Een "ontmande" molen.

  • Jan Althof

    Hierbij onverkort een bericht uit het AD (streeknieuws Drechtsteden)

    Verplaatsing molen van de baan, wel kleine restauratie.

    Gemeente en provincie steken toch weer geld in restauratie van de molen Landzicht in Heerjansdam. De kap is inmiddels al waterdicht gemaakt en binnenkort worden de voeghouten vervangen, vertelt mede-eigenaar K. Brinkman. Volgens een woordvoerder van de gemeente wordt bovendiem nog gekeken of het mogelijk is de wieken terug te plaatsen, die om veiligheidsredenen verwijderd zijn.

    Plannen om de molen te verplaatsen naar een plek waar ze wél veel wind zou vangen, zijn definitief van de baan. Het was allang duidelijk dat zo`n operatie, die jaren geleden bij de Rijsoordse molen wél mogelijk bleek, uiterst kostbaar zou worden. Inmiddels blijkt ook dat er geen geschikte plek te vinden is, aldus Brinkman. “Er was een plek bij de HSL, maar die lag veel te ver van de weg vandaan. Dan had je er een weg voor aan moeten leggen.”

    De huidige opknapbeurt zal volgens hem vooral het verval vertragen:“Maar dat is natuurlijk met alle restauraties zo.” De molen nog verder opknappen heeft volgens hem geen zin: “Als je dat doet, moet je zeven ton steken in een molen die toch nooit meer zal kunnen malen.”

    Om de molen te laten malen zouden honderden bomen gerooid moeten worden, zelfs aan de overkant van het Waaltje in Barendrecht.

    Brinkman: “Ik begrijp wel dat men dat niet doet. Dan ben je de groene entree kwijt van ons dorp.”

    Op de plek van Landzicht staat sinds mensenheugenis een molen. Ooit stond er een wipkorenmolen, die in 1868 plaatsmaakte voor Landzicht, een grondzeiler. Daarmee is landzicht één van de oudste korenmolens van Zuid-Holland.

    De molen werd in 1959 voor het laatst grondig gerestaureerd, maar draaide daarna nog maar incidenteel. Sinds 1967 is de molen helemaal niet meer in gebruik.

    Einde bericht.

    Toevallig ben ik twee weken geleden nog bij dhr. Brinkman langs geweest om te vragen hoe de vlaggen erbij hingen voor deze “ontmande” molen. Hij staat volop in het groen en zelfs de wieken zullen bij terugplaatsing nauwelijks te zien zijn. Hooguit als je bij het huis ervoor staat. Waarom heeft men dit zo laten groeien en is er nooit gekeken naar de gevolgen hiervan? Er is toch zo lang gedraaid en gemalen en al een jaar of 70 wordt er aan het herstel en behoud van molens gewerkt.

    Vorige week, nog onkundig van dit nieuws, heb ik wat zaken opgezocht over de ooit 11 molens van Zwijndrecht. Met name het “gedoe” van de gemeente heeft ervoor gezorgd dat de laatste, “De Dikke” definitief opgeruimd kon worden.

    http://www.swaen.org/geschiedenis%20zwijndrecht/monumenten/verdwenen%20monumenten/molens.htm Lees vooral het laatste deel vóór het gedicht!!

    Dit wetende, vraag ik mij af wat hier de ‘politiek” is gewest. Ik vermoed van laat maar groeien dan verdwijnt de molen vanzelf uit het zicht. Vervolgens verklaar je het groen heilig en is het spel gespeeld. Dat je er dan nog gemeenschapsgeld tegenaan gooit, snap ik ff niet.

    Jammer.

    Jan Althof.

    www.althofweb.nl

  • De Wilde Westlander

    Hoe is het mogelijk dat een gemeente er nu wel weer geld in wil steken.

    m.i. is dit zonde van het geld,zeker omdat hij maar gedeeltelijk gerestaurrerd word.

    De molen is nauwelijks nog te zien,dus wat heeft het dan nog voor zin?

    En probeer vooral niet om bomen weg te krijgen,want je weet:Als je een boom omzaagt,ga je langer de gevangenis in,dan dat je iemand een doodsklap verkoopt.

    In dit geval zie ik geen andere oplossing.

    Is een onderkomen voor vleermuizen misschien iets?

    (Zijn onze “natuurvrienden” ook blij)

    Groeten van“De Wilde Westlander”

    (die zich misschien wel op erg glad ijs begeeft).

    Rob van Zijll.

  • Rob Simons

    De vraag is: hoe lang staan die bomen daar? Al zo lang als er een molen staat (meer dan 200 jaar?) staan er geen bomen omdat de molen moet kunnen werken. De laatste 40 jaar laat men de bomen groeien omdat de molen toch niet meergebruikt wordt en dan zijn de bomen ineens heilig. Terwijl ze daar in feite niet eens horen! Men zal toch moeten kiezen hoor. Kan men op een andere plek geen bomen planten als compensatie?

    Zeer jammer is dit.

  • J.S. Bakker

    De molen behoort tot de laatste Zuid-Hollandse korenmolens waarmee beroepsmatig is gemalen. Zo'n veertig jaar geleden deed Heyboer dat nog. Ik kan mij nog goed herinneren dat ik de molen zo eens heb zien malen toen ik van Barendrecht naar de Barendrechtse brug fietste, enkele kilometers weg. Moet je in die omgeving nu eens kijken: het lijkt wel een andere planeet.

    jsb

  • David van B

    Dit soort zaken komen steeds vaker aan bod tegenwoordig zo lijkt het. Opzich is dit wel zeer jammer te noemen te min dat de omgeving drastisch aan het veranderen is. Laten we hopen op een zo goed mogelijk herstel. Meer is hier niet te doen.

    Gegroet,

    David

  • Jan Althof

    Dat “drastische” strekt zich uit over vele jaren zonder dat er wordt ingegrepen. Dat is de werkelijke oorzaak. Nu is er onwil die verdedigd wordt met woorden als kostbaar etc. Maarruh….als jij toch met pensioen bent, heb je dan wellicht tijd en energie om de kar van een actiegroep te trekken? 1000 molenaarsvrienden op de stoep van je gloednieuwe stadhuis, waar wél geld voor is, moet toch indruk maken.

  • Tom Blaak

    Zelf had ik al een uitgebreide brief klaar staan ter verzending aan Dorpsraad Heerjansdam en de gemeente Zwijndrecht. De molen heeft overigens als het goed is dit jaar nieuwe deuren gekregen.

    Het bericht van Jan ( niet van jan persoonlijk :) ) doet mij toch erg pijn op een bepaalde manier. Ik ken de molen al van kleins af aan, heb m zien afglijden en langzaam zich zien verstoppen achter het groen.

    Hier komt de stelling moeten molens altijd malen om de hoek kijken… gemeente en provincie zeggen daar blijkbaar nee tegen. Het is misschien mooi dat er iets gebeurt, maar ik nodig de gemeente Zwijndrecht graag uit om bij de buurmolen van Landzicht, Korenmolen de kersenboom, te gaan kijken, hoeveel leuker en mooier een draaiende molen kan zijn die mooi in het open veld staat. Vele treinreizigers tussen Barendrecht en Zwijndrecht hebben de molen al meerdere malen zien draaien vanuit de trein, waaronder ik zelf toen ik er nog geen molenaar was. Een schitterend gezicht!!!!

    De Kersenboom en Landzicht behoren in elkaars gezichtsveld te staan echter is Landzicht volledig aan het oog verdwenen.

    Ik heb een foto van De Kersenboom uit de jaren 60 op zijn oude locatie waar als je inzoomt Landzigt te Heerjansdam ontwaart, ze stonden bijna in 1 rechte lijn.

    Mochten ze de molen weer wieken geven, dun dan op zn minst het groen een beetje uit dan zien mensen deze molen tenminste weer een beetje, en als ze m draaivaardig restaureren kan ik op zn minst in de herfst / winter bij windkracht 6 nog een poging te doen de molen eens te doen draaien.

    Zouden ze geen stellingmolen van deze molen kunnen maken. Dit kwam vroeger immers wel vaker voor. Dan staat de molen weer in het zicht en kan men de bomen wellicht iets laten zakken ( snoeien).

    De potroeien van deze molen liggen bij Herrewijnen op de werf en schijnen nog wel opgelapt te kunnen worden.

    Groet,

    Een enigszins verdrietige buurmolenaar

  • Jan Althof

    Dag Tom,

    Ik heb het bange vermoeden dat je aan de gemeente Zwijndrecht niets hebt. Ze hebben zelfs theater “De Uitstek” omgezaagd. De enige plaats waar iets van kunst en cultuur werd bedreven. Een zeer actief gebeuren daar. Heel veel vrijwilligers die daar hun ziel en zaligheid in hadden zitten. Maar het zijn wel de eigen inwoners die in de gemeenteraad zitten en dit beslissen. Lees nog maar eens het stukje over “De Dikke” in de link van mijn openingsbericht. Nee, een nieuw gemeentehuis met nieuw pluche, dat zit veel lekkerder.

  • Martin E. van Doornik

    De naam “Landzicht” op de baard is op zich al een sterke argumentatie dat de omgeving vroeger open was, anders schildert men maar “Boszicht” op de baard! Dat is vloeken in de kerk. Heeft iedereen tegenwoordig alleen maar een kort geheugen hoe de biotoop toen was? Ik was vroeger op school in Amsterdam en ik kan me nog altijd haarscherp herinneren dat de 1100 Roe en de 1200 Roe naast elkaar stonden en dat De Gooyer nog zijn Dekkers had. Verder heb ik nog op de stelling van De Hoop in Harderwijk gestaan, afgebrand in 1969. Mijn leeftijd is 57 jaar.

  • David van B

    Beste Jan,

    Wat bedoel je met deze zin precies? :“1000 molenaarsvrienden op de stoep van je gloednieuwe stadhuis, waar wél geld voor is, moet toch indruk maken”.

    JE nieuwe stadhuis? Voor zover ik weet is hier niets van mij bij.

    Gegroet,

    David