Goedendag,
Arie Butterman meldde De Zaanse Molendag voor vandaag en wat doe je dan? Mooiste weer van de wereld, helaas géén wind, je pakt de motor, je camera en reist af. Al langere tijd loerde ik op een mooi plaatje van de molen die langs de A4 staat met in zijn rug, gerekend vanaf Zwijndrecht, twee van die windturbines. http://www.molendatabase.nl/nederland/molen.php?nummer=1149
Met de auto is dat zeer lastig maar met de motor lukt dat beter. Ik wilde ze ook perse achter elkaar voor het effect en de boodschap. Het lijkt mij een geslaagd portret, waarbij de ochtendnevel even meewerkte.
Een rustige rit vanwege het vroege uur zorgde ervoor dat ik om kwart voor tien mijn machine op het pad vóór de molen kon parkeren. Als eerste op zoek naar Arie om hem de hand te schudden. Daarna heb ik mij maar een beetje laten gaan met kiekjes maken en toog ondertussen naar de toog voor de koffie. Dat werd koffie inclusief een koek en een fraai gedecoreerde mok. In het gedrang bleek ook ene Robert van `t Geloof present. Niet weg te denken die man. ;-)
Bij de foto`s vind je het nodige commentaar.
Daarna werd het tijd voor de afvaart naar de 100-jarige Jonge Dirk. Feest dus bij Wessel met de aanbieding van een boompje. Volgens mij een eik die over 80 jaar een nieuwe koningsspil op gaat leveren. (denk ik :-)). Wessel bleek een geanimeerd verteller over zijn molen en hij kan met recht trots zijn. Ook op zijn koffie die gelukkig niets van doen had met senseo.
Ik heb hier met plezier enige tijd vertoefd. Een gezellige bende.
Tijdens dit aangenaam verpozen, kreeg ik van een Friese delegatie de uitnodiging om op 30 november (brrr?) de Molendag in Workum te bezoeken. Dat staat in mijn agenda en IJs en Weder dienende ga ik dat zeker doen. Alleen al vanwege de twee Amerikanen die zij rijk zijn en zo`n beetje het enige molentype dat ik nog niet in levende lijve heb aanschouwd.
Naast de sympathieke Friezen was er ook een “buurman” met zoon aanwezig. Aad met zijn Jannick, of is het nou Janniek? Ongetwijfeld waren er meer molenmensen waarvan ik o.a. de Twentse delegatie heb gemist.
Daarna werd ik opnieuw in de boot genomen en wij tuften naar de in restauratie verkerende Pelmolen Het Prinsenhof. Druk,druk,druk en even kort kon ik praten met Gerrit Volkers. Hij heeft er alle vertrouwen in dat de restauratie op tijd klaar zal zijn. Een aardige fototentoonstelling en twee fraaie modellen op zolder. Het is hier een prachtige omgeving van water en allerlei (ei)landjes. Het summum vond ik wel die enorme trekker op een klein pontonnetje. “Doen we elke dag, stelt niks voor!”
Al met al een geslaagde molendag denk ik, want er was veel belangstelling. Vanwege wat verwikkelingen op de thuisbasis moest ik er bijtijds vandoor. Dat weerhield mij niet om even bij Barend langs te scheuren die moederziel alleen en verlaten zat te recreëren in zijn molen. Wat een rust hier. We hebben even zitten filosoferen over de Landzicht in Heerjansdam. Ik zal eerst maar eens helder zien te krijgen hoe hier de vork aan de steel zit. Daarna Barend nog even een handje geholpen met afzeilen om het gevoel niet kwijt te raken.
Voor de fotografie is een lage zon soms een voordeel, maar in een donkere ruimte zoals in De Schoolmeester zeker een nadeel. De plaats van de andere molens en de mogelijkheid om door het zeer drassige land te baggeren zet je ook vaak in het nadeel. Vandaag kon ik de zon niet echt in de rug krijgen. Toch denk ik dat het een geslaagde serie is. De commentaren zullen de komende uren door mij worden toegevoegd. Mocht iemand een ongecomprimeerde versie van een of meerdere foto`s willen, dan even een mailtje sturen.
http://picasaweb.google.nl/Noordkaper04/EenToeristOpDeZaanseMolendag#
Met de groeten van Jan.
www.althofweb.nl