Hierbij onverkort een bericht uit het AD (streeknieuws Drechtsteden)
Verplaatsing molen van de baan, wel kleine restauratie.
Gemeente en provincie steken toch weer geld in restauratie van de molen Landzicht in Heerjansdam. De kap is inmiddels al waterdicht gemaakt en binnenkort worden de voeghouten vervangen, vertelt mede-eigenaar K. Brinkman. Volgens een woordvoerder van de gemeente wordt bovendiem nog gekeken of het mogelijk is de wieken terug te plaatsen, die om veiligheidsredenen verwijderd zijn.
Plannen om de molen te verplaatsen naar een plek waar ze wél veel wind zou vangen, zijn definitief van de baan. Het was allang duidelijk dat zo`n operatie, die jaren geleden bij de Rijsoordse molen wél mogelijk bleek, uiterst kostbaar zou worden. Inmiddels blijkt ook dat er geen geschikte plek te vinden is, aldus Brinkman. “Er was een plek bij de HSL, maar die lag veel te ver van de weg vandaan. Dan had je er een weg voor aan moeten leggen.”
De huidige opknapbeurt zal volgens hem vooral het verval vertragen:“Maar dat is natuurlijk met alle restauraties zo.” De molen nog verder opknappen heeft volgens hem geen zin: “Als je dat doet, moet je zeven ton steken in een molen die toch nooit meer zal kunnen malen.”
Om de molen te laten malen zouden honderden bomen gerooid moeten worden, zelfs aan de overkant van het Waaltje in Barendrecht.
Brinkman: “Ik begrijp wel dat men dat niet doet. Dan ben je de groene entree kwijt van ons dorp.”
Op de plek van Landzicht staat sinds mensenheugenis een molen. Ooit stond er een wipkorenmolen, die in 1868 plaatsmaakte voor Landzicht, een grondzeiler. Daarmee is landzicht één van de oudste korenmolens van Zuid-Holland.
De molen werd in 1959 voor het laatst grondig gerestaureerd, maar draaide daarna nog maar incidenteel. Sinds 1967 is de molen helemaal niet meer in gebruik.
Einde bericht.
Toevallig ben ik twee weken geleden nog bij dhr. Brinkman langs geweest om te vragen hoe de vlaggen erbij hingen voor deze “ontmande” molen. Hij staat volop in het groen en zelfs de wieken zullen bij terugplaatsing nauwelijks te zien zijn. Hooguit als je bij het huis ervoor staat. Waarom heeft men dit zo laten groeien en is er nooit gekeken naar de gevolgen hiervan? Er is toch zo lang gedraaid en gemalen en al een jaar of 70 wordt er aan het herstel en behoud van molens gewerkt.
Vorige week, nog onkundig van dit nieuws, heb ik wat zaken opgezocht over de ooit 11 molens van Zwijndrecht. Met name het “gedoe” van de gemeente heeft ervoor gezorgd dat de laatste, “De Dikke” definitief opgeruimd kon worden.
http://www.swaen.org/geschiedenis%20zwijndrecht/monumenten/verdwenen%20monumenten/molens.htm Lees vooral het laatste deel vóór het gedicht!!
Dit wetende, vraag ik mij af wat hier de ‘politiek” is gewest. Ik vermoed van laat maar groeien dan verdwijnt de molen vanzelf uit het zicht. Vervolgens verklaar je het groen heilig en is het spel gespeeld. Dat je er dan nog gemeenschapsgeld tegenaan gooit, snap ik ff niet.
Jammer.
Jan Althof.
www.althofweb.nl