's-Gravenzande

  • karel

    Op 6 februari 2014 is de as van de molen in ‘s-Gravenzande gebroken en is het wiekenkruis op straat terechtgekomen. Mede naar aanleiding van een advies van de vereniging voor  moleneigenaren van Nederland, DHM, heeft de stichting Korenmolen ‘s-Gravenzande geprobeerd om molenaar Rob van Zijll de schuld hiervoor in de schoenen te schuiven. Dat is met een sisser afgelopen ; de zaak is geschikt zonder erkenning van schuld voor een fractie van het geclaimde bedrag. Duidelijkheid over de toedracht is er dus niet gekomen. De stichting en de vereniging hebben zich in mijn ogen in deze zaak niet met roem overladen. Moet je riskeren om een molenaar en zijn gezin kapot te maken om aan geld voor je molen te komen ? Ik vind van niet. De stichting kan ik wel volgen. Er waren drie mogelijke oorzaken van het ongeluk ; wind, molenaar en vang. Bij de eerste twee oorzaken lag er verzekeringsgeld in het verschiet en daarom werd de oorzaak daar gezocht en niet bij de vang, die al eerder problemen had gegeven. Saillant detail is, dat de voering van de vang inmiddels wel vervangen is. Hoezo ? De vereniging kan ik ook wel volgen. Zij schrijven “het is moeilijk om zowel molenaar als eigenaar te vertegenwoordigen. Uiteindelijk zijn wij er voor de eigenaren”. Daar is niets verkeerd aan. Het is wel verkeerd dat het bureau van DHM op de gebieden ongevallen, schade, aansprakelijkheid en verzekering volledig passief is. Deze zaken worden weggestopt in een werkgroepje. Men doet niets.  Als er dan een ongeluk gebeurt, is één van hun eerste vragen “hoe is de molenaar verzekerd ? “. Ik vind dat treurig. Een steeds terugkerend thema is de wens de molenaar aansprakelijk te stellen. Er zijn mij geen andere voorbeelden bekend waar men zo met vrijwilligers omgaat. Waar zijn we mee bezig in het kleine molenwereldje ? Elkaar over en weer aansprakelijk stellen ? Vonnissen bestuderen ? Dat wil je toch helemaal niet. Je wilt met de molen bezig zijn. Dé moleneigenarenvereniging van Nederland en het Gilde moeten hier leiderschap tonen en deze zaken oplossen.  Dat kan door het uitrollen van het gezamenlijke nieuwe molenaarscontract. Dat is voor eigenaar én molenaar een uitkomst. Vervolgens kan de aandacht weer verlegd worden naar de “voorkant” ; het voorkómen van ongelukken en ellende.

  • Teun

    Het verhaal van Karel spreekt me wel aan. Er komt bij mij daardoor een vraag op: DHM is er voor de eigenaren. Maar hoe past dat in de vrijwilligersovereenkomst, art 16. Bij een geschil tussen molenaar en moleneigenaar kan men DHM om advies vragen. Maar als DHM bij voorbaat aangeeft dat ze aan de kant van de moleneigenaar staan, wat is dan nog de waarde van zo´n DHM advies? Zie ik iets verkeerd?

  • Lolke

    Eén vraag: sinds wanneer is De Hollandsche Molen, Vereniging tot behoud van molens in Nederland, een vereniging van/voor moleneigenaren? Verwart Karel (en ook Teun) hier DHM niet met de Vereniging van Nederlandse Particuliere Moleneigenaren?

    https://drimble.nl/bedrijf/veldhoven/k40237716/vereniging-van-nederlandse-particuliere-moleneigenaren.html

    https://www.opencompanies.nl/horecarecreatie-vereniging-van-nederlandse-particuliere-moleneigenaren-veldhoven-40237716

    Verder: ik had begrepen dat de oorzaak van het ongeluk een oude en door de vulstukken niet eerder opgemerkte breuk in de as was.

     

  • Leo

    Karel is volledig in de war. Eigenlijk is zijn bericht een aaneenschakeling van onwaarheden en verdachtmakingen. Tot dat niveau verlagen wij ons niet.

  • Teun

    Er wordt wel stevig op de man gespeeld nu. Het zou zo´n vruchtbare discussie kunnen zijn. Mij sprak het verhaal van Karel juist wel aan. Dat vermeldde ik eerder. Daarbij doelde ik vooral op de zin die Wouter nu juist citeert, en verwerpt! Maar als je -zoals Wouter stelt- al 10 jaar bezig bent, en het molenaarschap is dan nog steeds de meest gevaarlijke hobby die er is, heeft Karel dan ook niet een beetje gelijk….?

  • Lolke

    Wouter, even helemaal afgezien van het zeer merkwaardige verhaal van Karel als geheel: hij heeft het niet over de activiteit van DHM op het gebied van veiligheid en ongevalspreventie, maar op dat van ‘ongevallen, schade, aansprakelijkheid en verzekering’, m.a.w. de problemen NA een ongeval. Alleen om te weten: is DHM ook specifiek op dat terrein actief; heeft het daarvoor inderdaad een aparte werkgroep? Of geldt dat nu juist voor de genoemde vereniging van particuliere moleneigenaren?

     

    Post is bewerkt op dec 15, 2016, 11:21 p.m. door Lolke

  • Peter van Kuik

    Als Karel geen gelijk heeft leg dan uit hoe het wel in elkaar zit in dit specifieke geval en wijs niet alleen naar algemene maatregelen. De aansprakelijkheid die je als molenaar hebt t.a.v. van de molen maar ook bezoekers en omgeving is niet duidelijk en als je aansprakelijk wordt gesteld is je verzekering zeker niet altijd voldoende.

    Daar tegenover heb ik gelukkig tot nu toe nog niet gehoord over een geval waarbij de molenaar persoonlijk heeft moeten betalen voor geleden schade.

    Mvg Peter

    Molen De Wielewaal, Beneden Leeuwen

  • Lolke

    @Lolke de N.P.M. behartigt of behartigde de belangen van de particuliere moleneigenaren. Bijv. op het gebied van subsidies e.d.

    Weet ik, Bart, maar zoals ik schreef: geldt dat ook specifiek op het gebied van de (afhandeling van de) problemen na een ongeval wat betreft verzekering en aansprakelijkheid?

     

  • Lolke

    Wouter, je hebt volkomen gelijk met je veiligheidsverhaal, maar nogmaals, het ging bij die opmerking over dat werkgroepje helemaal niet over veiligheid, maar over aansprakelijkheid!