Broodbakken ...

  • Frans Rutten

    Had catweazle, die nog stamde uit de tijd dat molens met de hand werden gekrooien, het niet ook altijd over electrickery?

    Met vriendelijke groet,

    Frans Rutten

  • Rolf

    Gekleurd brood … daar gaat weer een wereld voor mij open.

    Ooit, in een vorig leven was ik werkzaam in het biologisch voedingscircuit. Uit die tijd heb ik een gezond wantrouwen overgehouden ten opzichte van allerlei overbodige toevoegingen aan ons voedsel, met name kleurstoffen, en ik denk niet dat ik een groen of paars brood door de keel krijg.

    Maar ieder z'n meug.

  • Justin vd Heuvel

    Bij ons in Leerdam staat steevast een bakker op de donderdagmarkt die ook molenmeel verkoopt. Wij hebben dan van dat spul voor in de broodbakmachine. Dat word gemalen op de “Holtermansmolen/Ooievaar” in Terwolde. Erg lekker! :)

    Justin

  • Maarten van Scheppingen

    Hoi Rolf,

    ik heb zeker 10 jaar zelf dagelijks gebakken, slechts 2 of 3 maanden met zo'n machine. Je hebt altijd een gat en de hoeveelheid brood was ook te klein. Na een korte rook(ook vlammen) ontwikkeling heeft dat ding een enkele reis naar de stort gemaakt. Gelukkig! Lang en goed kneden is heel bepalend voor je eind resultaat heb ik gemerkt. Bovendien kan je ook 2 broden gelijk bakken, dan kan je om de dag bakken. Ik bakte vaak rijste brood, ivm vochthuishouding.

    Groeten Maarten van Scheppingen

  • Barend Zinkweg

    Goed dat je daar eens over begint, want dat is bij mij al enige tijd helemaal in het slop en moet ik hoog nodig weer eens oppakken. Ik kocht het meel altijd op de molen: de Speelman in Overschie of de korenmolen in Vlaardingen. Ik stelde het mengsel altijd zelf samen: volkoren tarwemeel met daaraan toegevoegd rogge-, mais-, gersten- en sojameel. Ik bakte altijd met melk ipv water en in die melk welde ik altijd een handje havervlokken. Eerste kneedde ik alles zelf maar een bakmachine heeft minstens het voordeel, dat het deeg beter rijst. Voordat het bakken begon haalde ik er altijd eerst de kneedhaak uit. Ik ga er echt weer mee beginnen, want veel te lekker.