Gedraaid vandaag?

  • Charles Stokman

    Vanmiddag 4 maart zag ik de “molen van Mans” in Wassenaar met vol zeil rondgaan. De Salamander in Leidschendam draaide met twee vol en twee half en de Bovenmolen van de driegang bij Leidschendam draaide nogal traag met twee volle zeilen. De tussenboezem zal nu wel leeggemalen zijn…

    Het blijft merkwaardig om te zien: van een molengang is maar 1 molen in werking.

  • Fietsende

    Zondagmiddag 5 maart: gedraaid op de Entreprise in Kolham. Halfbewolkt met zonnige periodes, droog weer, Beaufort 5. Iets vlagerig van ZZW later krimpend naar ZZO. Alleen de steekborden erin, geen zeilen voor. Draaide met 40-50 enden. De elektrische installatie in de molen was sinds de oplevering nog niet klaar. Een monteur wist een mooie partij kabels, stopcontacten, schakelaars en zo veel meer, zo goed als nieuw, kort voor de sloop uit een fabriekspand te redden. Prachtige industriële lampenkappen hangen er al, voorzien van led-peertjes.

    In de kap ging ik de kammen van het bovenwiel en de bonkelaar met bijenwas smeren. Aangezien de kap zo groot is – de grootste molen van de provincie Groningen – en de bovenas nog ruim een halve meter boven mijn hoofd lag, werkte ik aan de bovenwielkammen tussen de bonkelaar en het linker voeghout. Voor de volgende deel van ca. 12 kammen tilde ik eventjes de vangbalk omhoog en dan weer vangen. Dat herhaalde ik zo tot het bovenwiel rondgesmeerd is. Er kwamen 8 bezoekers. Wij waren met twee vrijwilligers aanwezig, een leuke dag gehad. 

  • karel

    Grappig Martin, ik heb op de Malle Molen (zelfde (her)bouwjaar) ook net de kammen van het bovenwiel gewassen. Wandelend over de fors uitgevoerde ijzerbalk bestrijk je het halve bovenwiel. Een halve slag verder zetten en klaar.

  • Fietsende

    Bart

    Begrijp ik het goed Martin dat er alleen mag worden gedraaid als er twee vrijwilligers aanwezig zijn?

    Daardoor wellicht ook het droevige aantal omwentelingen over 2016?

    Wij waren die dag met twee man aanwezig, hoor. De derde vrijwilliger was die dag verhinderd. De molen is alleen zondag's open van 13.00 tot 16.00 uur, op andere tijden of dagen mag niet van de buurman, die een paardenmanege heeft. Zijn woonhuis staat ook nog tegen de molen aangebouwd, zoals in Bleskengraaf het geval is. Alleen als de paarden binnen in de stal staan, kan de molen draaien anders zouden ze gaan schrikken van de draaiende wieken. In die drie uur tijd gaat er ook veel tijd verloren door te kruien en zeilen voorleggen/klampen, steekborden insteken en uithalen, wat de weinige omwentelingen verklaart. Ik vind het al mooi dat wij de 600 omwentelingen op één middag konden halen. Als er bezoekers komen willen ze ook in de kap gaan kijken, dus stilzetten. Ik maak er geen wedstrijd van wie de meeste omwentelingen haalt. Wij zijn al blij als de Entreprise kan draaien.

    Het is ook moeilijk om op de lange spruit (hier midden door de kap) te gaan staan om de bovenste halve omtrek van het bovenwiel met bijenwas te smeren. Het bijna 3 meter grote wiel helt zo achterover dat ik makkelijk van de spruit af kan tuimelen. Dan val je zeker drie meter naar beneden op de kapvloer, na nog eerst via de harde bovenas en de bonkelaar te hebben gestuiterd. Met mijn 66 jaar ben ik ook niet zo lenig meer als vroeger, hoor. Vanaf de kapvloer werken vind ik veiliger. 

  • William B.

    Die regelgeving van de paarden in Bleskensgraaf ken ik niet en ik woon er al heel mijn leven.

    Mvg,

    William

    Mvg, William Bouter
  • William B.

    Mijn excuus Martin, ik las het verkeerd.

    Mvg,

    William 

    Mvg, William Bouter
  • Teun

    Ik ben van jongst af aan met paarden opgegroeid en ik zou het bovenstaande niet durven schrijven. Arnold heeft kennelijk veel verstand van paarden. Ga je als molenaar een gerenommeerde paardenstalhouder uitleggen waar zijn paarden wél en niet bang voor zijn?? Mijn persoonlijke ervaring is dat een paard soms bij een klein wapperend stukje plastic al op hol kan slaan. De ene doet het wél, de ander niet.

    Een ruitervriend vertelde me ooit dat een molenaar (was het in Naaldwijk?) de molen altijd even stilzette als ze met een ruitergroep de molen moesten passeren. Dat werd zeer gewaardeerd!

  • Fietsende

    Het is omdat de buurman van de Entreprise geen gemakkelijke man is. Als ik op een andere dag naast de zondag de molen binnen stap, gaat er al een boze telefoon naar de molenstichting. Tussen de molenaars, de buurman en de eigenaar is er een overeenkomst op papier opgesteld. Dus daar moet ik het mee doen. Voor de rest zijn onze handen gebonden. Zei iemand al eens voor de grap: het huis los van de molen afzagen en verplaatsen maar.   

  • Teun

    Ik begrijp dat de buurman spring- en dressuurpaarden op het naastgelegen terrein africht. Dat vereist concentratie van paard en ruiter. Natuurlijk heel iets anders dan paarden, die vrij in een weiland loslopen (dit als aanvullende reactie op Arnold).

    Altijd erg jammer als verhoudingen zo verziekt zijn. Beter een goede buur… Wat dat betreft: eerder noemde ik de molen van Naaldwijk als goed voorbeeld, maar ik bedoelde Nootdorp.