Nou ik kan niet echt merken dat de teenstukken van mijn molens (2 met stutvang) nou zoveel meer slijten dan de rest van de vang… Overigens is de kans dat een stut breekt en de vang niet meer werkt een stuk kleiner dan het breken van een koebout.
Of de stutvang zoveel ouder is dan de vlaamse vang weet ik niet. De oudste vangen waren (dacht ik) lip- of schoenvangen, waarbij een soort stut scharnierend aan het linker voeghout ook als vangblok diende. De stutvang zou daarvan een doorontwikkeling kunnen zijn, of een combinatie van lipvang en vlaamse vang.
Aan de andere kant, misschien zijn de vlaamse en de stutvang ongeveer gelijktijdig ontwikkeld…
Aan weer een andere kant: aangezien de vlaamse vang duidt op een verspreidingsgebied in het Vlaamse deel van Europa, niet geheel toevallig ook de regio waar de eerste standerdmolens onstonden, dus misschien wel logisch te veronderstellen dat die Vlaamse vang net effies ouder is…
Vraag me toch af waarom die (binnenkruiers) met stutvangen nooit kneppels hebben, en die vlaams vangende molens in Zuid-Holland wel (ook niet allemaal trouwens). Gevluchten te groot voor de vang, of vangt-ie gewoon wat minder goed dan een stutvang?
Eerlijk gezegd, volgens mij maakt het geen barst uit! Mits de hele handel maar goed is afgesteld etc. En daar zit hem denk ik de clou: een Vlaamse vang is (naar ik begrijp) net iets makkelijker af te stellen dan een stutvang, vooral als het nieuw gemaakt en aangebracht moet worden.
Groetsels,
Andreas de Vos
Groetsels,
Andreas de Vos