RI&E

  • rob.duinkerken_idm_6c80

    Hebben jullie allemaal een RI&E in de molen en die door wie is hij opgesteld? Is er ook een plan van aanpak gemaakt naar aanleiding van de RI&E?

    Dit is laatst bij het overleg van de veiligheidscoaches ter sprake gekomen.

    Met groet,

    Rob

  • Piet

    Dit ding hoort in elk geval niet bij een historische moleninventaris; hebben jullie ook een dominee Visser of een molenzwaard in de molen?|||

  • Piet

    Rob, een dominee Visser is een zware moker met een lange steel, waarmee de molenaar losse roedwiggen kon aanslaan, werd vooral gebruikt bij molens met houten assen, de molenaar stond dan onbeschermd op de askop.

    Dit heb ik gelukkig nooit hoeven doen.

    Een molenzwaard is een oude degen of een platgeslagen buis, werd gebruikt om scherp, wat met het malen van granen tussen de molenstenen terecht kwam, te verwijderen. De degen uit mijn grootvaders molen uit 1632 heb ik wel een paar keer gebruikt na het lichten van de loper, het was eigenlijk best leuk om de rommel tussen de stenen met deze oude spaanse rapier uit de 80jarige oorlog te verwijderen.

    Maar wat is in hemelsnaam een RI&E?

  • Fietsende

    RI&E heet Risicoinventarisatie en -Evaluatie voor molens. Dat is een dikke map met molenonderdelen en soorten types molens waar de molenaar en bezoekers zich veilig moeten bevinden. Het is te bevragen bij De Hollandsche Molen. Ik heb hier een pdf-bestand van in mijn computer.

  • Piet

    Toen ik 55 jaar geleden besloot om in mijn vrije tijd molenaar te worden, heb ik veel geleerd van Arie Berkhout op het Rode Hert in Oudorp. Het bovenachtkant, kap en binnenwerk van het Rode Hert was afkomstig van pelmolen De Witte Klok in Zaandam.

    Ook veiligheid in molens kwam natuurlijk aan de orde.

    Ook kreeg ik waarschuwingen, die ik nooit zal vergeten! RI&E was nog niet aan de orde, je kende de risico's op molens uit de (familie)verhalen.

    Dat een overgrootvader mank liep en zijn neef een aantal vingers kwijt was geraakt, wist ik, in hun jonge jaren werkten ze beide op houtzaagmolens.

    Mijn overgrootvader is hierna molenaar geworden op een oliemolen, hij werd dus doof.

    Arie Berkhout heeft op Het Rode Hert veel stof ingeademd en is niet oud geworden.

    Staan deze risico's ook in die RI&E?

    Mijn oudoom Siem Bos werkte begin 1900 bij molenmakerij Vredenduin in Zaandijk.

    De Witte Klok was bij Vredenduin in onderhoud toen de kleding van de hutjongen op De Witte Klok door de kammen van het bovenwiel werd gegrepen. Oom Siem moest helpen om de stoffelijke resten van het slachtoffer te verzamelen en moest de kap schoonboenen.

    Toen mijn oudoom hoorde dat ik regelmatig op de molen in Oudorp te vinden was, kwam hij speciaal uit Hilversum naar de kop van Noordholland om mij te waarschuwen……

    Post was bewerkt op 04-04-2019 14:15 door Piet

  • Fietsende

    Hier is een voorbeeld van een pagina uit de RI&E-map.

    =12pt