Kneppel Case

  • karel

    De reacties laten zien dat we er met gekibbel tussen molenaars niet uitkomen. Dat geeft niet. De auteur van het stuk in de GB is een Gilde-coryfee, 25 jaar ervaring, lid van de examencommissie en afdelingsbestuurder en hij sloeg de plank ook helemaal mis. Gewoon even een deskundig bureau inschakelen. (niet een tamme Gilde-deskundige).

  • Teun

    Kibbelen? Wat onaardig om iedereen en 1 persoon in het bijzonder zo in de hoek te zetten. Ik hoor graag van jou of je nog steeds van mening bent dat je bij een ovaal krom bovenwiel écht 3/4 van het remmend koppel kwijtraakt? Sloeg jij daar de plank niet een beetje mis?

    Je vraagt bij herhaling om een `deskundig bureau´ maar onderschat niet de kennis van iedereen die hier of in de gildebrief hun best doen. En zelfs als er iets niet helemaal juist zou zijn: het biedt stof tot discussie en tot nadenken. En ook dat is waardevol!

  • Eric

    Wel goed lezen Nicole. Ik heb het over een molen die ver over de 120 enden gaat die aan de sjees is. Heb jij ooit wel eens een molen aan de hol gezien? Dan is de meest gevaarlijke plaats de kap. Maar je spreekt natuurlijk uit ervaring dat je dan nog even een extra gewicht op de vangbalk legt. Veel succes.

  • Mike

    Teun

    Ik hoor graag van jou of je nog steeds van mening bent dat je bij een ovaal krom bovenwiel écht 3/4 van het remmend koppel kwijtraakt? Sloeg jij daar de plank niet een beetje mis?

     

    Hoe ovaal is ovaal Teun? De huidige molen waar ik draai (plaatvang) en de vorige (gevoerde plaatvang) waren ‘ovaal’… alleszins niet rond, de ene al wat slechter dan de ander. ;-) Nooit iets gemerkt van slechte vangkracht. Enkel bij de huidige molen, maar om andere redenen. De vangbalk lag op de penbalk! (zetelkruier). De vorige molenaar vondt dat blijkbaar niet erg, maar op de belangrijke momenten mis je wél macht (om andere redenen dan een ovaal wiel uiteraard).

  • Teun

    Leuk om steun voor mijn standpunt te krijgen. In al zijn eenvoud is de vang een uiterst ingenieus en betrouwbaar ding.

  • karel

    Teun

    Kibbelen? Wat onaardig om iedereen en 1 persoon in het bijzonder zo in de hoek te zetten. Ik hoor graag van jou of je nog steeds van mening bent dat je bij een ovaal krom bovenwiel écht 3/4 van het remmend koppel kwijtraakt? Sloeg jij daar de plank niet een beetje mis?

    Je vraagt bij herhaling om een `deskundig bureau´ maar onderschat niet de kennis van iedereen die hier of in de gildebrief hun best doen. En zelfs als er iets niet helemaal juist zou zijn: het biedt stof tot discussie en tot nadenken. En ook dat is waardevol!

    Tja Teun,

    Ik schaar mezelf ook onder de kibbelende molenaars hoor. Als zelfs iemand die ik zeer hoog acht, in deze zaak een kardinale denkfout maakt, ja, dan denk ik dat we er deskundige hulp bij moeten halen.

    Stel dat tien molenaars op zoek gaan naar de noordpool. Hoe weten ze dan of ze er zijn aangekomen ? Door dialoog en discussie ? Of zullen we het vragen aan iemand die een sextant bij zich heeft en een zonnetje kan schieten ?

  • karel

    Eric

    Wel goed lezen Nicole. Ik heb het over een molen die ver over de 120 enden gaat die aan de sjees is. Heb jij ooit wel eens een molen aan de hol gezien? Dan is de meest gevaarlijke plaats de kap. Maar je spreekt natuurlijk uit ervaring dat je dan nog even een extra gewicht op de vangbalk legt. Veel succes.

    Als het zóver is, en je staat in de bewoonde wereld, dan is het misschien zaak om je zorgen te maken over de veiligheid van de omgeving en 112 te bellen. Je zou de molen ook uit de wind kunnen kruien, zoals ze eerder dit jaar in Weert-Laar hebben gedaan.

    Dat lukt ook niet met alle molens en zeker niet met elk kruiwerk. Een tweede bezetketting is dan overigens wel handig. Een extra lange bezetketting ben ik ook al eens tegengekomen. We kunnen wel eens uit laten rekenen wat er gebeurt als je bij 140 enden aan de kneppel gaat hangen. Of heb je daar soms ervaring mee, Eric ?

  • Eric

    Beste Karel, als een molen niet meer te houden is, als deze aan de sjees is, ga je niet meer kruien. Je mag blij zijn dat er geen ketting breekt. En dat kan gebeuren. Je mag van mij best uitrekenen wat er voor krachten ontstaan bij kneppelen. Alleen is dat niet mogelijk. Als een molen een slechte vang heeft, zal kneppelen weinig uitmaken. De vang blijft slecht. Zo zelf een periode met een minder goede vang gemalen. Er werd gelijk geroepen door een deskundige om maar gewicht op de vangbalk te gooien. Hielp natuurlijk niets. Vang blijft slecht. Een vang moet zelf aanrijgen. Toen geregeld de kneppel gebruikt en had ook weinig effect maar genoeg om de molen stil te zetten. Toen is de vang eraf geweest en bleken de vangstukken smerig van 30 jaar een schoorsteen op de roetzolder waarin hout werd gestookt.

    Alles uitgeschaafd en de vang hoor je weer brommen. Gelijk gewicht weer van de vangbalk en hij is weer perfect. Wat ik hiermee wil zeggen is dat de krachten met kneppelen bij een slechte vang weinig extra krachten oplevert. Bovenwiel glijdt door de vangstukken heen. En er zijn vele slechte vangen in den lande. Maar de ervaring ontbreekt bij menig molenaar omdat te kunnen constateren en je moet vergelijksmateriaal hebben. En er malen natuurlijk ook vele molens met loodzware vangbalken met gevaarlijk veel gewicht. Dit is gevaarlijker dan eens de kneppel gebruiken. Met teveel gewicht hou je de molen altijd stil met de kneppel.

  • karel

    Hoi Eric,

    We zijn het wel eens, dat een gladde vang niet veel deugt. Daarom is het ook belangrijk onderzoek te doen naar de wrijvingscoëfficient. Dat heb ik in een ander draadje ook al eens geroepen. Dat kan tegenwoordig ook, zonder dat hele ding uit elkaar te halen. We zijn het ook wel eens dat je ook tevéél gewicht op de vangbalk kunt plaatsen. En dat soms averechts werkt.

    Dat er veel slechte vangen zijn, neem ik graag van je aan. En dat het bij veel molenaars aan ervaring terzake ontbreekt ook. Daarom lijkt het me verstandig om deskundigheid in te schakelen en inzicht op te bouwen en dat door te geven aan de molenaars. Ge kunt wel degelijk aan die dingen rekenen en theorie en ervaring samenbrengen. We zijn het ook niet helemaal eens over het kruien. Het was op 6 juni jongstleden dat de molen in Weert-Laar op hol is geslagen. Ze hebben hem wel degelijk op de halve wind gekruid. Dus het kan wél.