Foto's De Herder Leiden + Rijnland

  • Nico van Dam

    Vandaag wat moeilijk bereikbare molens gefotografeerd zoals De Herder in Leiden, Buurtermolen in Rijpwtering, Adermolen in Rijpwetering en De Kager in Kaag.

    Veel kijkplezier; http://www.mijnalbum.nl/Album=KQRJTG7X

    Groeten Nico

  • leo middelkoop

    Wat zien sommige molens er toch bescheten uit!

    Ruim 30 jaar geleden leerde ik, zelfs op school!, dat de aalscholvers in ons land zeldzaam waren, en alleen op bepaalde plekken te vinden.

    Ik heb op zijn minst de indruk, dat de aalscholvers hun biotoop inmiddels fors hebben uitgebreid.

    Ik ben er niet blij mee.

    Geef mij in dat geval maar een ooievaar. Die zag je 30 jaar geleden ook niet en tegenwoordig juist weer veel. Zij zijn in ieder geval een stuk minder goor.

    Krab en boen ze!

    Gebruik vooral geen hogedrukspuit! Raak ook niet al te zeer onder de indruk van de vissedarmen die langskomen. Als ik die foto's zie van de Buurter kan ik het bijna ruiken……

    Succes!

    Leo

  • Jan Althof

    Zoals reeds geprikt, staat de Pendrechtse al enige tijd overhek. Ik moet zeggen dat het helpt. Eerst een heel rijtje op een end en nu hooguit één op het puntje van de spruit. Scheelt een boel troep offuh hoop str***. :-)

  • Rob Simons

    Ik heb op een molen wel een allemaal putjes in het hekwerk gezien. Inderdaad, de molenaar haalde af en toe wel eens een geweer boven.

  • Nico van Dam

    Wat mij opvalt is dat je de uitwerpselen van de aalscholvers voornamelijk ziet op de afgelegen wipmolens en kleine stenen grondzeilers, het zijn dan ook in dubbel opzicht schijters.

    Groeten Nico

  • Jan Althof

    Dat staat nog want tegenwoordig zie je ze ook in het “stadse”. O.a laatst op de schuur in de achtertuin. Het lijken wel meeuwen. Dat waren ooit zeevogels of hooguit zaten zij in de buurt van de kust. Al jaren zie ik ze net als merels trippelen om wormen te bewegen omhoog te komen. Meeuwen en dwaalscholvers horen net als de mens tot de opportunisten. Denk ik. Als er maar wat te vreten is. En wie ben ik om ze dat kwalijk te nemen?

  • Jos van Schooten

    Ook af en toe schijtziek?

    Hebben jullie wel eens gehoord van vogelschrik?

    Dit zijn strookjes kunststof waar een reeks in V-vorm gebogen rvs draadstangetjes in vast zijn gegoten. De strookjes zijn ongeveer 20 cm lang en 3 cm breed. De pennetjes zijn 10 cm lang en ca. 1.5 mm dik.

    Omdat de Eenhoorn aan het Spaarne staat, en de schijtscholver ook hier vis komt eten, hebben we deze oplossing van de gemeente aangeleverd gekregen. De strookjes pennen zijn op een latje geschroefd dat met behulp van een paar trekbandjes of stukjes touw op de bovenste heklat wordt vastgezet zodra de molen is afgezeild.

    De Eenhoorn is vanwege het korte schavot een beetje lastig overkruis te zetten, omdat de roeketting aan een oog op de borstnaald zit.

    Sinds we dat vogelschrik hebben gemonteerd zit er geen enkele vogel meer op het top-end. Er zijn ook nooit meer dat twee aalscholvers tegelijk aanwezig. Op de horizontale roedes zitten ze waarschijnlijk niet zo lekker. Volgens mij gaan ze zo hoog mogelijk zitten om hun vleugels goed te laten drogen, of zien ze vanaf deze hoogte de vis beter zwemmen.

    Ik heb vorig jaar met die prachtige rijpdag een aantal foto's gemaakt waar op eentje dat vogelschrik goed is te zien. Wel een beetje te duidelijk door die rijpaanslag.

    www.mijnalbum.nl/Album=BMUPHBHH

    Ik heb vandaag assistentie gehad van een van mijn leerlingen die gewapend met een schuurmachine het hekwerk van het eerste end onderhanden heeft genomen.

    Daarna is het hout voor de eerste keer met verdunde lijnolie ingesmeerd.

    Dat knapt eindelijk weer eens op. En ze worden niet meer volgescheten.

    Groet, Jos.

  • Willem Bever.

    Het zal wellicht iets schelen als de molen overhek staat, maar de Buurtermolen staat, zoals ook op de foto,s, vaak overhek, en zie het resultaat……..

    Ik werk , als molenmaker, wel ééns aan deze molen, en toen we een paar jaar geleden er s,morgens naar toe liepen, telden we veertien !, aalscholvers op de overhek staande molen !

    Maar aalscholvers of niet, het blijft een mooi gezicht zo,n molen op z,n overzomers (overhek) in het vlakke polderland.

    Groet van de Bever.

  • Nico van Dam

    Willem hoe doen jullie dat nou bij Verbeij als je een klus op dit soort afgelegen molens moet uitvoeren, varen jullie er heen of probeer je zover mogelijk met de werkbus te komen?

    Groeten Nico

  • Bart Hoofs

    Ik was deze zomer op bezoek bij molenaar Jan Verhaar op de Kagermolen.

    Je moet weten hoe je er moet komen maar dan ben je er ook zo.

    Jan heeft een eigen roeiboot met daarop de tekst “Kagermolen”. Zo roeit hij naar de molen toe. Als dan Teun (Bever) Waltman komt voor het gangwerk worden de spullen met de roeiboot er naar toe gebracht of zelfs met zijn eigen boot over het water. Zo ook als de heer Leen Vellekoop op inspectie komt en de onderhoudstoestand komt opnemen voor de Rijnlandse molenstichting.

    In de molen een inscriptie van de Gebroeders Bever. Nog in de tijd dat ze bij Piet van Beek c.q. Arie Verheij werkten.

    Overigens een onderwerp terzijde: molenaar Jan Verhaar van de Kager vertelde mij dat het in de winter als het goed vriest het ook genieten is op de Kager Plassen.

    Hij en anderen doen dan aan ijszeilen. Naar ik begreep is Pieter den Haan van de Veender dan ook van de partij.

    Groet,

    Bart