Nog gedraaid vandaag?

  • Jelle van Daalen

    Vandaag om 11uur molen de zwaan in Lienden losgegooid.

    Molen elecrisch verkruid van oost naar zuid-oost. Het ging fantastisch, ik had het al veel eerder moeten maken. De wind zwabberde een beetje alle kanten op. Uit eindelijk staat de molen op het zuiden en is de wind op. Om 15uur gestopt.

    Vr gr Jelle van daalen

  • Stefan Teeling

    Jazeker!!!!

    Op de Grevensmolen/Deelsmolen bij Vegelingoord, de laatste intacte Veenpoldermolen in Friesland en een molen met Hollandse trekjes….

    Vanmorgen rond een uur of 8.30 uur opgepikt door mijn leermeester Sjerp en mijn mede leerlingen Jelmer en Harit. Naar schatting rond een uur of negen bij de molen aangekomen, waar ook de molenaar Frank Terpstra net kwam aanrijden.

    De molen eerst eens bekeken en veel opmerkelijke dingen gezien, zoals een stut bij aan de van (maar de molen heeft een Vlaamse vang), een slagstuk, een broek om de broeksteen en een woonruimte in de molen. Na dit alles maar eens gaan opzeilen, vier vollen, en nog een stukje moeten kruien. De molen wou niet draaien.

    Maar wat gaan eten en drinken, hierna de molen wat opgang proberen te krijgen maar mocht niet baten. De molen verder gaan bekijken, het kleine mini woonhuisje gaan bekijken en daar was geen korbeel te zien, maar wel een bedstee, ouderwetse kachel enz. Ook was er nog een piepklein keldertje onder het woongedeelte, waar zelfs nog estrikken in lagen en je ook heel mooi de klippen kon zien. Er was nog een luik in de voor waardoor je in het uitschot kon komen, hierdoor naar beneden kijkend waren de wachtdeuren te zien, niet zo openslaand als normaal maar als een gewonde deur (zie foto's)..

    Na dit alles nog even in de kap wezen kijken bij de bijzondere keerkuip.

    En na nog wat foto's te hebben gemaakt, van de molen aan de buitenkant, was het jammer genoeg al weer tijd om te gaan.

    De foto's>>>>>http://www.mijnalbum.nl/Album=ZIGUUVE8

    Mvg Stefan Teeling

  • Cor Stam

    Foei,foei, Jelle. Wat een provocerende taal uit je op zo`n net prikbord.

    Ik ben blij dat ik een geasfalteerde molenwerf heb. Dan hoef je niet elektrisch te kruien. Je zet gewoon de auto ervoor en dan gaat het o zo gemakkelijk.

    Je krijgt alleen wel stinkende koppelingsplaten, vooral als je vergeet om de roeketting eraf te halen. Maar ja, een kleinigheidje heb je allicht.

    Cor Stam

  • Frank T.

    http://www.mijnalbum.nl/Album=ZIGUUVE8

    Hoi Stevan,

    Leuk dat jij, Haryt, Jelmer en Sjerp vanmorgen bij ons op bezoek waren. En we reden inderdaad mooi achter elkaar aan. Jammergenoeg was er nagegenoeg geen wind, maar we genoten wel van prachtig nazomerweer, net als de diverse watersporters die ons voorbij vaarden.

    Je hebt een prima verslag geschreven hierboven over Deelsmolen. Leuk dat je alle specifieke kenmerken van deze molen zo goed hebt opgepikt en hebt benoemd. Dit is nu ook een uitstekend verslag voor in het maalboekje waarmee je laat zien dat je hebt ontdekt wat (in dit geval) deze specifieke molen nu bijzonder maakt. Zover ik me kan herinneren, hebben we het vanmorgen niet eens over de korbeelloze woonruimte gehad. We zaten dan ook buiten koffie te drinken. Toch heb je dat opgemerkt! En een goede fotoselectie, met gevoel voor detail. Zelfs huisnummer “4” ontbreekt niet.

    Groetjes, Frank (die na jullie bezoek het gras ook nog heeft gemaaid)

    PS: ik ben jullie helemaal vergeten een ansichtkaart mee te geven. Deze komt nog jullie kant op

  • Frank T.

    Stefan natuurlijk!

  • Wesley de Best

    Vanmiddag om 13.30 uur begonnen in Erica. We kregen ook de molenaar van Ane op bezoek. Aangezien er 0,0 wind was, zijn we bezig geweest om een van de zeilen, die niet helemaal mooi hing, beter er voor te hangen. Toen we er eenmaal mee bezig waren, begon er wind uit het ZW te komen, terwijl de molen nog op O stond! Zeil maar even geklampt (bovenhoektouwen zaten al wel vast) en maar even koffie gedronken.

    Even later weer verder gegaan, want het zeil hing te laag. De molen maar even van O naar ZW gekrooien.

    Het rechter bovenhoektouw verder omhoog gedaan en het linkerhoektouw weer opnieuw vastgemaakt en toen hing ie goed.

    Er kwam even wat wind rond 4 uur, dus we zaten er nog aan te denken om op het bovenste end ook een zeil te doen en met 2 vollen te draaien, maar de wind was weer weg en we hebben vervolgens maar afgewacht. Dat werd niets meer en rond vijf uur het enige end dat opgezeild was, maar afgezeild.

    Voor de duidelijkheid: de vang lag er al die tijd op, dus hij draaide niet met 1 volle. We wachtten op wind, maar die kwam er niet. Niet echt gedraaid dus, vandaag.

    Volgende week zal Erica weer los zijn.

  • Justin vd Heuvel

    Vandaag samen met Ed Top (molenaar Ter Leede) een flinke tocht gemaakt door de prachtige (bijna windloze) alblasserwaard. Verslag + foto's komen morgen.

    De aanwezige molenaars wil ik hartelijk bedanken voor het warme ontvangst.

    (Cor, ik kom nog eens langs om dat te zien!!!)

    Justin vd Heuvel

  • Gerad Werkman

    Morgen de verjaardag van de Grote Geert in Kantens.Vandaag zijn we nog de hele dag bezig geweest om schoon te maken in de molen. Het ging om de drie laatste zolders. Daarna heb ik de molen op het westen gekruid en samen met mijn wederhelft de vlaggetjes in het gevlucht aangebracht. Kinderen konden meedoen aan een knutsel-tekenwedstrijd in het dorp. (inleveren bij de molnaar) dat hebben we geweten; kleurplaten,kleiwerken,tekeningen op oude behangrollen en zelfs echte schilderkunst. Maar wat de kinder niet weten, ze krijgen allemaal een prijsje.

    Dus iedereen is morgen van harte welkom op de koren en pelmolen De Grote Geert in het dorp Kantens. Het feest is vanaf 11.00 uur tot 16.00 uur. En om 14.00 uur optreden van een live band.

    mischien tot morgen en groetjes Gerad Werkman.