Mühle Uelsen in restauratie

  • Fietsende

    De Bentheimer zandstenen grondzeiler van Uelsen in Duitsland (ongeveer tussen Coevorden en Ootmarsum) uit 1779 (op internet wordt het jaartal 1748 ook genoemd) wordt momenteel gerestaureerd. Bij molenmakerij Dunning in Adorp is men bezig met de kap, bekleed met schaliën. Er ligt een nieuwe houten bovenas met bestaande gietijzeren insteekkop. Een bovenwiel is er nog niet, maar zal misschien in de werkplaats liggen. Wat verderop liggen op het terrein opgehekte borstroeden klaar voor transport. Ik heb deze molen gefotografeerd op 4 april 1983, vrijwel ingegroeid in een bos, met te korte wieken en een incomplete staart. In 2000 is de molen opgeknapt en de biotoop flink verbeterd, maar daar bleef het bij. In de onmiddelijke nabijheid is er een waterradmolen. Ik ben blij dat deze molen een betere toekomst zal krijgen! 

    Foto 4 april 1983

     

     
  • Fietsende

    Vandaag gaan de nieuwe kap met de borstroeden op transport van molenmakerij Dunning in Adorp naar Uelsen in Duitsland. Gisteren werden de materialen al op de vrachtwagens geladen, daar fietste ik toevallig langs en nam er foto's. Ik zag echter geen kikkers op de zeilroeden en ook geen bovenwiel met vang in de kap. Wel zijn er een nieuwe houten as (met gietijzeren insteekkop) en een nieuwe koningspil te zien. Het Duitse budget was helaas niet toereikend genoeg om de molen maalvaardig te maken. Het wordt dus een museale, statische molen. Bitter voor de molenmakers om een onaf product af te leveren. Er zijn in de omgeving wel molens maalwaardig gerestaureerd en daar zijn ook vrijwillige molenaars actief, zoals in Georgsdorf, Veldhausen en Gildehaus.

    De staartrol in de aanhangwagen