Vraag over apart molernonderdeel

  • keesvanger

    VRAAG OVER APART MOLENONDERDEEL

    Onderstaand mailtje kreeg ik binnen.Hierbij nog een foto van de windas van het kruirad van de meule van Wassens in Zuidwolde met daarop (voor de foto er bovenop gezet) een eigenaardig windwerk. 

    Volgens Joe Wassens werd hiermee het bezetketting strak gezet. Ik (Jan Hofstra) heb zoiets nog nooit eerder gezien.  WIE WEET HIER MEER VAN? Groet Kees Vanger
  • Fietsende

    Ook nooit gezien. Het lijkt erop dat dat ding aan de onderkant van de staartbalk was bevestigd, waarbij hier twee steunen zichtbaar zijn. Ongetwijfeld ook zo aan de andere kant van de windas. Ik heb geprobeerd om op oude foto's van ‘De Vlijt’ op Allemolens.nl te zoeken, maar er staat steeds een heg of een bijgebouw in de weg. Er zou ook een pal bij moeten horen. Het is toch wel een praktisch idee. Dat staande ding is een munnik met gaten voor de spaken van het kruirad. Er zijn wel meer molens met uitzonderlijke onderdelen, zoals het bijzondere kruisysteem van St. Philipsland of de klemband om de kuip van Vragender.

  • Henk

    Misschien hoort het bij een kapvang?

  • keesvanger

    Onderstaande reactie kreeg ik via de mail binnen: Naar aanleiding van de vraag op het Molenprikbord over het onbekende liertje in Zuidwolde (leuke puzzel!), heb ik gisteren avond even op allemolens.nl zitten kijken. Helaas is er geen duidelijke detailfoto van het ondereind van de staart met eventueel het liertje. Wat mij opviel op de foto’s, is het feit dat de molen een vrij groot kruirad heeft gehad met slechts 8 spaken. Dat bracht mij tot de volgende gedachte: kan het liertje niet aan de spaakketting hebben gezeten? Ik kan me voorstellen dat het in de praktijk niet lekker werkt met een groot kruirad en slechts 8 spaken: op de ene spaak zit je spaakketting nog te slap, de volgende spaak haal je niet omdat de staart dan te strak komt. Wanneer de spaakketting makkelijk met een liertje te verstellen is, kun je het kruirad altijd op de gewenste spanning vastzetten. Vergelijk het met de voorziening die je ook wel eens ziet om de spaakketting met een extra haak in de ketting op de juiste spanning te kunnen zetten door de lengte van de spaakketting in te korten. Ik ben benieuwd wat jullie van mijn gedachte vinden.