Molentocht Alblasserwaard (met foto's)

  • Reizende Leerdammer

    Zaterdagmorgen 10;30. Nadat ik de werkzaamheden bij de duiker in de dijk had bekeken ben ik naar de molen gegaan. Eerst samen met Ed de bordjes met onderdelennamen bevestigd. Er was bijna geen wind. Misschien een heel licht briesje uit ZO. Ed zei: Ik heb eigenlijk geen zin om hier de hele dag te niksen, zullen we gaan kijken hoe het in Streefkerk gaat? Daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen en zodoende zijn we op pad gegaan door de Alblasserwaard. Het mooiste stukje van Nederland! Zie hieronder het verslag:

    Halte 1.De Kolos van Goudriaan.

    Onze eerste stopplaats was De Goudriaanse molen. We wandelden het erf op waar we deze gigantische 8-kanter hebben bewonderd. Toevallig kwam net molenaar Johan Barten naar buiten. Op het erf staan 2 prachtige modelmolens. Een wipmolen -volledig maalvaardig- die voorheen bij de Westermolen stond. Ook nog een stellingmolen met fokwieken die zelfs op dit kleine windje leeg rond ging:)

    Een paar foto's geschoten en toen naar de buren.

    Halte 2.4 generaties polderbemaling.

    In Langerak staan 4 generaties polderbemaling bij elkaar. Wipmolen “De Westermolen”, Weidemolen “De Meent” een Dieselgemaal (waar vroeger de Oostermolen stond) en een elektrisch gemaal. De Westermolen stond in de zeilen en zo nu en dan wilde hij even een slag draaien.

    Halte 3.Het kwartet van Groot-Ammers.

    Bij Groot-Ammers staan 4 prachtige poldermolens. Ik vroeg aan Cor Stam van de Achterlandsemolen of de auto bij zijn molen mocht staan. Dat wilde hij eigenlijk niet, maar omdat hij wist dat we molenaars waren mocht het wel. We hebben even in het bovenhuis gekeken, wat wel leuk is om te vergelijken met ‘thuis’.

    Al gouw doorgegaan naar buurman Aart van Krimpen. Hij woont met zijn gezin in de Achtkantemolen. Hij heeft de molen helemaal verbouwd tot volwaardige woning. We hebben hem van Bovenwiel tot Wateras bekeken (van top tot teen klinkt zo raar bij een molen:D

    Daarna nam Aart ons mee naar De Graaflandsemolen waar hij werkt als molenmaker. Toevallig was de ondertoren open zodat we het werk van dichtbij konden bekijken. Evenals de 8-kanter heeft ook De Graaflandsemolen gietijzeren bonkelaar en waterwiel. De Gelkenes hebben we overgeslagen omdat er niemand thuis was.

    Halte 4.Klein Kinderdijk (streefkerk dus).

    In Streefkerk word momenteel hard gewerkt aan het herstel/herbouw van beide verbrande molens. Stiekum over de fundering van ‘De Hooge Tiendwegmolen’ geklommen om te kijken bij “De Sluismolen”. Het ziet er echt prachtig uit. Zelfs de veldmuren staan er al:D In de toog boven de waterloop zit een stichtingssteen die geschonken is door Jan den Besten. De Kleinemolen, De Achtkantemolen en De Broekmolen stonden stil (bij de Broek waren ook de zeilen afgenomen, wat is daar aan de hand???) En De Oudewetering stond in de zeilen, maar kwam niet rond. Dat gaat straks(nouja, over een paar jaar) een prachtig complex worden:)

    Halte 5.De Reuzen van Bleskensgraaf.

    Ed wilde graag even langsgaan bij de molen waar hij het vak leerde. De Wingerdsemolen in Bleskensgraaf. Helaas was er niemand thuis. De molen is echt in slechte staat. De fokken worden met touwtjes aan elkaar gebonden! Ook het bovenhuis zag er niet al te best meer uit.

    Ook bij De Hofwegense molen zijn we even gestopt. (Mooie molen he Ed, hij is helaas al bezet) Ook deze reus onder de wipmolens was niet in zo'n beste staat (zie foto's) Hij was ook erg vreugdig weggezet. Iets te vieren Dimitri?

    Halte 6.De Middelmolen te Molenaarsgraaf.

    Gezellig even langs bij de welbekende Wim van Veen. Hij wilde eigenlijk niet weggaan, maar bleef toch nog even. Ik mocht even in de kap kijken waar ik haast m'n kop stootte tegen de penbalk. Omdat deze wip een wat korte as heeft ligt de penbalk wat ongelukkig boven het trapje. Deze molen heeft echt een biotoop om jaloers op te worden. Onder het genot van wat drinken hebben we genoten van het weer, de molen en het landschap.

    Halte 7.Wiekenzwaaier tussen de Ooievaars.

    Vlak voor sluitingstijd nog gouw even het Ooievaarsdorp binnen gestapt voor een bezoek aan de jongste molen van de waard. Dit dametje werd in 2004 als herboren geopend in het Ooievaarsdorp. Molenaar Piet Lodder wilde bijna vertrekken, maar wilde ons toch nog rondleiden door zijn molen. Piet is een goed verteller. Hij vertelde met passie het verhaal over ‘zijn’ Sophia.

    Vooral de spreuk op de vangbalk sprak me erg aan:D

    Vergun mij slechts deze ene eer; Laat mij liever op, dan neer

    En met die spreuk sloten we de dag af en vertrokken weer naar Leerdam.

    DE FOTO'S:

    http://www.mijnalbum.nl/Album-FVYE8OLU-Foto's-in-Leerdam-Foto's-van-Dagje_weg.html

    Met vriendelijke groeten,

    De Reizende Leerdammer

    Justin vd Heuvel

  • Robert Van't Geloof

    hoi Justin

    voor de broekmolen zie even een bericht van mijn hand. http://www.prikpagina.nl/read.php?f=355&i=62650&t=62650

    mooi verslag ook nog langs De Vriendschap gekomen zeker ?

    grt robert

  • Justin vd Heuvel

    Gezellig even langs bij de welbekende Wim van Veen. Hij wilde eigenlijk niet weggaan, maar bleef toch nog even.

    Sorry, typefoutje. Ik bedoelde: Hij wilde NET weggaan.

  • Meelmuisje

    Leuk verslag en mooie foto's justin! Maar wat steekt er eigelijk uit het 8-kant van de Achtkantemolen?

    Gr, Thomas

  • Robert Van't Geloof

    heey Thomas da's een schoorsteen.

    grt robert

  • Nico van Dam

    Hartstikke leuk verslag Justin, ook heb je een aantal prachtige foto's gemaakt, ik zou je niet kunnen verbeteren.

    De Alblasserwaard blijft een prachtige streek wat molens betreft, de verstedelijking heeft daar gelukkig nog niet zo toegeslagen als in het Rijnland, alhoewel er ook genoeg te genieten valt.

    Met groeten uit het Alphense waar helaas ontiegelijk veel molens zijn verdwenen, maar waar we gelukkig nog de enige echte zelfstandig malende Aarlanderveense molen viergang hebben.

    Nico

  • leo middelkoop

    Als ik tussen de regels doorlees, is de timing van de schrijver van dit opstel hier en daar een probleem. Het verslag en de foto's zijn er niet minder om. De uitspraak op de vangbalk van ‘Sopje’ had ik bijvoorbeeld nog niet.

    Eens te meer blijkt, dat wij ook op windstille ('windarme') dagen alert moeten blijven en van alles kunnen beleven.

    Groet,

    Leo

  • Justin vd Heuvel

    Bedankt voor de reacties:)

    @ Thomas: Zoals Robert al zegt: Dat is de schoorsteen.

    @ Leo: Dat van die timing snap ik niet helemaal. Een spellingsfoutje hier en daar schiet er wel eens in. De spreuk op de vangbalk van “Sophia” vind ik zelf ook erg leuk. Als jullie de foto willen hebben voor de database, dan wil ik hem wel opsturen!

    @ Nico: Bedankt voor het compliment. Ik voel me helemaal vereerd. (zeker als zo'n topfotograaf als u dat zegt:)

    @ Robert: Laatst vroeg je waarom het 8kant van Groot-Ammers maar 2 zeilen heeft. Dat heb ik maar ff gevraagd. Aart verklaarde: Doordat de gietijzeren bonkelaar en dito waterwiel veel lawaai maken tijdens het malen draai ik liever uit z'n werk. Bij het draaien zonder scheprad bleven de zeilen op de buitenroe vaak in de klampen, dus heb ik ze dr maar af gehaald.

    Hopelijk heb ik jullie zo voldoende geinformeerd.

    Met vriendelijke groeten uit Leerdam,

    Justin vd Heuvel

  • Piet Lodder

    Hallo Justin,

    Dank je wel voor het compliment. Ik vond het heel leuk om bij het scheiden van de markt jullie te mogen rondleiden in De Jonge Sophia, Alleen jammer dat er onvoldoende wind was om de molen malende te laten zien. Wellicht een volgende keer?

    Groeten,

    Piet

  • Rob Simons

    Justin vd Heuvel schreef:

    >

    Aart

    > verklaarde: Doordat de gietijzeren bonkelaar en dito

    > waterwiel veel lawaai maken tijdens het malen draai ik liever

    > uit z'n werk. Bij het draaien zonder scheprad bleven de

    > zeilen op de buitenroe vaak in de klampen, dus heb ik ze dr

    > maar af gehaald.

    >

    Valt daar dan niks aan te doen? Niet malen omdat een paar wielen veel lawaai maken vind ik maar raar..

    En met timing bedoelt Leo denk ik dat de meeste molenaars van de molens die jullie bezocht hebben óf niet thuis waren, ófwel net weg wilden gaan.