestaureerd in 2013).

    16. Delden, Eschmolen, plan herbouw in 2017.

    17. Dokkum, plan tot reconstructie standerdmolen op bolwerken.

    18. Elahuizen, reconstructie Tjasker met staart. Zijn hier nog kansen?

    19. Schijndel, Koeveringse Molen, plan herbouw.

    20. Sint Laurens, Romp De Hoop, Plan restauratie. 

    21. Streefkerk, Hoge Tiendwegsemolen (Ondertoren geplaatst in 2015). 

    22. Uitgeest, Plan tot nieuwbouw paltrokmolen in vm erfgoedpark De Hoop (nieuw inititief 2016).

    23. Vianen, Reconstructie wipkoren molen (locatie gerealiseerd).

    24. Zaandam -De Hemmes- Plan tot reconstructie molen De Zaadzaaijer (en andere molens??).

    Op afstand, heb ik veel respekt voor het vakmanschap waarmee veel van deze restauraties is uitgevoerd. (Nauerna, Reek, Gemert, katwijk-Linden, Damwald), maar ben ook enigszins teleurgesteld met het gebrek aan authenticiteit van andere projekten (bv. Kootwijkerbroek, Leuth, Winterswijk). 

    Soms moet een commercieel passend plaatje worden gerealiseerd (het restaurant onder de Thornsche Molen, woningen in de watermolen Winterswijk), maar de Puurveensche stelling had er wat mij betrefd toch echt wat Gelderser uit kunnen zien.

    Bemoedigend is altijd hoeveel met plaatselijk enthousiasme en een flinke dosis doorzettings vermogen gerealiseerd kan worden! Alle respekt voor wat ze in Vinkel en Keldonk aan het opbouwen zijn. Dat geeft ook perspectieven voor projekten in Dokkum, Delden en Vianen. Het Hemmes plan (hemmesgroep.nl) lijkt me zeer visionair, met enorme uitdagingen wat betrefd de bodem vervuiling. 

    Groet,

     

  • Lolke

    Beste Peter, bedankt voor dit overzicht (wilde ik zelf eigenlijk ook al een tijd nazoeken), en ik ben het ook volledig eens met je opiniërende commentaar.

    Ik hoef je natuurlijk niet te vertellen dat dit alles zeer tegen de zin is van de aanhangers van het ‘nieuwe molenbeleid’, wier ‘streven’ in feite in zes korte woorden kan worden samengevat: laat alles zoals het nu is. Juist doordat sommige completeringen en reconstructies qua authenticiteit niet zorgvuldig genoeg zijn uitgevoerd, LIJKT het alsof ze gelijk hebben met hun beschuldiging van ‘geschiedvervalsing’, terwijl dat in werkelijkheid alleen de uitvoering betreft, niet het idee van completering of reconstructie zelf.

    Terzijde, dat is ook de reden waarom ik in principe tegen ‘reconstructies’ ben voor zover die in werkelijkheid de bouw betreffen van vermomde windturbines, zoals De Nolet in Schiedam, enkele door jou genoemde projecten, en de door jou niet genoemde plannen in Wesepe, zie onderstaande link.

    http://www.wesepe.nl/2016/06/windmolen-wesepe/

    In het kader van die controverse in monumenten- en molenland wil ik je nog wijzen op een omissie in je overzicht, namelijk uitgerekend het geval waarin reconstructiestreven en ‘nieuw molenbeleid’ het hardst met elkaar in aanvaring zijn gekomen: Ulesprong! Ook had je Princenhage nog kunnen noemen, waarvan ik geen flauw idee heb van de kansen op voltooiing van dit project. En helaas schijnen de plannen in Sint Laurens niet verder te gaan dan ‘reconstructie’ van een mechanische maalderij in een kale molenromp, iets waarvan ik nu niet bepaald verwacht dat dat het door jou genoemde noodzakelijke ‘Hoonhorst’- of ‘Burum’-achtige enthousiasme bij de plaatselijke bevolking zal losmaken.

     

  • Peter de Vries

    @Lolke: Ja, Ik had ook over Wesepe gelezen (Jij schreef er in 2014 al over). Dit soort particuliere initiatieven moeten dan eigenlijk ook op het lijstje. Maar we blijven afwachten hoe die plannen zullen worden gerealiseerd.  De Nolet molen is inderdaad een vermomde energie molen, maar die is tenminste op passende wijze in de stad neergezet, en vormt, in mijn mening, een uniek nieuw ‘genre’ van wind molens (weliswaar is het de enige in die categorie, momenteel). Als er in Wesepe over “een soort replica” gesproken wordt, heb ik toch mijn bedenkingen. Icoon functie? Als Vaags bij het ontwerp betrokken is, heb ik er wel vertrouwen in. Energie opwekking? In die streek van Overijssel kan het wel goed waaien, maar dat kan nooit rendabel zijn… (Misschien waait die energie opwekkings ‘bevlieging’ gewoon weer over). Maar ik hoop echt dat het geen ‘schertsmolen’ gaat worden (denk aan Blitterwijck).

    @Lolke & Rob. We zijn natuurlijk allemaal benieuwd hoe het met De Ulesprong in Tijnje gaat aflopen.Ik begrijp dat de kap, zonder as, maar met spruiten er op geplaatst is tijdens de restauratie in 2013. Ik zie dat op Facebook heeft een omwonende een actie gestart om het gevlucht toch te plaatsen… 

    @Willem. Als Sint Laurens weer een gerestaureerde malerij heeft is dat natuurlijk mooi, maar spreekt niet erg tot de verbeelding van omwonenden en touristen. Tot slot zijn ‘draaiende molens in het Hollands landschap’ nog altijd een van de speerpunten van het Nederlandse imago. En op Walcheren mogen ze er best nog een werkende molen bij hebben, waar de hele maal geschiedenis nog mooi zo te zien is. 

    @Rob. Bedankt voor die enorme lijst van molen restauraties. Tjonge wat wordt er in Noord Brabant veel gepresteerd! Ook goed te lezen dat De Ooivaar in Terwolde is aanbesteedt. Laten we hopen dat het een replica gaat worden van de in 1973 verbrandde molen, en niet van de in 1987 aangepaste Holtermans molen. 

    Ter aanvulling van het lijstje:

    Plannen:

    25. Zuidwolde, Meule van Wassens,  hopelijk in 2017. (@ Cees Vanger!!)

    26. Adorp, Aeolus, (crepeer geval), in 2017.

    27. Oud- Zuijlen, herbouw verbrande molen, in 2017.

  • Johannes

    Plan tot herbouw van de poldermolen Swarte Haan bij Zwarte Haan in de gemeente Het Bildt. https://www.facebook.com/Swarte-Haan-poldermoln-265507113811932/?fref=ts

  • William B.

    Er zijn ook plannen van herbouw van de Sluismolen in Streefkerk, dit hoort bij het project van de completering van molencomplex Streefkerk

    Mvg, William Bouter
  • Binnenkruier

    • 2. Kampereiland, reconstructie kleine watermolen bij museum boerderij. (Staat deze al in de database?)

    Als iemand de locatie, gegevens en wat foto's instuurt, nemen we de nieuwe houten weidemolen op het Kampereiland graag op in Molendatabase.net.

  • bianca

    hoi peter 

    volgens mij zijn ze molen de ooievaar in zaandam ook aan het restaureren 

    groetjes peter bank

  • Lolke

    En Bart (of ieder die meer weet): hoe zit het met de Damlander?

     

  • Peter de Vries

    @ Peter Bank. Goed opgemerkt! Ik begrijp dat er vanaf januari aan de fundering van De Ooievaar wordt gewerkt (met behoud van origineel materiaal), en dat in september is begonnen aan het plaatsen van damwanden om het haventje te kunnen uitgraven. Zo zal deze molen eindelijk beter bereikbaar worden. Daarvoor is in 2015 de Molenprijs binnen gehaald. Die restauratie loopt dacht ik al sinds 2011, toen nieuwe roeden zijn gestoken. Ze zullen daar blij zijn als het volgend jaar eindelijk allemaal klaar is! Ik neem aan dat molenmaker Saendijck die een deel van de schuur huurt het timmerwerk wel aanbesteed zal hebben gekregen. 

    @Bart.  De nieuwe as op de Geestmolen is al geplaatst op 10 november, en de nieuwe roeden volgen komende week.

    http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/alkmaar/article28743484.ece/Na-bijna-twee-jaar-gaat-de-Geestmolen-weer-draaien_?lref=L8

    https://www.rtvnh.nl/nieuws/195141/molen-alkmaar-heeft-binnenkort-eindelijk-weer-wieken 

    @ Lolke. Ik zie dat op 1 october de bijzonder mooi gevormde kap van de romp van de Damlander-molen is afgehaald (filmpje facebook). Maar de roeden waren al in 2012 gestreken. Overigens: wat een bos er om heen! Wie doet deze mooie klus? Bedankt! Deze molen stond nog niet op ons lijstje!

    Post is bewerkt op nov 12, 2016, 5:40 p.m. door Peter de Vries

  • ezwb

    Lolke

    En Bart (of ieder die meer weet): hoe zit het met de Damlander?

     

    Aan de Damlander in Bergen (NH) wordt al een jaar hard gewerkt door de eigenaar David van Twisk. Veel voert hij in eigen bheeer uit. De fundering, poeren, veldmuren en ondertafelementen zijn compleet vernieuwd. Aan weeg, ramen en deuren wordt hard gewerkt. De kap is eraf getild en ligt op een aanhanger.

    Hij heeft de roeden van de molen in Formerum overgenomen. Een daarvan moet behoorlijk worden opgeknapt (nieuw middenstuk erin).

    Eric

     

    Eric Zwijnenberg