nog gedraaid gisteren + vandaag.

  • Robert Van't Geloof

    Hoi Allemaal.Gisteren hebben we flink gemalen op De Walvisch.

    Jan en Fred waren al rond 09.00 begonnen eerst 2 halve. Toen ik aan kwam rond 09.20 Was Jan 4 halve aan het maken. Op wzw. En het beesie liep meteen daarna heerlijk door. Rond 11.00 gingen we op de kunststeen malen . Ook zagen we dat De Palmboom draaide met 2 halve (En dat waren geen bruine maar Cobrazeilen) Maar goed Op onze molen maalden we

    Eerst mais later Meergranen.Meteen hebben we toen de molen vol gelegd.

    Toen we de meergranen gemalen hadden gingen we Durum malen.

    Daarna steen eraf en de molen weer opgetrokken. Intussen Waren de vrijheid En De Noord ook los. De Vrijheid eerst leeg later 2 grote hogelijnen De Noord leeg > 4 halve>2vol+2halve>4volle . En de palmboom nog altijd 2 halve.

    Rond 15.00 kwam Jamie op bezoek. Om 15.30 hebben Jamie en ik afgezeild. Jan ondekte nog iets wat geluid moest gaan worden. En vroeg even na afzeilen de molen leeg op te trekken. Zo gezegd zo gedaan. En om 15.50 de vang er op.

    Vandaag nou ja De vriendschap is nog steeds in restauratie . Maar er was vandaag een ruilbeurs in De Kyck in Dordrecht.

    Aangezien ik veel molenspullen verzamelt.

    Toch ben ik weer met een mooi stapeltje kaarten thuis gekomen.

    Overigens draaide die molen met 2 halve op de buitenroede.

    ik zag via de webcam Elden draaien Eerst 2vol later leeg.

    grt robert

  • Justin vd Heuvel

    Goeie avond allemaal!

    En ook in Leerdam is weer gedraait. Helaas was er 's morgens weinig wind zodat we met 4 volle moesten beginnen. In de loop van de ochtend nam de wind steeds verder toe. Tegen het middaguur begon ons wippertje stevig te rossen en tijdens een flinke vlaag heeft hij zelfs even de 100 enden gehaald! ;-)

    Tegen 13.00 afgezeild en naar huis gegaan. Er kwam iets tussendoor waardoor we even een paar uurtjes moesten stoppen. Om 15.00 kwamen Ed en ik nagenoeg gelijk aan bij de molen en hebben hem gouw weer ingespannen. 2 lange halve deze keer (de wind was flink aangetrokken). Dat liep best leuk. Vooral in de vlagen. Daarbuiten wat rustiger. Tegen 18.00 de boel weer uitgespannen.

    Heerlijke dag gehad waar ik Ed nogmaals voor wil bedanken :) Deze winderige dag leverde dik 4000 omwentelingen op waarmee de tellerstand voor 2008 de 135.000 al is gepasseerd!!! :D Hoe ver staan jullie al?

    Groeten uit Leerdam (waar de wind nogsteeds toeneemt)

    Justin vd Heuvel

    www.everyoneweb.com/molenterleede

  • Jan Althof

    Ja Robert, ik heb je uiteraard gezien. Maar jij was zó in je kaarten verdiept dat ik dacht: Laat hem maar lekker".

    Vanmorgen de Kijck eerst bijna 180graden omgezet en gestart met twee halfjes, ruim voldoende om het de prins naar de zin te maken. Daarna ben ik met Wim doende geweest om de loper verder te billen. Waarschijnlijk volgende week klaar en dan kan die er weer in.

    Leer ik toch nog het oud handwerk van “bilspecht” op mijn ouwe dag. :-)

    Mark en Eduard hielden zich onledig met het malen op de elektrische, want er mót geproduceerd worden.

    Tussendoor ben ik even door de molen gebaggerd en heb mij verbaasd over de hoeveelheid molenkaarten die er was. Het was niet erg druk maar iedereen was knus bezig. Koffie met koek en voor de liefhebbers soep. Ook in de winkel was het aardig druk.

    De wind was gedurende de dag lekker aangetrokken. Bij het afzeilen stonden we nog steeds op het Noord-Westen, maar na de boodschappen noteerde ik thuis ruim een half uur later de richting op pal Zuid-West. Een aardige dag op de Kijck over de Dijck.

    Daarna erwtensoep met brood en spek. Wie doet je dan nog wat.

    Groet,

    Jan.

    www.althofweb.nl

    http://picasaweb.google.nl/Noordkaper04/EenDagjeKijck#

  • Marcel Stroo

    Vandaag met mijn zoon Bart van 5 jaar om 8.59 uur op de trein gestapt richting Dordrecht voor de molenruilbeurs in “Kyck over den Dyck”. Door een storing in de kaartautomaten van NS, geen pinbetalingen mogelijk, snel aan het loket op het station in Middelburg de treinkaartjes gekocht. Toen we aan kwamen lopen bij de molen begon die net te draaien met twee halve. Toch weer veel nieuwe molenkaarten uitgezocht. Daarna zijn we nog naar boven gegaan om de molen te bekijken en dat vond Bart toch wel erg mooi. Daarna zijn we weer teruggelopen naar het station en in de trein richting Middelburg gestapt.

    Marcel Stroo

  • Windvanger.

    Ja mensen vandaag even gedraaid op de Berk in het Veenpark Bargercompascuum.

    De wind zat Zw en ja de molen stond goed op de wind .

    Tegen 14.00uur de steekborden er uit gehaald en de molen weer stil

    gezet .

    hij draaide van van half 11 tot 2 uur .

    Gr Ricardo Hemme molenaar Jp Dalen en de Berk in Bargercompascuum ..

  • Meelmuisje

    Vandaag was het een erg productief dagje op De Vriendschap!

    Rond 10'en was het een drukte van belang! Veel klanten en we kregen ook nog eens een bestelling binnen. Dus toen moesten Bertel en Alex (die langs kwamen op molentocht) even zelf de molen bekijken..:D Even later samen met hun naar de kap gegaan. Vervolges rond half 11 de molen ingespannen met 4 volle op het ZW. Eerst eventjes gemalen maar dat liep niet zo door dus even verder gegaan voor de prins. Verder kwam er een grote groep bezoekers van ruim 50 man dacht ik die erg geintresseerd waren! Die hebben van Jan en Wouter (in groepen) in rondleiding gehad! Inmiddels maalde de molen alweer met 4 volle. Even later rond 1 uur naar 2 vol 2 half gegaan! En toen ook meteen gaan pletten. In de loop van de middag maalde de molen erg goed door! Verder is waarschijnlijk ook het probleem gevonden in het Zuid-koppel! Hopelijk kan deze snel weer goed malen. Aan het einde van de middag nog verder geplet met 2 halven. Rond 6'en de molen ingehaald en de borden eruit gehaald omdat ze vannacht en morgen veel wind voorspellen.

    Was een erg leuk dagje:)

    Gr, Thomas Griffioen

  • De Wilde Westlander

    Vanmorgen om een uur of tien begonnen met vier volle,Luc en Toby hebben de zeilen ervoor gelegd.

    Na een kwartiertje ging het aardig water lopen.

    Tot ongeveer half twee gemalen,daarna met Toby naar“De Drie Lelies”gegaan.

    (Luc was naar“Het Kleyn Vermoogen”gegaan)

    Daar gedraaid met twee schuine tot half zes,De steekborden er maar uit gehaald en toen terug naar het Groeneveld.

    Intussen was Luc weer terug en had het speelmolenpark weer opgetrokken,en ik heb zelf twee volle en twee schuine opgezocht voor de Groeneveld,die heb nog en poos erg best gelopen.

    Het poldertje is nu leeg,en de molen draaid nu nog in de leegen.

    Alex Buist en z,n collega molenaar uit Drenthe zijn net weggegaan op weg naar huis(even gezellig een bakkie gedaan).

    We draaien door tot beddegaanstijd,en dan zien we morgen wel weer verder.

    Ben benieuwd hoeveel water er komt.

    Groeten van “De Wilde Westlander”.

    Rob van Zijll.

  • Rob Simons

    Vandaag met 2 collega's van de molen in Lille naar de Vlaams-Brabantse contactdag geweest. Dat was eerst een stukje rijden, want de tocht begon in Nieuw-Vossemeer. Ontvangst was op de camping naast molen de Assumburg. Na de koffie met gebak en een specch van de wethouder van de gemeente Steenbergen, de Assumburg vanbinnen bekeken. Aardige modemolens staan er hier. De molen draaide eerst heel rustig zonder zeil (er zitten geen zeilen op). Mooie molen, deze ex- Zaanse oliemolen, al is er nog wat werk aan om hem maalvaardig te maken.

    De volgende molen, was de Heense molen in Heensche molen (what's in a name..). Hier probeerde men te malen, al wilde de wind nog niet echt meewerken. De molen had er 4 volle zeilen voor.

    Toen door naar de Oude molen in Oudemolen (opnieuw: what's in a name…), bij Fijnaart, die wel al van ver zagen draaien. De molen had er goed de gang in met twee volle en de zelfzwichting half open. Wat een windvang hier! De molen draait meerdere dagen in de week. Molenaar Adriaan De Vos legde ons de werking van de zelfzwichting uit. Ook deze molen, net zoals alle andere, tot in de kap bezocht. Hier was men al klaar met malen.

    Toen met Marijn en Ginger naar een oude bekende gegaan (naar het schijnt de mooiste molen van West-Brabant): D'Orangemolen te Willemstad. Miijn collega's waren zeer onder de indruk van deze molen. Er moest hier eerst nog een stukje gekrooien worden, en toen heb ik er de zeilen voor gelegd: 2 volle en 2 halve. Toen de vang opgehaald, en dat ging meteen best lopen.

    Dan naar Etten-Leur, voor de Zwartenbergse molen, die stil stond met 4 halve.. omdat ook hier weer molenaars in de kap zaten (wat zou daar toch te zien zijn, dat dit veel molenaars zo aantrekt ;) ). Afijn, aardig molentje, met ruim 28 m vlucht, zwart geteerde romp en ijzeren onderwiel + onderbonkelaar (met houten kammen). Mooie stukje tekst op de gevelsteen, zoals men dat in die tijd kon maken:

    Ik breng het water naar omhoog

    En maal de polder schielijk droog

    Thans ben ik jong door de techniek

    Van de van BUSSEL stroomlijnwiek

    Moge deze tekst nog eens terug tot z'n recht komen ;)

    De laatste molen was de Lelie, een molen van nog maar amper 10 jaar oud. Hier had men vandaag ook gemalen. Wederom een aardige molen.

    Weer een aantal oude bekenden gezien, en leuke molens, dus een geslaagde dag!

    Groeten,

    Rob

  • Ruud Bax

    Vandaag om 11 uur op de molen en ingespannen met 4 volle er was nog iets te weinig wind om de vijzel erbij te zetten. Maar om half 2 de vijzel erbij gezet, de wind nam toe en gedraait tot 8 uur, maar toen had ik al opgezwicht naar 2 halve, tot nu toe is hier nog weinig regen gevallen.

    vr. gr. Ruud Bax

  • Ruben4-gever

    Goeiemorgen,

    Gisteren op De Hoop gedraaid, gemengd, gemalen, getimmert, gerepareerd, en veel gepraat:D

    De zaterdag begon voor mij iets te vroeg dus ik was een kwartier eerder bij de molen dan normaal. De buurman was al bezig de werf steriel te maken, dus ik heb hem even meegeholpen met riet rapen en vegen.

    Toen dit gebeurd was kwam ondertussen onze rondleider-vrijwilliger-wandelend weervoorspeller Herman Dorst aan.

    Die heeft de deur voor mij open gedaan zodat ik beneden de aanhangwagen naar buiten kon rijden en de meelbestelling kon klaarzetten. toen ik buiten stond te kijken naar de lucht kwam Jesse in't Veld aan (Jesse is nieuw bij ons).

    Ook kwam MIO Ab Mulder de bocht om gewandeld en molenaar Gerrit Knol van de Poldersche molen kwam ook.

    toen Jesse, Ab, en Gerrit met elkaar stonden te praten ben ik de molen maar gaan kruien naar ZW. Toen halverwege kwam Jesse helpen met uitlopen.

    Hij heeft het laatste stukkie gekruit en ondertussen ben ik de kap in gegaan om te smeren en de stut uit het bovenwiel te halen.

    Eens beneden heb ik eerst de molen geprobeerd zonder borden te laten draaien en toen met borden. Ook dat wilde niet echt dus toen maar 2 volle opgezocht, waarmee die een end of 60 liep en af en toe wel eens daarboven.

    Toen die daarboven tegen de 70-80 werd als gemiddelde gang ben ik gaan zwichten naar 2 stormendjes waarmee ie best liep met inmiddels de mengketel erbij.

    Later is de ketel uit z'n werk gegaan omdat de molen em niet meer rondkreeg én omdat het maismeel nu mooi gelijk is geworden.

    Toen ben ik met Jan even naar de fietsenmaker gelopen om de kolombor even te gebruiken.

    Na dit alles was het etenstijd met zoals elke zaterdag de heerlijke soep van Herman.

    Na de ete heb ik de steen in zn werk gezet en zijn we met de lege gaan malen (die stormendjes zijn al eerder verdwenen)

    De steen maalde amper maar er kwam toch wat uit. Toen heb ik er een stormend voorgelegd want de wind werd minder. Maar resultaat had het niet, de steen wou niet op gang komen… 2 Stormendjes dan… hehe hij deed het net met een end of 30-40.

    Later werd het weer nix dus toen hebbe Jesse en ik er 2 halven van gemaakt.

    Toen Jesse boven was om wat theorie op te vangen over het malen heb ik er 2 duikers van gemaakt waarmee we het laatste beetje mais op hebben gemalen.

    Door Jesse werd steen verwisseld door mengketel en zo hebben we nog een tijd gemengd.

    Toen ik de laatste zak wou opluien om te storten in de ketel zag jan dat het dunne touwje van het luiwerk versleten was,

    dus toen heeft jan er een stuk uitgehaald en boven wat verlengd en er een splits in gelegd.

    Des avonds zonder borden staan draaien en uiteindelijk om half 10 de molen aangehouden en stormvast gezet door de steen en mengketel in't werk te zetten en de roetouwen een halve steek extra te geven.

    Verder is er vandaag weer aan de draaibank gewerkt…

    Met de groeten uit een winderige Hoeksche Waard,

    Ruben 4-gever