Wie kan helpen?

  • Kees Vanger

    De elektrische maalstoel die wij vorig jaar augustus voor molen “De Weert” in Meppel aangeschaft hebben heeft nog een tweetal originele stenen. Wij willen graag met deze stenen in de toekomst malen, maar hebben onze bedenkingen over de kwaliteit van vooral de loper. Dat de hoepels bijna totaal verroest zijn is geen probleem. We hebben al "een mannetje' die nieuwe hoepels (roestvrijstaal) wil maken en ze er met veel plezier omheen wil krimpen. We maken ons vooral zorgen om de scheuren in de loper. Het zijn er nogal wat en sommige zijn vrij diep. Is er misschien een middel om dit soort scheuren te plakken? Een soort lijm voor stenen waarop in de toekomst consumptietarwe op gemalen wordt. Of moet ik direct maar twee nieuwe stenen bestellen?

    Wie weet hier meer van?

    De foto's van de stenen staan op; http://www.mijnalbum.nl/Album=R7U3JVPD

    groet,

    Kees Vanger

  • Mike Ekelschot

    Stuurt eens een mailtje naarHans Titulaer (molensteenmakerij@planet.nl)

    die kan je daar zéker het gepaste antwoord op geven!

    Btw. als je meer weet, laat je mij dan ook iets weten? Hier staat/ ligt

    namelijk ook een klein koppel met scheuren…

    Mvrgr.

    Mike

  • Peter van Kuik

    Hans Titulear kan voor zover ik weet zo ongeveer alle stenen lijmen, maar ik weet niet of de kosten opwegen tegen nieuw.

    Ik heb op zowel de grote als de keine maalstoel gescheurde lopers. Wijlen molenaar Loeffen heeft daar in het verleden banden om gezet die de gehele dikte van de loper omvatten. De banden zijn gemaakt van plaatmateriaal met een hoekprofieltje op de einden, waardoor een rijtje boutjes die het geheel bij elkaar trekken. Is ook wel te fabrieken van rvs. Vergeet geen gaten voor de steenkraan erin te maken, voor zover die er in zitten.

  • Rob Simons

    Die scheurtjes lijken nog best mee te vallen, als de stukken aan elkaar blijven is er geen probleem. Hier in Lille op de molen hebben we een koppel Jaspersstenen liggen die ook gescheurd waren. Deze zijn ook terug aaneen gelijmd. De stenen zingen dan niet zo mooi meer, maar het maalt goed. Maar Hans Titulaer zal het inderdaad wel het beste weten.

  • Erwin de Jonge

    gewoon nieuwen kopen Kees ,weet je zeker dat ze goed zijn en kun je alles in een keer goed maken groeten Erwin.

  • Martin E. van Doornik

    Of een plaatselijke steenhouwbedrijf kan je wellicht helpen. Je zie namelijk vaak gelijmde grafzerken in de buitenlucht. Aan de foto's te zien zitten de scheuren alleen in de maallaag en niet in de ballastlaag, want het zijn kunststenen.

  • Mike Ekelschot

    “Je zie namelijk vaak gelijmde grafzerken in de buitenlucht.”

    Maar het verlijmingsprodukt moet nog “eetbaar” zijn ook…

    M'n vriendin zit beroepshalve in de steenrestauratie en ik kan je vertellen dat je de

    meeste epoxy's, kitten, etc. toch liever niet op/tussen je consumptiesteen smeert

    ivm het hoge giftigheidsgehalte!

  • Mike Ekelschot

    gewoon nieuwen kopen Kees ,weet je zeker dat ze goed zijn en kun je alles in een keer goed maken groeten Erwin. :

    "- een koppel kunstmolenstenen met zachte uitslagen en maalbalken van kwarts

    en amaril, doorsnede 150 cm., loper 35 cm dik, ligger 25 cm. dik, banden,

    kraangatbussen en de genummerde balanceerbusdeksels van roestvrijstaal,

    rijnuitsparingen en kropgaten naar wens.

    Prijs: € 3.315,00"

    Deel het voor zijn gemak eens door twee: 1700,–

    Zou herstel nu zó veel kosten ??

  • Erwin de Jonge

    Nou zoveel zou het ook niet gaan kosten want de stenen van deze maalstoel zijn 70 cm .In De Wijk zijn voor 4 jaar terug nieuwe stenen in het maalstoeltje gekomen en deze kosten ongeveer 1500 euro ligger en loper samen ook nog een heel bedrag maar niet zoveel als de grote stenen Erwin.

  • Mike Ekelschot

    “Deel het voor zijn gemak eens door twee: 1700,–”

    Zat ik dan zoveel naast jouw 1500,- Erwin of ben ik gek??

    Overigens, als je nu over 1500,- van vier jaar terug spreekt zal de financiële index

    daar ook wel schepje bovenop doen (waardevermindering van ons geld hè).

    voordat je aan de 1500,- zit voor een paar barstjes te lijmen…

    wat steek je er dan in godsnaam tussen??

    mvrgr.