Welke molen is dit?

  • Fietsende

    Iedere morgen zie ik op NPO 1 bij het WNL-programma op een scherm een ronde stenen stellingmolen staan, half wit bepleisterd en op de kap wappert een Brabantse vlag. Ik dacht meteen aan Rijkevoort, maar dat is 'em niet. Bij het zoeken in de Molendatabase kon ik die molen niet thuisbrengen. Willemstad heeft ook een half gewitte romp, maar ziet er toch heel anders uit. Welke molen staat nou op WNL? 

  • Lolke

    Zonder bijgeleverde afbeelding is het wat lastig zoeken Martin, maar toch een tip: zou het, gelet op het feit dat je hem in de database niet kon vinden, de inmiddels ontpleisterde molen De Arend in Terheijden niet kunnen zijn?

     

  • Fietsende

    Kijk maar op (het heeft me veel tijd gekost om dit te vinden) http://www.npo.nl/goedemorgen-nederland/15-12-2016/POW_03259542 

    Het is duidelijk Terheijden niet, de omgeving is met de vrij moderne woningen totaal anders. Fauël-systeem op beide roeden, volle zeilen, witte ‘sokken’ op de roeden bij de askop, staat aan een hoek van twee straten. Het is deze hier:

    =12pt

  • Fietsende

    Bedankt, ik heb ook aan Budel gedacht, maar geen foto's in de Molendatabase aangetroffen waar de BEIDE helften van de romp samen goed zichtbaar zijn…. Op de televisie neigde de pleisterlaag meer naar wit. 

  • Lolke

    Gewoon wat meer gebruik maken van de afbeeldingen-schatkamer van Allemolens, Martin!

     

  • Fietsende

    Ja, maar ik heb het deze week erg druk met timmerklussen. Ik kijk ook niet zo vaak naar Allemolens.nl. Tijdens mijn fietstocht in Oostenrijk eind juni 2016 ben ik gecharmeerd door de sierlijke klokkentorentjes die men daar overal op boerderijen aantreft. Die zijn bedoeld om boeren en arbeiders, die op het land aan het werk waren, voor een maaltijd op te roepen. Zie foto’s. Ze worden daar ‘Essglockenturme’ genoemd. Altijd op één poot.Maar ik heb ze ook als vogelvoederhuisjes gezien (waarschijnlijk van het dak afgenomen). Onze oude vogelvoederhuisje thuis is te oud en klein geworden, dus wil ik die naar Oostenrijks model nieuw maken. Ja, zelfs twee stuks! Ik heb een mooie partij red cedar hout gratis gekregen. En ze worden vanaf de grond 2,10 meter hoog. En voor Kerst moeten ze klaar zijn. Want ik heb daarna nog andere klussen te doen bij een zangkoor in Roodeschool.