zwichtlatten weg!

  • Peter van Kuik

    Vorige week hadden we nog een draad over het nieuwe gevlucht van de Kilsdonkse molen waar werd opgemerkt dat er zwichtlatten waren geplaatst die de molen nooit gehad heeft en in deze streek ook niet normaal zijn.

    Nieuwe foto's laten blijken dat deze verwijderd zijn. Zou het prikbord geholpen hebben of is er gewoon nog iemand anders wakker geweest?

    http://www.hadeejer.nl/index.php?option=com_ice&Itemid=194&page=view&catid=45&imgid=2632&PageNo=32769&key=2&hit=1

  • Mario Collombon

    Ik reed er vandaag na m`n werk ff langs en zag het ook! Ik vind trouwens dat de molen een mooi breed hekwerk heeft en hekwerk tot dicht bij de askop, mooi!

    groeten Mario

  • Peter van Kuik

    Ja, dat hekwerk en veel andere zaken zijn netjes gereconstrueerd naar de oude foto's. Zo zie je dat zo'n reconstructiemolen waar bouwkundig onderzoek is gedaan er uiteindelijk orgineler uitziet dan veel “complete” gerestaureerde molens.

  • Rob Simons

    Misschien kwamen ze nog een paar leklatjes tekort aan de staart?

    Maar inderdaad, er is daar mooi werk geleverd! Ik ga er zeker eens kijken als hij klaar is.

    Groet,

    Rob

  • Stefan Boumans

    Of misschien zijn ze gerecycled…

    www.kilsdonksemolen.nl

    Klik op Welkom.

    Kies links in het menu voor Nieuws.

    Zie dan onder Laatste Nieuwtjes bij 27 september.

    Of gebruik direct en optimaal de breedte van je browser.

  • Jacob Dekker

    Als je een stel foto's van ‘De Kersenboom’ in Rijsoord bekijkt, dan zie je op de oudste foto's (ongeveer 1900) dat er zwichtlatjes aanwezig zijn en later weer niet en nog later weer wel en dan toch maar niet en na de laatste restauratie in 1993 zijn er weer zwichtlatjes op gekomen omdat ik dat graag wilde. Ik ben toch wel nieuwsgierig naar de uitkomst van een eventueel te plegen bouwhistorisch onderzoek in deze onder het motto “Wat is evangelie bij het aanbrengen van zwichtlatjes” of zou vroeger ook al de wens van de toenmalige molenaars de doorslag hebben gegeven en niet wat er in een bepaalde streek gebruikelijk was?

    jAAp

  • Mario Collombon

    Als je je tegenwoordig laat leiden door de wensen van de huidige molenaars dan wordt het een rommeltje aan streekeigenschappen die zich over het hele land verspreiden op plaatsen waar ze niet thuis horen, net zoals met benamingen.

    Vroeger zal best de wens van de molenaar voorop hebben gestaan en uitzonderingen op de in een bepaalde streek kenmerkende gebruiken zullen er altijd wel geweest zijn.

    Maar molenaars kwamen weinig of niet buiten hun eigen streek en zagen al die andere kenmerken niet zoals we tegenwoordig met foto`s,internet,tv en door met de auto ff ergens heen te rijden wel allemaal kunnen zien.

    Als vroeger een molenaar of molenaarsknecht van de ene naar de andere streek verhuisde om op een andere molen te gaan draaien zal bij herstelwerkzaamheden wel eens wat veranderd zijn aan molens wat voor die streek niet gebruikelijk was maar wel waar de molenaar/knecht vandaan kwam en dus gewend was en fijn mee kon werken.

    groeten Mario

  • Patrick van Kessel

    Mooi zo!

  • Jacob Dekker

    Nou en ?

  • Peter van Kuik

    Als de molen afwisselend wel en geen zwichtlatten heeft gehad maakt het nu ook niet zoveel uit of je ze er wel of niet op zet. Meest gangbare uitgangspunt is om de molen te brengen in de laatst commercieel werkende toestant, dus als de laatst beroepsmulder zwichtlatjes had dan hou je dat zo. Om die reden heb ik op de Wielewaal zwichtlatten, terwijl die eigenlijk in een niet zwichtlatten gebied staat en ze van oorsprong ook niet had.

    In Brabant, Limburg en Achterhoek kwamen zwichtlatten helemaal niet voor, net zo min als kruiraderen en rietgedekte achtkanten. Waarom moeten we dat nu dan zonodig gaan veranderen? Het gaat om behoud van historische monumenten, niet om het verkrijgen van de praktisch meest handige windmolens. Op de Kilsdonkse molen zijn op geen enkele oude foto zwichtlatten te zien en deze staat midden in een niet zwichtlatten gebied. Daar horen bij een restauratie in mijn ogen ook geen zwichtlatten geplaatst te worden, alleen maar omdat dat nu in het door westerlingen geschreven lesmateriaal van het Gilde zo staat.

    Als je niet op dit soort zaken let wordt ons molenbestand een grote eenheidsworst.