dagje toeren

  • Ruud Bax

    Gisteren met het windstille weer er maar weer erop uit getrokken met mijn auto, de reis was in eerste instantie kyjk over den Dyjk in Dordrecht. Deze reus van een molen is echt een schitterende molen met de restauratie is toch veel van het oude blijven zitten. De molen draaide langzaam in de volle, na een bakkie koffie en een gesprek met de molenaar was het tijd om de volgende molen in te voeren in mijn tom tom .

    Dat was De Lelie in Puttershoek de molen stond stil maar er was ook echt geen zuchtje wind, Maar de molenaar Vincent van Dinter was wel aanwezig, en die liet mij de gehele molen zien. Interessant is te zien dat deze molen vroeger kruide op ijzeren neuten.

    De volgende molen De Hoop in Maasdam, Ik wou weer even bijpraten met de molenaar Jan Eland en deze Kleine koren stellingmolen van binnen op de gevoelige digitale plaat vast te leggen een zeer knusse molentje

    De reis ging verder naar Westmaas daar is molen Windlust in restauratie het begint er weer netjes uit te zien. Dat is niet te zeggen van de molen in de buur gemeente Mijnsheerenland daar staat de molen De Goede Hoop, maar als je deze molen ziet kan je wel zeggen dat de naam niet de lading dekt, de molen staat er beroerd bij zowel de molen als wel de omgeving. Bijzonder vond ik wel het luiwerk dat rechtstreeks door het spoorwiel werd aangedreven.

    Ik had nog wat tijd over en ben op weg gegaan naar De Zandweg in Rotterdam, daar aangekomen was de molen open maar ik besloot eerst de molen van buiten te fotograferen, toen ik terug liep naar de molen werd de deur van de molen op slot gedraaid maar toen de molenaar Fred de Rooy zag wie er kwam aanlopen, was die wel zo vriendelijk om de molen weer te openen om mij de gehele molen te laten zien, daar in de kap zag ik dat de kap draaide op ijzeren kruineuten op een ijzeren ring. Na afscheid genomen te hebben van de molenaar besloot ik nog een fotostop te maken bij de Destilleerketel in Delfshaven.

    Op de terug weg naar huis zag ik de dijkgraaf van het westland nog in de zeilen staan, ik besloot nog even een praatje met hem gaan maken, maar dat liep een beetje uit de hand ik was pas na twaalf uur thuis (linda nog bedankt voort het heerlijke eten).

    Voor de foto’s http://www.mijnalbum.nl/Album=GCLHUKZC

    Vr. gr. Ruud Bax

  • Martin E. van Doornik

    Had de Kijck over den Dijck vroeger een middelbalk in de kap? Zie de derde foto.

  • De Wilde Westlander

    Hallo Martin,

    Het lijkt aannemelijk dat deze molen een middelbalk gehad heeft,ik heb een aantal oude foto,s er even op nagekeken maar daar is niets van een middelbalk te zien.

    dus al erg lang geleden vervangen door een lange spruit waarschijnlijk.

    Nu ik toch bezig ben schiet me een vraag te binnen: Weet iemand de naam van de klossen onder de lange spruit.

    ze komen hier op meerdere molens voor,het dient ter ondersteuning van de spruit,en ze liggen op de roosterhouten.

    Ook bij “De Groeneveldse Molen”.

    Groeten van “De Wilde Westlander”.

    Rob van Zijll.

  • Jan Hofstra

    Middelbalk lijkt me een Zaanse benaming. In Friesland en Groningen heet het gewoon spruit of grote-of lange spruit. Vaak hebben de spruiten daar schoren die zo lang mogelijk zijn en gekeept zijn onder in de spruitbalk en boven in de voeghouten. In totaal dus vier krui-schoren, die nagenoeg waterpas liggen, niet te verwarren met de lange schoren, die naar de staart gaan.

    Binnen Zuid-Holland waren er toch een aantal molens met de spruit in het midden, de Pendrechtsemolen had dit vroeger ook. Hierbij geen krui-schoren maar een klos op de overring met twee bouten door en door, met een ijzer over de spruit. Als de spruit voorin lag dan zaten deze klossen met een tand in het voeghout en verder waren ze uitgekeept voor een paar roosterhouten, maar zaten ze uiteindelijk ook vast op de overring. In alle oude bouwbestekken worden ze gewoon klossen genoemd. Bij de Bleiswijkse Droogmakerij (1772) bijvoorbeeld: “en onder deese voornoemde Spruytbalk op den Euvering needer een bequaame Eyke Klos, swaar agt a veertien duim, en lang na eisch, met een Tand voor in de Voeghouten, diep vyf vierde duim ingewerkt, en met bequaame Spykers vastgemaakt..”. In veel bestekken wordt de korte spruit wolfsbalk genoemd en de lange spruit gewoon spruit. In dit bestek wordt de korte spruit korte spruit genoemd en de lange spruit wel weer gewoon spruit.

  • Rob Pols

    Ja, het klopt dat Kijkck over den Dijck ooit een middelbalk heeft gehad, al is die op de alleroudste foto's die er van deze molen bestaan (eind 19e eeuw) al vervangen door een lange spruit tussen bovenwiel en voorkeuvelens. Middelbalken waren bepaald geen uitzondering in Dordt, maar waren elders in Zuid-Holland zeldzaam;

    zo hadden oliemolen De Zeelt en een handjevol houtzaagmolens in Dordrecht ook een middelbalk.

    De huiskamervraag luidt: welke Leidse houtzager had een middelbalk?

    Rob P.

  • Robert Van't Geloof

    leuk tochtje Ruud . Maar goed De Hoop in Ouddorp heeft ook een middenbalk.

    Die schijnt uit meerdere stukken te bestaan. En dacht Herkingen ook maar zeker weten doe ik dat laatste niet. gr robert

  • Rob Pols

    Klopt, De Dankbaarheid in Herkingen heeft sinds de laatste grote restauratie ook weer een middelbalk.