Hollandse wereld wonderen.

  • L.v.d.W.W.

    In het progamma Hollandse wereld wonderen komt vanmiddag rond 16.00 uur een stukje over de molens van kinderdijk.

    Meer info, zie: http://www.teleac.nl/pagina.jsp?n=1959532

    Gr, Luc

  • Justin vd Heuvel

    Je bent me voor Luc! Ik wilde net dit bericht ook gaan plaatsen.

    Ik wil het eigenlijk wel zien, maar dan zal ik het eerste stukkie moeten missen

    want ik ben om 16.00 pas uit. Ik ben benieuwd:)

    Justin

  • Margreet

    Even citeren, ik pak stukjes uit de tekst van de website:' Sommige molens van Kinderdijk zijn al meer dan 250 jaar oud. Dat vergt nogal wat onderhoud. In de tijd dat ze gebouwd werden zouden ze niet denken dat ze 250 jaar lang zouden bestaan. Vroeger ging men er vanuit: men maakte het gewoon sterk zodat het kon functioneren, ging het kapot, dan keek je of je het nog kon repareren en anders werd er gewoon een nieuwe gebouwd. Nou ja, in die zin zouden ze eigenlijk allang afgebroken moeten zijn! '

    Dit vind ik nl heel goed om je te realiseren. Het was niet gebouwd voor de eeuwigheid en wij vinden nu dat het wel behouden moet worden…

    ' En dat merk je op het moment dat de molen aan het malen is, dan komen er krachten vrij en dan beweegt de kap, en die beweging die vertaalt hij eigenlijk naar beneden toe naar de romp en als je dan zo je vinger hierop houdt, op zo’n scheur, dan voel je de scheur bewegen, tijdens het malen, als die krachten er op komen. En dan weet je eigenlijk al dat er frictie in zit en dan moet het gerepareerd worden.'

    Het Gieterveen verhaal dus, ik weet nog dat Martin E. van Doornik, zo bezorgd was of de molen met zo'n nieuwe romp z'n sfeer wel wist te behouden. M.i. is dat wel zo, maar ik kan me zijn bezorgdheid voorstellen….

    ‘Hout ook, dit is multiplex, in een vroegere tijd is dat zo gedaan, maar nu zou je gewoon lariks of grenen gebruiken om het te restaureren. ’

    Bij het schilderen van m'n instructiemolen merkte ik dat ik de hoeveelheid tropisch hout daar wel erg confronterend vond. Toch vertelt dat ook een verhaal: restauratievisies, ik zou in het kinderdijkgeval dat multiplex dan ook gewoon laten zitten. Overigens wees iemand me ook op een soort pre-multiplex in de kap van die moderne oliemolen waarin ik molenaarsvrouw speel: De spanten zijn van drie laagjes grenen over elkaar. Dit werd niet overal zo gedaan. Echt weer zoiets van een late molen.

    '….ook een monument te laten blijven. Als je met Kinderdijk op de lijst komt te staan van Werelderfgoederen, dan ben je iets bijzonders, ga ik vanuit. En het grote probleem hier in Kinderdijk is, is dat de molens in een redelijk slechte staat van onderhoud zijn, dus er moet geld komen. Ik ga er dan vanuit als Nederland, en met name de regering dan vindt dat het een werelderfgoed is, dan mogen ze er ook wel wat voor over hebben om ervoor te zorgen dat het ook in goede staat van onderhoud komt.'

    Ik vind het wel grappig in het verband van monumenten de visies van Bazelmans e.d. dat niemand het in z'n hoofd zou halen de Kinderdijk te ontwieken, de bouwmassa, maar niet de bedrijfsvaardigheid zou willen behouden e.d., terwijl het economisch nut van zo'n Kinderdijk ook niet direct in geld is uit te drukken, maar wel algemeen aangenomen wordt. Groet,Margreet-die er nog lang niet uit is, dat verhaal met molenbehoud-

  • Justin vd Heuvel

    Zoals de buitenlandse bezoekster zei: “I am very impressed” :)