Molentocht.

  • Alex Buist

    Vanmorgen zijn Bertel Zomer en ik om 08.30 uit Meppel vertrokken.

    Om 10 uur kwamen we bij de bij de eerste molen aan, namelijk de Vriendschap in Weesp.

    Aangezien iedereen nogal druk bezig was zijn we eerst zelf maar rond gaan kijken.

    Later kwam Thomas en zijn we nog in de kap wezen kijken, toen werd de molen ook gekruid.

    Toen we weer op de stelling waren, werd er ook begonnen met opzeilen en werd er nog een poging gedaan om te malen.

    Na ruim 1 uur te zijn geweest zijn we naar de volgende molen gereden, de Westmolen in Gorinchem. Hier werden we zeer gastvrij ontvangen door Theo de Rooij die net in de molen woont. Na een kop koffie hebben we een rondleiding gekregen door de hele molen. Rond half 2 zijn wij daar weer vertrokken en zijn we richring Bleskensgraaf gereden.

    Onderweg zijn we nog veel draaiende molens tegengekomen en rond een uur of 2 stonden wij bij de Wingerdse molen.

    Ook hier werden we door Aad Schouten vriendelijk ontvangen met een kop koffie en ook hier volgde een rondleiding over het erf, ook hebben we nog 5 kilo gemalen kippengrit meegenomen.

    Hierna zijn we doorgereden naar Streefkerk en hebben we als eerste de achtkante molen gegaan, die draaide nog in de lege.

    Nadat we deze hadden bekeken waren we naar de even verderop staande Kleine Molen gereden.

    Nadat we deze molen hadden bekeken mochten we deze ook afzeilen.

    Hierna hebben we nog even om het hoekje gekeken in Kinderdijk.

    De laatste molen die we gingen bezoeken was de Groeneveldse molen in Schipluiden.

    Nadat het avondeten door molenaar Rob van Zijll was weggewerkt zijn we de molen ingegaan en hebben we uitgebreid rondgekeken.

    Toen na ongeveer een half uur de polder helmaal droog stond hadden we er 2 halven van gemaakt.

    Hier hebben we ook nog weer koffie gehad en om half 10 zijn we weer richting Meppel gereden, nadat we onderweg nog de MCDonalds geplunderd hadden waren we om 12 uur weer in Meppel.

    Hier hadden we de molen nog losgegooid met 2 halven en hebben we remkleppen vertraagd.

    Toen het met 2 halven echt te hard ging hadden we die er voorweg gehaald waarmee de molen nog een leuk gangetje draaide….

    Om 04.30uur hadden we de vang er op gelegd.

    Wij willen alle molenaars nogmaals bedanken voor hun gastvrijheid!

    Hier de foto's :

    http://www.mijnalbum.nl/Album=JXMTBAFX

    Groeten Bertel en Alex.

  • Meelmuisje

    Heey Alex mooie foto's zijn het geworden man:)! Sorry dat het 's ochtends even ietwat druk was! Maargoed. De molen had de rest van de dag trouwens erg best gemalen! Die voorspelde wind was toch wel gekomen!

    Gr, THomas Griffioen

  • De Mopperende Molenaarsvrouw

    Alex, ik weet niet of je er zo trots op moet zijn dat je ‘snachts draait. Je maakt je er o.a. niet zo geliefd mee bij de buren, kijk als je nou op een poldermolen draaide ergens ver weg van alles en iedereen en het water moet weg o.k., maar met zo’n stadsmolen heb je een andere situatie, Margreet

  • molenhersteller

    Hallo Bertel en Alex,

    Wat verstaan jullie onder remkleppen vertragen???

    groeten johannes

  • Muldertje

    Ik denk de veren strakker zetten:)

  • Edo

    Helemaal gelijk in.

    Als je 3 uur s'nachts met 100 enden staat te draaien en je heb flink blazende fokken draait zullen de buren dat niet zo leuk vinden.

    Maarja als de de kans krijgt om s'nachts te draaien zou ik m nemen :!

    Gr, Edo

  • ER KOMT VAN ZELF SCHADE!!

    Zo als het hier waaide gisteren en dan nog rond die tijdt de kleppen dicht er 2 half er voor.

    Dat gaat nog Wel eens goed mis daar in Meppel GA ZO DOOR!!

    Gr Jan ver Steeg .

  • Willem Bever.

    Ook ik heb het bovenstaande stukje met gemengde gevoelens gelezen, en moest eigenlijk denken aan een voorval uit eigen ervaring.

    Zo'n jaar of zestien geleden was ik molenaar van het Oudenhofmolentje in Oegstgeest.

    Dit molentje, met een vlucht van vijftien meter, staat zo ongeveer rondom ingebouwd in de flats.

    de enige kant waar nog wat wind vandaan komt is het westen.

    Toen het op een avond in oktober ruig weer was (storm en regen) , dacht ik , nou zal ik is malen met die tuinkabouter !

    Met twee halve zeilen liep het molentje als een spoortrein, en toonde bij tijd en wijle zelfs opstijg neigingen.

    tjonge wat geweldig……

    Op een gegeven ogenblik stonden er twee politieagenten in het gat van de deur en vroegen of alles onder controle was.

    Ze hadden namelijk diverse meldingen van buurtbewoners ontvangen dat de molen ophol geslagen was.

    Ik vertelde de heren dat er niets aan de hand was omdat ik ‘gewoon’ aan het malen was.

    Daags erna stond er een stukje in de krant dat de Oudenhofmolen in de vliegende storm op hol geslagen was, en dat de molenaar snel ter plaatse was om de wieken vast te zetten.

    Eerst vond ik het wel leuk, maar al snel besefte ik dat dit ook wel eens averrechts kan werken, wan stel dat die molen ooit, onder wat voor reden dan ook, een keer in een vliegende storm aan de sjees gaat, dan denken de omwonenden misschien wel; dat zal die molenaar wel weer zijn!

    En bij het lezen van het voornoemde stukje moest ik hier weer aan denken.

    Groet van de Bever, die ook jong geweest is,maar z'n wilde haren aardig kwijt raakt…….

  • Aadschouten

    Ha die Willem.

    Ja ja wat je zoal niet hoort en leest daar moet je het molenaarshoofd wel eens bij schudden,maar net wat je zelf aan aangaf wij zijn zelf ook jong geweest dus laten we maar niet te hard van de molenkap blazen om zo het nog wat jonge molenvuur te doen blussen.

    wat ik afgelopen week te lezen kreeg deed mij ook wel de nodige molenharen tenbergen rijzen.

    in de laatste molenwereld las ik dat er een molen in belgie bijna verongelukte om dat deze rondvol op het no stond en dat s nachts de wind van achteren kwam en de molen ging draaien.

    nu zal er ongetwijfed zeer gegronde redenen geweest zijn om dit zo te doen maaaar toch….. het kan altijd gekker ………,maar het moet het toch niet worden want wat moet je dan als eigenaar aan de verzekering zeggen wat de reden was , je moet dan haast wel erg cratief met de waarheid om gaan…..

    nee laten wij dan hier in holland het maar met 1 verongelukte molen houden waar men ongetwijeld ook zeer crea met de waarheid is omgegaan………

    maar laat het tot een voorbeeld zijn hoe het NIET MOET .

    vandaar mij oproep, molenaars let op uw molenzaak

    o ja willem over die wilde haren die kan je wel kwijt raken, maaaar die bever streken zeker niet…..

    vr gr van een krullebol……..

  • Robert Swijghuizen

    Sommige mensen weten het verschil gewoon niet tussen het spelen en draaien met een molen…