Kruiwerk en/of vang?

  • Meelmuisje

    Beste Prikkers!

    Ik vroeg me eens af hoe het bij jullie speelmolens zit? Wat voor kruiwerk erin zit? En wat voor vang de molen heeft (als ie een vang heeft) !

    De Kleine Roos heeft een glijkruiwerk met een kruirad! Verder heeft de molen een vlaamse hoepelvang en oorspronkelijk met een haak! De haak zit er nu niet in dus als ik draai maak ik het vangtouw altijd vast aan de klamp. De Gooijer heeft rollenkruiwerk en ook een kruirad. Verder zit er een bandvang in (trekvang) Deze houd zeer goed!

    Gr, Thomas

  • Meelmuisje

    Whaha sorry! Verkeerde prikbord:)! Ik was net aan het kijken op het speelmolenprikbord en kennelijk heb ik het op een 1 of andere manier voorelkaar gekregen om het op dit prikbord te plaatsen!

    Gr, Thomas Griffioen

  • Muldertje

    De Grote Roos had vroeger een rollenkruiwerk maar dat kon ik niet meer terugrestaureren want de schoren liepen dan vast, nu zit er een houten ronden ‘band’ omheen, en 't werkt hetzelfde als voeghoutenkruiwerk.

    De vang is wel speciaal vind ik zelf.

    't Molentje heeft 2 bovenwielen, en om het achterwiel (gezien vanaf wiekenkruis-kant) zit de stalen (?) vangband.

    Apart is ook dat de vangstok en vangbalk, 1 balk is. De haak zit dan ook voor de lange spruit.

    Gr Toby, die vandaag niet naar de molen gaat vanwege een drukke werkweek die achter de rug is.

  • Mark Heutink

    Mijn standerdmolen heeft een zetelkruiwerk, en een stalen hoepelvang met trommel en haak.

    De grote molen Zeldenrust in Almkerk, heeft een vaste vlaamse blokvang met haak en wipstok. Ook heeft hij een rollen kruiwerk met nylon rollen.

    Met vriendelijke groet,

    Mark Heutink