In memoriam Gerard van Baardwijk

  • Bart Hoofs

    Vanmorgen is in alle rust onze collega vrijwillig molenaar Gerard van Baardwijk overleden. Gerard was vele jaren mulder op molen “Jacobus” in Vessem (Nbr.).

    Dat deed hij met ongelofelijk veel enthousiasme en plezier. Gerard die dan wel niet in Vessem woonde was inmiddels wel een bekend persoon in Vessem.

    Vele inwoners maar ook mulders kwamen er graag buurten. De koffie stond altijd klaar en het was er altijd beregezellig. Vele vrijwillige molenaars uit De Kempen zoals ondergetekende lesten er voor korte of langere tijd.

    Zijn passie voor de Vessemse molen was groot. Hij kluste eigenhandig veel af.

    Vele dagen per week was Van Baardwijk te vinden op de molen. De laatste jaren kreeg hij hulp van zijn molenmaat Frans van Beers.

    De laatste jaren waren voor hem persoonlijk en met de molen niet de fijnste en makkelijkste. Toch bleef hij opgewekt en vrolijk en aan zijn kenmerkende humor was gelukkig nog niks veranderd. De plannen tot herstel van de molen in zijn woonplaats Best door John de Jongh deden hem goed. Gerard heeft hier hard voor gestreden. Jammer genoeg mag hij de opening niet meer meemaken.

    In Gerard van Baardwijk verliezen wij een warme en sympathieke mulder.

    Naar ik hoop worden veel (Kempische) molens voor hem in de (Brabantse) rouw gezet.

    Bart Hoofs

  • John de Jongh

    Na een aantal slopende maanden is mulder Gerard van Baardwijk overleden. Samen met Jan Scheirs zijn we een week of drie geleden nog bij hem geweest en hebben veel nuttig materiaal over de Bestse molens van hem gekregen als aanvangsdocumentatie voor de restauratie van de molenromp in Best.

    Wel heel toevallig dat we vanochtend gestart zijn met de restauratie: sloopwerkzaamheden aan de binnenzijde van de molen. Een restauratie waarin hij enorm veel tijd en enthousiasme gestoken heeft.

    We zullen zijn inbreng maar ook zijn gezellige buurt in de molen in Vessem moeten missen.

    Gerard het gaat je goed daarboven. Volgens mij zijn daar mulders zat om mee te buurten.

    John de Jongh.

  • Paul Groen

    Wat me nog het meest fascineerde was hoe Gerard de meest fraaie oude voorwerpen van de boerderij, de bakker of het molenbedrijf bij elkaar wist te scharrelen en op wist te knappen. Tot aan complete maalstoelen toe. Als zaterdag middag de wind weg viel, dan was er altijd wel tijd voor een Grimbergen. Jonge overmoedige molenaars (zoals ik) remde hij dan af met de woorden “Ja jaja jongeman”. Toen hij afgelopen zondag even wegdommelde, zijn koffie koud werd en ik hem daarop wees, kreeg ik weer precies dezelfde woorden te horen.

    Gerard, ik wens je een hemel toe, vol met draaiende molens, fraaie curiosa en op zaterdag middag zullen ze er vast en zeker Grimbergen hebben!

    Paul Groen

  • gerrit jurgens

    ik kan mij nog herrinneren dat ik als pasgeworden leerling voor het eerst

    bij gerard kwam in vessem tjonge jonge wat een feest veel spullen en prullen veel koffie veel gelachen en veel geleerd van hem .

    gerard we zullen je missen , maar ik weet dat je naar een fijne plek bent

    en ik hoop dat je daar veel molens en mulders zult tegenkomen .

    gerrit jurgens .

  • Camiel Damen

    Ik kwam bij tijd en wijle graag in Vessem een “bakske” doen. Als Gerard er was dan was het gezellig. Behalve zijn uitdrukking ja,ja, jongeman was ook de Vessemse molenbiotoop kloten met 7 o's en elk jaar kwamen er meer o's bij. Zo hebben veel mensen een goede herinnering aan zijn humor en de positieve kijk op het leven. Gerard heeft het de afgelopen jaren zwaar gehad na het overlijden van zijn vrouw en een kleinkind.

    Gerard moge je rusten vrede

  • Thijs Michielsen

    Als buurmulder kwam Gerard bij ons regelmatig op zaterdagochtend in Oerle op de molen voor een zak meel en bleef meestal gezellig even hangen voor een tas koffie. Door de combinatie Gerard van Baardwijk / Frans van Beers was het altijd erg gezellig op de molen van Vessem. Daar stond de molen bekent om. Iedereen was er altijd van harte welkom.

    Wat mij altijd opviel was Gerards sterke doorzettingsvermogen (restauratie molen Best en voor zijn eigen molen in Vessem) en hoe hij, ondanks zware tegenslagen, altijd positief was. Ik wens zijn familie, vrienden en zijn collegamulder veel sterkte met het verwerken van dit verlies.

    Gerard het ga je goed.

  • Bart Hoofs

    Vandaag zijn diverse molens in de rouw gezet voor onze molenvriend Van Baardwijk.

    Na het draaien vanmorgen is de molen van Verbruggen in Oirschot in de rouw geplaatst. Mijn collega Piet van Rijswijk deed dit vandaag met de molen in Hilvarenbeek. Ook Bergeijk zal in de rouw worden gezet. Vele molens zullen volgen want het bericht dat de mulder van Vessem ons toch nog plotseling heeft verlaten is hard aangekomen. Frans van Beers die de molen van Vessem beheerde (samen met Gerard) spreekt de waardering uit voor de vele medeleven van onze kant.

    Toen ik vanmorgen molenmaker Peter Coppes in kennis stelde van het overlijden liet die ook blijken de enorme gastvrijheid van Van Baardwijk te waarderen.

    Als er aan de molen werd gewerkt was hij er altijd met koffie e.d.

    Ik lees zo enkele anekdotes die zo herkenbaar zijn. Ook de term “jong en lui” gebruikte hij vaak voor de jonge mulders-in-spe die bij hem kwamen lessen.

    Eigenlijk paste Gerard helemaal bij de hechte dorpsgemeenschap van Vessem en

    andersom paste Vessem en haar molen weer heel goed bij hem.

    Mooie herinneringen en gelukkig zijn er een aantal opgetekend in het Kempisch molenboek.

    Bart Hoofs

  • Mario Collombon

    Ik heb woendag en donderdagavond gedraaid en heb de molen ook in de ‘Brabantse’ rouw gezet. Ik heb Gerard niet vaak gezien, maar ben er samen met Piet een paar keer op bezoek geweest in de periode dat we in Oerle draaiden omdat de Roosdonck in restauratie was (1995). Herken een paar punten uit de anekdotes dus wel, in ieder geval de gastvrijheid en het enthousiasme.

    Ik wens de familie, vrienden en zijn collega mulder veel sterkte bij dit verlies.