Waar dient dit rode kruis voor?

  • Fietsende

    Gisteren heb ik een fietstocht van 72 km door de „buik" van Noord-Holland gemaakt. Zeg maar de IJsselmeerkust tussen Durgerdam en Hoorn. Schande, ik ben zelf een geboren Noord-Hollander, maar de bekende Zuiderzeestadjes zoals Monnickendam, Volendam en Edam heb ik nog nooit gezien! Met de trein naar Amsterdam CS, fiets mee. Na de oversteek per pont over het IJ fietste ik langs krijtmolen d'Admiraal. Aan het hek hing er een vierkant wit bordje met een diagonaal rood kruis erop. Hetzelfde zag ik ook op de stompe kerktoren van Ransdorp. Daar heb ik nog in 1965 twee keer beklommen. Bij monumenten verwacht je het bekende blauw-witte wapenschild: met een anderhalf overhoeks blauw vierkant op witte achtergrond. Maar dit heb ik nooit gezien. Waar dient het voor? Verboden toegang?

     

    =12pt

  • Fietsende

    Bedankt Harmannus! Harm-Ydo heeft net als ik opleiding gehad bij Bernard Dijk in Vierhuizen. Ik vind echter dat zo'n rood kruis niet bepaald uitnodigend werkt, zoiets als die rode kruizen boven een snelweg. Verboden daar te rijden! Vandaar mijn vraag. Het rode kruis is ook op de zesde foto hier goed te zien op http://www.molendatabase.nl/nederland/molen.php?nummer=632 en op mijn eigen foto (met mijn fiets links) en het rode kruis op de tweede paal van rechts. Helaas werkt mijn mobieltje niet op QR-codes. Rechts een groepje mannen (met schaduwen) die in het kanaal aan het vissen waren.

    =12pt