grote windverschillen

  • molenhersteller

    Molenteel is in het noord-holland en friesland een groot verschil in windrichting en snelheid waarneembaar

    De meetpost van de kooy (den helder) heeft een zwakke noorden wind en de meetpost bij berkhout (nabij hoorn) een stevige en sterke uitschietende zuidwestenwind.

    In Sintjohannesga draait de molen nu ook nog kaal flink door het rond op een zuidwesten wind, terwijl in het noorden er een zwakke wind met een noordcomponent waait. Wat de neerslag betreft is er weinig verschil.

    zie ook eventueel op de site van het knmi onder waarnemingen.

    Johannes

  • Andreas de Vos

    Ja dat is me ook opgevallen, op buienradar dan. Nu geeft Den Helder N2 aan (een kwartier geleden was dat nog NNO3), Hoorn Terschelling N2 en Leeuwarden NNO3. Terwijl Den Helder een ruim half uur tot uur geleden nog ZW5-6 gaf. Inmiddels registreert Schiphol nog ZZW5, terwijl ik hier in Alkmaar min of meer halverwege Den Helder - Schiphol zit en de wind nog (Z)ZW is 5-6 Bft.

    Het rare is ook dat de trekrichting van de bewolking op buienradar niet zichtbaar anders is in de gebieden met de N-NNO wind dan in het gebied met ZZW wind.

    Vreemd.

    Groetsels,

    Andreas de Vos

  • molenhersteller

    hallo Andreas,

    Het koufront wat dit veroorzaakt trekt naar het zuidoosten en wordt rond een uur of vier/vijf van alkmaar naar eemsmond verwacht, dus zullen we wel gelijktijdig moeten gaan kruien denk ik,

    groeten johannes, die het kruiwerk weer eens flink heeft gesmeerd met reuzel.

  • Jaap Tiedema

    Hoi Johannes,

    Ik denk dat je wel kunt beginnen met kruien.

    Zonet is de wind hier in Greonterp van zuidwest naar noord geruimd.

    Jaap.

  • Kees Vanger

    Op de volgende link kun je de verschillen heel mooi zien

    ZIE: http://62.131.153.203/aavonk/Terschelling/Terschelling-Scanner.html

    Kees

  • Kees Vanger

    Weer mis

    Kijk rechtsboven naast het menu. Hier staat Het is windkracht?

    Kees

  • Justin vd Heuvel

    Hier waait nogsteeds een flinke zuidwester. Hij begint wel ietsje te bedaren,

    maar het waait nogsteeds flink.

    Justin

  • Andreas de Vos

    Ik had de molen vanmiddag nog aan de roetouwen stil, druk met wat klusjes in de schuur en ik zou 's middags nog even op visite gaan, dus dat liet alles bij elkaar niet veel tijd om met de molen te gaan spelen. Maar bij thuiskomst rond 17.30 uur was de wind behoorlijk afgenomen en naar Zuid gegaan. Molen op Zuid gezet (stond op West) en weer beneden om te gaan opzeilen was de wind helemaal weg… kwam terug uit NO. Nu loopt-ie met 4 volle leuk op NO. Toch jammer dat ik vanmiddag geen kans zag (of nam) om met die 6Bft toch wat te malen, er zit water genoeg in de sloot. -1,03mNAP, terwijl winterpeil -1,20mNAP is…

    Het hele molenerf sopt, en vooral langs het erfhek aan de kant van de spoordijk van de stoomtram staat het zo'n beetje blank nu.

    Groetsels vanuit de malende Sluismolen,

    Andreas de Vos