Klinkt allemaal heel aantrekkelijk / verleidelijk, Karel.
Misschien helpt het om (goede) kandidaten te motiveren als je wat meer vertelt over wat er op zo'n voorzitter af gaat komen. Ik weet dat men zich ook tot één van de sollicitatie-commissie-leden kan wenden maar het lijkt me efficiënt om de meest voor de hand liggende vragen alvast te beantwoorden. Jullie zouden best alvast op de GVM site (en/of hier) een profiel kunnen plaatsen. Ik weet niet waarom Theun er mee is gestopt - komt vast wel in de notulen - maar mochten daar nog ‘leermomenten’ inzitten dan is het misschien zaak om die zo ook te benutten.
Dingen waarvan ik me kan voorstellen dat alle kandidaten het willen weten: moet de beoogd voorzitter bijvoorbeeld veel reizen, veel overdag op locatie aanwezig zijn, bij de afdelingsvergaderingen van de regio's aanschuiven, afijn: hoeveel tijd, wanneer en waar? Welke zaken kan en mag hij aanpakken - en hoeveel sturing heeft hij? Praten we over een leider of een bewaker? Iemand met initiatief (en dus: kans op conflicten) of iemand die gemoedelijk de zaken beheerd? Vaak gaat het niet samen.
Zoals ik er naar kijk denk ik dat het Gilde een grote verandering door moet maken in de komende jaren. Dat vereist een daadkrachtige voorzitter, die inspireert en motiveert. We moeten vaker en meer rechtstreeks met onze leden communiceren - de mogelijkheden zijn er tegenwoordig ook. Maar alleen (virtueel) praten helpt niet; een cyclus van denken, plannen, uitvoeren en verbeteren instellen en bewaken dat die doorlopen wordt wel. We moeten meer eisen durven stellen aan onze opleiders, die immers molenaars opleiden die met miljoenen aan erfgoed om moeten leren gaan. We bereiken in mijn ogen een belangrijke doelgroep - onze jongeren - niet voldoende. Daar moeten we mee aan de slag en we moeten komen met een concreet actieplan (SMART en al). Molens en moderne media moeten elkaar vaker ontmoeten: in een tijd van fora, facebook, youtube en whatsapp moeten wij niet steeds met die blauwe klappers willen aankomen, dat spreekt jongeren niet aan. En de structuur moet misschien anders, want er ligt in mijn ogen nu te veel bij lokale besturen die niet altijd de capaciteiten hebben die nodig zijn, heb ik gemerkt. Er is dus veel energie en moed nodig, soms helaas ook strijdlust. Daar passen in mijn ogen geen zachte handen bij.
Zo kijk ik er naar.
Maar nou moet je je voorstellen dat de rest van het bestuur daar heel anders over denk - dan zou je wel gek zijn om te solliciteren.
Dus, Karel, kunnen jullie eens een profiel op de site zetten met daarin voldoende aanknopingspunten zodat kandidaten weten of het zinvol is om te solliciteren of niet?
Henk Klöpping, Molen van de Groote Polder, Slochteren