Goeiemorgen,
Gisteren op De Hoop gedraaid, gemengd, gemalen, getimmert, gerepareerd, en veel gepraat:D
De zaterdag begon voor mij iets te vroeg dus ik was een kwartier eerder bij de molen dan normaal. De buurman was al bezig de werf steriel te maken, dus ik heb hem even meegeholpen met riet rapen en vegen.
Toen dit gebeurd was kwam ondertussen onze rondleider-vrijwilliger-wandelend weervoorspeller Herman Dorst aan.
Die heeft de deur voor mij open gedaan zodat ik beneden de aanhangwagen naar buiten kon rijden en de meelbestelling kon klaarzetten. toen ik buiten stond te kijken naar de lucht kwam Jesse in't Veld aan (Jesse is nieuw bij ons).
Ook kwam MIO Ab Mulder de bocht om gewandeld en molenaar Gerrit Knol van de Poldersche molen kwam ook.
toen Jesse, Ab, en Gerrit met elkaar stonden te praten ben ik de molen maar gaan kruien naar ZW. Toen halverwege kwam Jesse helpen met uitlopen.
Hij heeft het laatste stukkie gekruit en ondertussen ben ik de kap in gegaan om te smeren en de stut uit het bovenwiel te halen.
Eens beneden heb ik eerst de molen geprobeerd zonder borden te laten draaien en toen met borden. Ook dat wilde niet echt dus toen maar 2 volle opgezocht, waarmee die een end of 60 liep en af en toe wel eens daarboven.
Toen die daarboven tegen de 70-80 werd als gemiddelde gang ben ik gaan zwichten naar 2 stormendjes waarmee ie best liep met inmiddels de mengketel erbij.
Later is de ketel uit z'n werk gegaan omdat de molen em niet meer rondkreeg én omdat het maismeel nu mooi gelijk is geworden.
Toen ben ik met Jan even naar de fietsenmaker gelopen om de kolombor even te gebruiken.
Na dit alles was het etenstijd met zoals elke zaterdag de heerlijke soep van Herman.
Na de ete heb ik de steen in zn werk gezet en zijn we met de lege gaan malen (die stormendjes zijn al eerder verdwenen)
De steen maalde amper maar er kwam toch wat uit. Toen heb ik er een stormend voorgelegd want de wind werd minder. Maar resultaat had het niet, de steen wou niet op gang komen… 2 Stormendjes dan… hehe hij deed het net met een end of 30-40.
Later werd het weer nix dus toen hebbe Jesse en ik er 2 halven van gemaakt.
Toen Jesse boven was om wat theorie op te vangen over het malen heb ik er 2 duikers van gemaakt waarmee we het laatste beetje mais op hebben gemalen.
Door Jesse werd steen verwisseld door mengketel en zo hebben we nog een tijd gemengd.
Toen ik de laatste zak wou opluien om te storten in de ketel zag jan dat het dunne touwje van het luiwerk versleten was,
dus toen heeft jan er een stuk uitgehaald en boven wat verlengd en er een splits in gelegd.
Des avonds zonder borden staan draaien en uiteindelijk om half 10 de molen aangehouden en stormvast gezet door de steen en mengketel in't werk te zetten en de roetouwen een halve steek extra te geven.
Verder is er vandaag weer aan de draaibank gewerkt…
Met de groeten uit een winderige Hoeksche Waard,
Ruben 4-gever