Brandbeveiliging - redding van bezoekers

  • Rolf Peter

    Glück zu allerseits, Wasser marsch!

     Wij hebben hier in Xanten zojuist een hele ingewikkelde keuring (afkeuring!) t.a.v. brandbeveiliging met klemtoon op persoonsredding. Het grootste probleem is de vluchtmogelijkheid uit de bovenste zolders, boven de stellingzolder. Brandblussers, rookmelders, reddingsladder vanaf de stelling - is alles al geregeld. Maar bezoekers boven de stellingzolder hebben maar kleine raampjes, simple luiken van het luiwerk en erg benauwde trappen. Een twede vaste trapp of bredere trap is niet denkbeeldig.

    Wat valt te doen tegen opsteigende rook, de befaamde schoorsteen-effect ezv. De eerste gevaar is natuurlijk de rook, voor de vlammen nog. Alle vloerdelen zijn niet dicht, er zitten ook geen brandluiken op de trapgatten, kan gewoon niet. Er kwamen ideen zo als speciale slangen om uit het raampje te gooien voor naar beneden te klauteren….Gasmaskers? Oxygen/Zuurstofflessen? Watersproeiers, waternevel-generatoren? CO2 hoogdruk of ventilatie van boven?

    Er bestaan ook zekere ladders, die normaal in een smalle vierkante profiel schuil zitten, maar vlug geopend kunnen worden.

    Een heel andere aanpak is zeker de bewaking en controle van alle verdiepingen: videocameras, luidsprekers om aanweizigingen te geven (“graag niet op het draaiende spoorwiel springen, graag!”). Bij voorwaarde, dat altijd iemand naar de brandmelders luistert en op de cameras luurt, zou het mogelijk zijn, dat die onmiddelijk weet, waar het gevaar ontstaat, waar nog mensen zijn en die kan aanwijzen wat te doen.

    Beperking van de toegang: hoeveel mensen mogen naar boven, hoe controleer je dat, nog ook als er vaak molenaars op en neer rennen.

    Wie heeft er ideen of kan mij tips geven waar iets te vinden valt

  • Fietsende

    Misschien een sprinkler-systeem laten aanbrengen? De bezoekers worden nat van het water, maar wel veilig.

  • Lolke

    Een vraag: hoe zinvol is het om dergelijke als door Rolf Peter genoemde uitgebreide voorzorgsmaatregelen te nemen tegen een in mijn ogen in wezen puur theoretisch gevaar, namelijk het risico op een gebeurtenis die in de hele geschiedenis van de (koren)molens nog nooit is voorgekomen: een niet tijdig opgemerkte brand op een moment dat de molen bemand is en er bezoekers zijn? Alle ‘verborgen’ molenbranden, namelijk die die niet door in het oog lopende oorzaken als een oververhitte vang, warmlopen of blikseminslag zijn ontstaan, vonden voor zover ik weet plaats op tijdstippen dat de molen stilstond en verlaten was!

    Ik ben het met Martin eens: sprinklers zijn bij brand ook voor de bescherming van bezoekers meer dan voldoende.

  • Rolf Peter

    Bedankt voor de reakties. Zijn er databases of onderzoeken of statistieken bekend over brandongelukken in windmolens?

  • Fietsende

    De Walvisch in Schiedam is in de jaren '90 afgebrand (en nu weer hersteld). Wat ik heel mooi vond is dat de molenkat na drie dagen uit puinhopen onderin de molen gered was!

  • rob.duinkerken_idm_6c80

    De brandweer van Wijchen komt eind mei en in juni met vier ploegen oefeningen doen met een zogenaamde brand in de zolder en een gewonde molenaar die via een raampje gered moet worden. Spannend hoe dat uitgevoerd gaat worden! Wie zin heeft om te komen kijken kan met mij afspreken.

    Groet,

    Rob

    Hernense molen