Broodbakken ...

  • Rolf

    Momenteel staat het deeg hier weer te rijzen, en ik vroeg me even af wie van de (vrijwillig) molenaars van dit prikbord eigenlijk nog zelf brood bakt.

    En is dat dan van zelf gemalen meel, zoals ik vroeger regelmatig deed ter controle van wat ik indertijd aan (thuis)bakkers probeerde te verkopen … of bak je van meel van een collega-molenaar …. kieper je een kant-en-klare mix in de broodbakmachine of gaat het kneden en opbollen en alles nog helemaal met de hand ?

  • Jan Althof

    Dag Rolf,

    Meestal volkorenmeel dat ik meeneem van waar ik het aantref. Heb nu nog meel uit Vriescheveen en 2 kilo uit Woudrichem. Vroeger alles met de hand maar nu in de bakmachine. Maar ook Kijck over de Dijkmeel is prima spul.

    Geen kant en klare mix maar zelf afwegen en zout, gist, water en olijfolie toevoegen.

    Groet,

    Jan.

    www.althofweb.nl

  • Meelmuisje

    Heey Rolf ! Afgelopen Zondag heb ik de draad weer volop opgepakt! Ik bakte heel af en toe wel een broodje. Maar ik wil vanaf nu weer volop brood bakken. Je leert er alleen maar van als (koren)molenaarsleerling en het is nog lekker ook! Het broodje Boschbruin is alweer bijna op… en het komt ook nog eens van De Vriendschap in Weesp!

    Gr, Thomas

  • M. van den Berg

    Op de Torenmolen van Zeddam maal ik bijna elke week consumptiemeel. Het meeste maal ik tarwe. Daarnaast soms spelt en mais.

    Voor onze molenwinkel maak ik momenteel 2 broodmixen , 2 cakemixen, pannenkoekenmeel en natuurlijk de pure producten.

    Thuis bak ik regelmatig brood van het meel van de molen. Zo leer je zeer veel over de samenstellingen en wat de bestanddelen doen.

    Erg handig om klanten advies te kunnen geven.

    Gr.

    Mario van den Berg

  • Margreet

    Alles op de hand. Met een broodbakmachine kan ik niet overweg, bovendien zijn die broodjes me te klein en dan dat rare gat eronder, brrrr. Laatst ben ik even bij hoeve Eiteweert, Matsloot geweest. Eerst zag ik ze als concurrent, maar hun bakmixen zijn prachtig. Ze deden ooit zaken met jou vertelde Marieke…groet,Margreet.

  • Rolf

    Van zelf bakken leer je enorm veel, telkens weer.

    Zo ben ik er net achter gekomen dat een deel maismeel door de tarwebloem het deeg wat ‘korter’ maakt, minder elastisch, en het brood vervolgens minder ‘stand’ geeft waardoor het in mekaar kan zakken tijdens het bakken.

    Het smaakt wel. Versgebakken brood, met roomboter en kaas, glas wijn erbij … daar doen we het voor.

  • Rolf

    Een instantmix in de broodbakmachine … dat is toch eigenlijk net zoiets als elektrisch kruien …

  • Jan Althof

    Leuk. Toen ik nog twee broodmolens cq. wandelende kliko`s in huis had, bakte ik ouderwets. Alles met de hand kneden, rijzen, tweede keer kneden, weer rijzen en dan bakken in die grote zwarte blikken. In de ploegendienst werkend op een vrije dag een stuk of 20/24 broden bakken en invriezen. Konden ze weer ff malen. :-)

    Nu ben ik solo en dan is zo`n machientje best een uitvinding. je eigen samenstelling erin, druk op de knop en je kunt weer aan iets anders verder. De elektriciteit doet de rest. Magic! = quote van Catweazle, als je die nog kent.

  • wijbrand

    hoi Rolf

    Ik bak al een jaar of 15 mn eigen brood van mn eigen zelf gemalen meel.

    met een broodbakmachine.(ook verschijdenen versleten )..

    gr wijbrand molenaar van bakel

  • Robert Van't Geloof

    Hoi Rolf. Ik bak zelf ook brood .

    Nooit kantklaarmixen. Nee van de molen.

    Het allerlekkerst vind ik toch Pomodoremix noemen we hier thuiis meestal pompidompie :D . Wat best geinig is Dat op De Walvisch kleurstoffen worden verkocht. Speciaal voor meelprodukten. Zo heb ik al aardig veel gekleurde broden gebakken. Bv groen of geel of paars echt grappig .

    Maar het smaakte prima hoor .

    Hoe lang bestaan eigelijk de broodbakmachines ?

    gr robert