Schrikken - of niet?

  • Teun

    Lolke

    (—)

    En Teun, ten overvloede opgemerkt: als je de vang licht op een moment dat de mogelijkheid bestaat dat er iemand in de wiek zit die jij dus niet gezien hebt, ligt de fout, net als destijds in Hoonhorst, toch echt hoofdzakelijk bij jou!

     

    Lolke, die mogelijkheid bestaat altijd! Controleer jij iedere keer de wieken als die bij wisselende wind even hebben stilgestaan? Door de wieken voor iedere niet-molenaar altijd tot verboden gebied te verklaren verklein je de kans op een ongeval weer een beetje. Bij veiligheidsbevordering gaat het om dié kansen. Daarbij: preventie is toch véél zinvoller dan schuldvraag achteraf? Het wiekenkruis is géén speeltuin. Een molen is geen speeltuin. Héél simpel….! En die eenvoud: dat is wezenlijk. Niet 'soms wél, soms niet". 

    “Dat het niet tot je publiek doordringt hoe levensgevaarlijk een draaiende molen werkelijk is”: Maar daar zijn teveel molenaars zich nog steeds onvoldoende van bewust! En dat wil jij in een half uurtje rondleiding wél bij het publiek laten doordringen? Denk je echt dat dat lukt?

    Vreemd overigens dat aangeeft dat je het met de stelling ‘geen kinderen in de wieken’ in feite eens bent, maar dat er tóch zo'n heftige discussie ontstaat…

  • Mike

    Het verhaal van de molenaarsknecht die hier op onze molen gruwelijk werd verpletterd onder de 2 ton zware kollerstenen, met zijn laatste levenskracht, de trap nog op kroop om de molen stil te zetten én daarna nog een paar dagen te liggen creperen op zijn sterfbed doet altijd wonderen.. 

    Soms moet je bezoekers even helpen als je op een open dag de vraag krijgt “waarom draait de molen NU niet?”

    ;-)

  • Henk Klöpping

    Collega molenaar en assistent instructeur Lex van der Gaag heeft geen account hier en wil dat eigenlijk ook niet. Maar in dit specifieke geval wilde hij toch zijn mening geven. Daarom vroeg hij mij dit te plaatsen. Bij deze.

    Als aspirant-instructiemolenaar lees ik met belangstelling de diverse meningen over veiligheid en of een draaiende molen minder veilig, lees levensgevaarlijk, zou zijn ten opzichte van een stilstaande molen. Ik verbaas mij steeds weer over de polemieken. Iedereen die met molens te maken heeft lijkt er een eigen mening op na te houden en verdedigt deze mening vervolgens alsof die heilig is. De loopgra ven worden betrokken en begrip voor elkaar lijkt te zijn verdwenen. Molenaars staan overigens bekend als een beetje eigenwijs en soms ook wat eigengereid en daar is niets mis mee.

    Het volgende moet mij van het hart: Draaiende molens zijn gevaarlijk, heel gevaarlijk. Het zijn oude machines en destijds gebouwd zonder enige veiligheidsvoorzieningen. Als ik bezoekers op de molen heb vraag ik vaak of ze de rode noodstopknop hebben gezien. Verbazing alom en er zijn er zelfs die op zoek gaan naar die knop, om ze vervolgens te vertellen dat molens heel gemakkelijk aan het draaien te krijgen zijn maar veel lastiger te stoppen. Ik laat zien waarom er sommige gebieden in de molen en op de stelling niet toegankelijk zijn als de molen draait (ook voor mij niet) en ik vraag mij af waarom men elkaar op dit molenforum steeds over standaardveiligheidsregels zo in de haren vliegt.

    • Gevlucht afzetten met netten of hekken, waarop een afbeelding is vastgemaakt van een draaiend gevlucht en een poppetje die een klap van de molen krijgt. Hoeft verder geen uitleg en is duidelijk, zelfs internationaal. Chinezen en.Aboriginals snappen het, ook zonder tekst. Stellingdeur aan de gevluchtzijde afgesloten houden (uiteraard geldt dit ook voor grondzeilers en beltmolens).

    • Trappen beklimmen en afdalen met de neus naar de trap. Er is een afbeelding voor met een rood poppetje met kruis erdoor (fout) en een groen poppetje (Goed). Volgens mij ook geen verdere uitleg nodig en ook dit is internationaal duidelijk. Trapleuningen die vlak boven de trapbomen zijn aangebracht werken dit veilig afdalen overigens in de hand. Zou dus een standaard kunnen of moeten worden.

    • De zolders met draaiende wielen ontoegankelijk maken tijdens het draaien door de trap ernaar-toe onbeklimbaar te maken d.m.v. een plank of, zoals bij mij kan, de complete trap weghalen.

    Als bezoekers in de kap willen kijken zijn mijn handelingen als volgt:

    1. Molen stilzetten (logisch) en roeketting erop.

    2. Trap naar de bovenliggende zolders terugplaatsen en als eerste!! naar boven in de kap en de lekenketting plaatsen. De bezoekers waarschuwen voor AU-balken en dat er gesmeerd is, dus kans op vlekken in de kleding.

    3.  De bezoekers uitleg geven in de kap.

    4. Na uitleg iedereen weer naar beneden laten gaan, de lekenketting verwijderen als iedereen op de maalzolder is aangekomen en dan zelf naar de maalzolder gaan waarna ik de trap weer verwijder.

    5. Roeketting lossen en de molen weer aan zetten. Voorkom op alle mogelijke manieren dat de jouw toevertrouwde molen een pretpark wordt.

    Ik probeer dit ook bij mijn molenaars in opleiding in het DNA te krijgen. Veiligheid voor alles en als je het niet vertrouwt dan niet gaan draaien of de molen stilzetten.

    Met vriendelijke groet en hopend op een beter begrip voor elkaar,

    Lex van der Gaag, molenaar op de Windlust Overschild.

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Teun

    Henk, ik begrijp niet wat Lex beweegt om dit te schrijven. Het is toch allemaal basiskennis! Maar is het verstandig om een kind de wieken in te laten klimmen? Daar gaat het volgens mij in al die honderden pagina's over molenveiligheid niet over. Daar vroeg jij, Henk, nu onze mening over. En die krijg je. Daar is toch niks mee?

  • Henk Klöpping

    Nee hoor Teun, daar is niets (mis) mee. Lex vroeg me dit namens hem te plaatsen en dan doe ik dat natuurlijk.

    Overigens vandaag weer een fotootje toegestuurd gekregen dat op social media stond. We zien een blije molenaar die het stormluik er uit heeft gehaald, dan op de rand van de windpeluw is gaan staan en dan buiten de kap rechtop achter de horizontale roe staat. Geen valbeveiliging zo te zien. 

    Kun je ook weer van alles van vinden - is het gevaarlijk? Ik vind van wel. Was het ergens dringend voor nodig? Zo te zien niet, zo te zien was het gewoon een  “mooi plaatje voor op het Internet”.  Waarom doen we dit toch steeds, mensen?

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Teun

     

    Post was bewerkt op 14-10-2018 17:34 door Teun

  • Lolke

    Teun
    Lolke

    (—)

    En Teun, ten overvloede opgemerkt: als je de vang licht op een moment dat de mogelijkheid bestaat dat er iemand in de wiek zit die jij dus niet gezien hebt, ligt de fout, net als destijds in Hoonhorst, toch echt hoofdzakelijk bij jou!

     

    Lolke, die mogelijkheid bestaat altijd! Controleer jij iedere keer de wieken als die bij wisselende wind even hebben stilgestaan? Door de wieken voor iedere niet-molenaar altijd tot verboden gebied te verklaren verklein je de kans op een ongeval weer een beetje. Bij veiligheidsbevordering gaat het om dié kansen. Daarbij: preventie is toch véél zinvoller dan schuldvraag achteraf? Het wiekenkruis is géén speeltuin. Een molen is geen speeltuin. Héél simpel….! En die eenvoud: dat is wezenlijk. Niet 'soms wél, soms niet". 

    “Dat het niet tot je publiek doordringt hoe levensgevaarlijk een draaiende molen werkelijk is”: Maar daar zijn teveel molenaars zich nog steeds onvoldoende van bewust! En dat wil jij in een half uurtje rondleiding wél bij het publiek laten doordringen? Denk je echt dat dat lukt?

    Vreemd overigens dat aangeeft dat je het met de stelling ‘geen kinderen in de wieken’ in feite eens bent, maar dat er tóch zo'n heftige discussie ontstaat…

     

    Om een eindeloos voortslepen van dit debat te voorkomen alleen een korte reactie op de tweede zin van Teuns bijdrage: het ging niet om (het controleren van de wieken in) het geval dat de draaiende molen door wegvallen van de wind even stilstaat en elk moment weer in beweging kan komen; bij een draaiende molen horen er helemaal geen mensen in de buurt van de wieken te KUNNEN komen! Het ging om het lichten van de vang, en dan is het volledig jouw verantwoordelijkheid als molenaar om te controleren, en zeker te weten, dat iedereen bij, en zeker in, de wieken weg is.

    En voor de rest heb ik niets toe te voegen aan wat ik in mijn eerdere twee bijdragen al betoogde: verlies de verhoudingen en de prioriteiten niet uit het oog. De veiligheid is er bepaald niet mee gediend als je jegens je publiek continu net doet alsof een stilstaande molen net zo gevaarlijk is als een draaiende, en dus in beide gevallen ‘héél simpel’ altijd dezelfde stringente veiligheidsregels hanteert, zoals Teun schijnt na te streven. Het enige wat je daarmee bereikt is dat je bezoekers je niet meer echt geloven als je ze duidelijk wil maken dat een draaiende molen in principe levensgevaarlijk is ('zal wel meevallen als die niet echt gevaarlijker is dan een stilstaande').

  • Teun

    @Henk: Waarom doen we dit toch steeds, mensen? 

    @Lolke: …dan is het volledig jouw verantwoordelijkheid als molenaar….

    Het gaat in wezen om hetzelfde: de molenwereld kent geen sancties voor wangedrag en voor als het écht fout gaat. GVM, DHM, veiligheidscoaches: ze kunnen niet meer dan adviseren. Molenbestuurders laten het draaien van de molen wel 's prevaleren boven het op non actief zetten van een molenaar.

    Verantwoordelijkheid is zonder sancties een lege huls, Lolke. Daarom ben ik wel vóór sancties. De SZW (vroeger Arbeidsinspectie) legt bij ongevallen in een enkel geval zware boetes van soms wel tienduizenden euro's op. Maar als molenbestuurders daar dan liever niet mee te koop lopen, dan gaat de educatieve, afschrikkende werking hier ook helaas weer verloren.

    Ik ben er van overtuigd dat het merendeel van de molenaars veiligheid hoog in het vaandel heeft. Maar waarom zijn de statistieken dan zo bar slecht?  “Onacceptabel en onaanvaardbaar”: wie herinnert zich die uitspraak nog…? En dat voor een hobby!

  • Henk Klöpping

    Teun, of boetes zouden helpen weet ik niet. Ze helpen in ieder geval niet bij het bewustmaken. Een jaarlijkse VERPLICHTE training zou mogelijk wél  helpen. Blijkt dat dat niet helpt moeten we helaas wel met handhaving gaan werken -  dan kun je bepalen dat iemand die niet op komt dagen bij die verplichte training - uiteraard wel met de nodige “hardheidsclausules” - niet meer op een molen mag werken tot hij die training heeft gedaan. Dan trekt DHM dus (tijdelijk) je papiertje in. Kom je 3 jaar lang niet op de training? Mag je weer opnieuw examen doen.

    Verder zou het so-wie-so niet slecht zijn als DHM een mogelijkheid bood om on-line te verifiëren of iemands papiertje nog wel geldig is.

    Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren
  • Fietsende

    Piet

    Teun, JIJ hebt begrepen wat veiligheid inhoudt, Lolke helaas niet.

    In de begintijd van het Gilde draaiden in Nederland zo'n 350 molens, er zijn jaren geweest dat we elk jaar een dode hadden te betreuren.

    Piet

     

    Klopt, kan ik me nog goed herinneren. In Hellendoorn was er een jongen van 16 jaar (bezoeker) door het bovenwiel gegrepen, zelfde overkwam een vrijwillig molenaar in Westkapelle. In Cadzand greep een steenspil een lange sjaal van de molenaar met dodelijke gevolg. Lang geleden raakte de arm van een beroepsmolenaar van De Witte Molen bij Glimmen tussen de tandraderen. Hij ging met één arm verder leven en werd schoenmaker in Pieterburen. Ik heb hem nog gekend.

    Maar in het verkeer op straat is het natuurlijk veel erger.