Kap molen Massier bijna klaar

  • Kees Vanger

    MOLEN MASSIER TE NIEUWLEUSEN.

    Maandag jl. is de kap voor molen Massier vertrokken vanaf molenmakerij Bertus Dijkstra uit Sloten naar Nieuwleusen. Dinsdag en woensdag is een hele ploeg bezig geweest, ondanks de stevige plensbuien, om de kap weer in elkaar te zetten. Nog even en dan gaan de rietdekkers aan de slag. Dat mag ook wel want volgens planning wordt de kap op 23 oktober wordt het achtkant geplaatst.

    Van de toekomstige molenaar Roel Kleen vanavond een hele reeks foto’s ontvangen. Zie: http://www.mijnalbum.nl/Album=4L6ZTOTF

    Misschien ook een molen met een erg hoog “Ikea gehalte”, maar wat is het prachtig om dit molenmakerswerk tegenwoordig nog te kunnen aanschouwen en wat wordt het mooi. Molenmaker Johannes Kooistra, Willem Dijkstra en de andere molenmakers doen hun best om deze molen zo historisch verantwoord neer te zetten. Net als de door Johannes herbouwde. molen “De Weert” te Meppel, die nu alweer een erg levendige geschiedenis van 10 jaar achter zich heeft.

    Kees Vanger, molenaar van een zgn. IKEA molen (grrr…)

  • molenhersteller

    Op de halssteen ligt een echt stuk reuzel!!. Ter info; de overring wordt eerst ingesmeerd met een mengsel van gesmolten reuzel (te koop in blokken van 2,5 kg) en pure grafiet. In de zomer smeer ik thuis het kruiwerk altijd met een mengsel van reuzel en grafiet, en in de winter alleen met reuzel. De bovenas smeer ik met gewone gedroogde reuzel en soms met een likje gesmolten reuzel om de molen opgang te helpen. De kammen van het gaande werk zit gewone bijenwas op, en in de taatspot zit gewoon wonderolie. Allemaal door de eeuwen heen beproefde smeermiddelen! die in deze moderne tijd mijnsinziens nog altijd het beste zijn. Als je niet overmatig smeert en regelmatig smeerresten verwijderd, wat met reuzel heel eenvoudig is, blijft de boel ook nog netjes en schoon.

    Bijkomend voordeel van reuzel, je ruikt meteen als er iets warmloopt!!!

    trouwens mooie foto's

    groeten Johannes

  • Rob Simons

    Normaal moet er op de baansteen een gedroog varkensvel liggen, maar ja, misschien dat het zo ook gaat. Wel vind ik die steen al tamelijk diep uitgehaald. Ik ken een molen waar een baansteen van ruim 70 jaar oud onder de as ligt, en die is net ingelopen, d.w.z. de steen is maar net evenveel uitgesleten als die van op de foto daar. Ben benieuwd hoe het deze baansteen zal vergaan, aangezien die nieuwe stenen nogal graag stuk schijnen te springen.

    Groeten,

    Rob