Beste molenvrienden,
Enige tijd geleden werd er op dit prikbord gesproken over het smeren van het taatslager. Er was toen enige discussie over welk middel hier het beste voor geschikt is.
Op De Jonge Sophia hebben wij te maken met een problematisch lager. Er moest veel olie worden ververst omdat het lager regelmatig begon te gillen. Ik gebruikte daarvoor cardanolie, maar zoals toen terecht werd opgemerkt, geeft dat een vieze olielucht in de molen.
Toen ik ergens in augustus weer met het lager bezig was kwam er op dat moment een bezoeker binnen. Het bleek de Country Manager Benelux van Castrol te zijn die zeer geïnteresseerd was in de materie. Hij stelde vast dat ik voor een dergelijk lager niet het juiste smeermiddel gebruikte en beloofde op de zaak terug te komen. Tot mijn grote verrassing stond er enkele dagen later een tas van Castrol bij mij thuis met daarin een bus met een smeermiddel.
Het betreft het middel Castrol Tribol Foodproof 8765 USDA1. Het middel is reukloos en wordt o.a. gebruikt in omgevingen waar consumptiegoederen worden vervaardigd. Het doet uitstekend zijn werk want tot nu toe heb ik er slechts eenmaal een beetje van gebruikt en de taats heeft zich tot mijn grote vreugde niet meer laten horen.
Ik beveel dit middel graag in jullie aandacht aan.
Groeten,
Piet Lodder