Walderveense molen ouderdom en herkomst

• Jan

Volgens dendrologisch onderzoek stamt een van de grenen achtkantstijlen van een Poolse boom, die gekapt is rond 1790. In een achtkantstijl is 1801 ingehakt. Zou deze molen de afgebroken De Goede Verwachting uit Amsterdam kunnen zijn? Het lijkt erop dat deze molen evenals de Walderveense molen ook dubbele kistramen had.

• Fietsende

Bedoel je de verdwenen molendatabase nr. 1353? Pal naast het geboortehuis van mijn grootmoeder van vaders kant (in 1884), dit is het voorste huis van het blok achter de molen op de onderste foto? Het is een vrij kleine molen, de wieken hebben maar 21 à 22 heklatten en Walderveen heeft er volgens de foto's 25, bovendien was de Goede Verwachting sterk getailleerd. Wellicht kon men bij de verplaatsing de uitbrekers eventueel veranderen.

In de huidige Molendatabase nr. 292 zou het achtkant onmiskenbaar Fries zijn. Dat maakt de verwarring nog groter…. Bij de Friese achtkanten herken je vaak aan de gekantelde legeringsbalken. Ga daar maar eens kijken en desnoods foto's maken. De Eben Haëzer in Enumatil, een gewezen Fries achtkant, heeft ze ook. Sorry, Amsterdam lijkt me nog niet “bewijsbaar” genoeg ondanks het ingehakte jaartal 1801.

• Fietsende

Voor de gekantelde legeringsbalken kijk maar op de tekeningen op pag's 174 en 176 in het boek ‘Molenbouw’ van Anton Sipman. De dubbele kistramen zitten links en rechts van de lange schoren op deze foto hieronder (foto: Bram van Broekhoven). 

• Peter van Kuik

Dit lijkt mij uitgesloten. De Goede Verwachting had naar mijn schatting op basis van de foto's op de molen database maar een vlucht van 15 meter.

Molen De Wielewaal, Beneden Leeuwen

• Fietsende

Peter van Kuik

Dit lijkt mij uitgesloten. De Goede Verwachting had naar mijn schatting op basis van de foto's op de molen database maar een vlucht van 15 meter.

Het kan best mogelijk zijn dat de achtkantstijlen verder dan de stelling naar beneden doorlopen (vgl. De Fortuin in Hattem), omgeven door een vierkante onderbouw van De Goede Verwachting. De molenbouw zit nog altijd vol onverwachte verrassingen….

• Jan

De vier achtkantstijlen aan de noordoost-, oost-,  zuidoost- en zuidzijde  zijn aangescherfd. Heeft het achtkant hier ergens opgestaan, een schuur bijvoorbeeld?