merkwaardige blunder in molenfilmpje Eye op YouTube

  • Lolke

    https://www.youtube.com/watch?v=OXBLjUczrL8

    Bekijk 2:55 - 3:12 op dit interessante oude filmpje eens goed. Niet alleen staat dit fragment op zijn kop (dat is vrij duidelijk zichtbaar), maar volgens mij wordt het bovendien achterstevoren afgedraaid. Twee redenen om dit aan te nemen: bij een kollergang beweegt de voorste kantsteen altijd naar links, en bewegen de strijkers met de punt naar voren (dus het is geen spiegelbeeld, wat ook nog mogelijk was). Zie ook de fraaie animatie die ik in mijn commentaar op YouTube als bewijs aanvoer.

    https://www.youtube.com/watch?v=Q2dGThpgbCA

    Graag jullie mening.

    Post was bewerkt op 12-12-2019 07:39 door Lolke

  • ezwb

    Ongetwijfeld is het een 16 mm film. Bij het monteren van zo'n film wordt geknipt en geplakt. Het fragment van die kantstenen is daarbij gewoon verkeerdom gemonteerd. Dus het begin en het eind van dit strookje zijn verwisseld. Achterstevoren gemonteerd. Daardoor driaaien de stenen de verkeerde kant op, want dit stukje film wordt dus achteruit afgespeeld.

    Bij 8-mm film bestaat dit gevaar van begin en eind verwisselen niet, want dan zit de perforatie aan de verkeerde kant. Tenzij… je zo'n fragment dan zo draait dat je de emulsiezijde aan de andere kant legt. Op die wijze kun je opnames achteruit laten lopen. Mijn vader maakte zo opnames van een ei dat stukgeslagen wordt en de dooier in de pan valt. Dat wordt dan een dooier die uit de pan omhoog komt en terug het ei inkruipt. Probleem was alleen dat je de projectorlens bij zo'n fragment opnieuw scherp moest stellen omdat de emulsie aan de ander kant zat. Bij 16 mm heb je dat probleem niet, de perforatie zit aan beide kanten.

    Eric Zwijnenberg

  • Lolke

    Bedankt voor je reactie Eric. Ik ben zelf geen deskundige op het gebied van filmtechniek, maar vermoedde, wat betreft de verklaring van dat tegelijkertijd op zijn kop staan EN achteruit afgedraaid worden van het bewuste fragment, al zoiets als wat jij beschrijft door me de filmstrook (met aan beide zijden perforaties) en het aaneen monteren van de diverse stukken daarvan visueel voor te stellen.

    Eén opmerking nog: ik moet concluderen dat zowel bij 8 mm als bij 16 mm film het beeld bij achteruit afdraaien zonder verdere maatregelen altijd noodzakelijkerwijs op zijn kop zal staan (zoals hier), en bij 8 mm bovendien altijd noodzakelijkerwijs gespiegeld zal zijn (omdat de film dan vergelijkbaar is met een dia die niet alleen ondersteboven, maar ook achterstevoren in de projector zit).

    Post was bewerkt op 15-12-2019 08:30 door Lolke