molenchercher Roelof Vellinga

  • Bauke Bos

    Afgelopen week kreeg ik de vraag of er iemand ook een lijst heeft van molencherchers in Friesland. Diegene wil graag weten waar één van zijn voorvaders molenchercher (controleur op het maalgeld) is geweest. Het gaat om Roelof Vellinga, gehuwd geweest met de Schotse Elisabeth Door en geboren in 1720 in Garijp. Ook voor meerdere gegevens over deze persoon houd ik me aanbevolen. Warner Banga kon me niet verder helpen dus ik hoop dat er onder de forumleden mensen zijn die hier meer vanaf weten.

  • Dick

    Die Roelof Vellinga heette in de achttiende eeuw Roelof (Hansen) Diemers (of Dijmers). Hij trouwde in 1744 te Leeuwarden met Elisabeth Door, maar was toen nog wolkammersknecht.

    Aan de hand van de dopen van hun kinderen en inschrijvingen als lidmaat etc. is de verhuizing van het echtpaar te volgen: Leeuwarden (1745, 1747), Rottevalle (Quotisatie 1749, wolkammer), van Rottevalle naar Harlingen (1752), Kornwerd (1755 als “cherger”, misschien een doop vanuit Makkum), van Makkum naar Baard (1760), Baard (1761, 1763), St. Jacobiparochie (1767 “opsichter”), van Harlingen naar Dronrijp (1776), van Dronrijp naar Franeker (1778) en van Woudsend naar Leeuwarden (1786, 1789 “opzichter”). Zijn vrouw overlijdt in 1789 in Leeuwarden en werd begraven op het Oldehoofsterkerkhof.

    Archiefonderzoek kan uitwijzen welke molens hierbij aan bod kwamen, al zijn die in enkele gevallen wel duidelijk omdat er maar één in het dorp stond. Dit is slechts een simpele oogst van even surfen op Internet, er is vast wel meer!

    Dick Bunskoeke

    DMB