Stemmen op molen achter Haastrecht, kan tot morgennacht 00.00 uur

  • Geertje Noorlander-Ottevanger

    Hallo allemaal,

    Op de valreep nog even een stem-actie om te proberen de finale te halen. Even wat meer uitleg;

    De bank-giro-loterij stelt ieder jaar een bedrag van 1 miljoen euro beschikbaar voor een project om te restaureren. Zoals jullie allemaal wel weten heeft vorig jaar de molen van Goidschalxoord het bedrag gewonnen.

    Ook dit jaar doet er weer een molen mee en wel de Molen achter Haastrecht ook wel Boezemmolen nummer 6 genoemd.

    Meer over de molen is te lezen via deze link naar de site van de bank-giro-loterij:

    http://www.avro.nl/tv/programmas_a-z/restauratie/projecten/2008_boezemmolen_haastrecht.aspx

    De aflevering van de bank-giro-loterij waar deze molen verder in belicht wordt is te zien op

    http://player.omroep.nl/?aflID=7989054

    Wat kunnen wij doen om te stemmen en daardoor te zorgen dat deze molen een kans maakt om in de finale uit te komen??

    Eigenlijk is dat antwoord heel simpel: STEMMEN!!

    Het stemmen gaat ook heel simpel en je maakt ook nog kans op een mooie prijs:

    Deze week maak je kans op een verblijf in Oud Bergveen in het Drents Veenhuizen. Je verblijft hier een midweek of lang weekend. In de ochtend krijg je ontbijt en op de dag van aankomst krijg je in je appartement een diner inclusief wijn. Fietsen kun je vrij gebruiken.

    Hoe werkt het stemmen?

    Je kunt je stem uitbrengen door te bellen naar nummer 0909-0880. De kosten per gesprek bedragen € 0,60 (+ de kosten voor het gebruik van je mobiele telefoon).

    Je kunt ook stemmen per sms. De kosten hiervoor bedragen € 0,60 per ontvangen bericht. Per uitgebrachte stem ontvang je een eenmalig bedankbericht van het object waar je op gestemd hebt.

    LET OP:

    De stemlijnen zijn geopend van donderdag 2 oktober 19:25 uur tot maandag 6 oktober 00.00 uur (nacht van maandag op dinsdag).

    Boezemmolen nr. 6 in Haastrecht jouw voorkeur?

    Bel 0909-8880 KEUZE 2: Molen nr. 6 te Haastrecht

    Sms MOLEN naar 2332

    Stuur deze mail door naar iedereen waarvan je denkt dat ze ook willen en zullen stemmen!!

    Alvast bedankt voor het stemmen en doorsturen!!

  • Johan van Dijk

    Misschien is het vloeken in de kerk op dit forum, maar ik heb me zonet over mijn gewetensbezwaren heen gezet en heb op de Radiotelescoop van Dwingeloo gestemd. Qua cultuurhistorisch belang en wetenschappelijke waarde kan de Haastrechtse molen in mijn ogen in geen velden of wegen op tegen het belang van de bijzondere telescoop op de Drentse heide. Het is sowieso schandalig dat het met deze telescoop zover heeft moeten komen en dat daar niet meer financiële middelen voor vrij zijn gemaakt de laatste jaren.

    Het is niet zo dat ik per definitie tegen completering van rompen ben (als twaalfjarige is op mijn initiatief een stichting opgericht voor completering van de molenromp in Warffum. Een dergelijke stichting zou ik nu niet meer zo snel oprichten, maar afwijzend tegenover completering van rompen sta ik zeker niet)

    Kijk bijvoorbeeld bij ons in de provincie naar de molens in Ten Boer en Onderdendam die dankzij de completering weer echt deel van de dorpsgemeenschap uitmaken. Bovendien is het gezicht van het zeer pittoreske dorp Onderdendam weer compleet met de prachtige molen Hunsingo. Om dezelfde reden ben ik een voorstander van completering van De Os aan de Zaanse Schans. Als monument van overgang van windaandrijving naar motoraandrijving is De Os als zodanig uniek. Echter op deze locatie is het mijns inziens esthetisch niet verantwoord dat een romp zo staat te midden van het zeventiende-/achttiende-eeuwse beeld dat de Zaanse Schans wil geven. Is dit esthetische echter ook relevant in Haastrecht?

    Ik misgun die molen eventuele completering niet, maar is het nou nodig en had de Bankgiroloterij (zoals reeds eerder hier besproken) de Zandwijkse Molen niet kunnen nomineren? Dan blijft nog het contrast met de Radiotelescoop. Met een beetje gezond verstand kun je toch niet ontkennen dat hier twee niet met elkaar te vergelijken monumenten tegenover elkaar staan? Ik hoop dat iedere lezer van het prikbord hier zijn gedachten over laat gaan voordat hij zijn stem uitbrengt.

    Een vriendelijke groet uit een zeer regenachtige stad Groningen,

    Johan van Dijk

  • Tim Dreessen

    Ik gun de actievoerders veel succes met hun inspanningen maar ik zal niet stemmen. Ik vind het ethisch niet kloppen dat deze romp genomineerd is voor een miljoen door dit programma terwijl (o.a.) de Zandwijkse molen in Almkerk (volledig authentieke molen!) staat te verkommeren en (als er niets gebeurt) over een paar jaar instort.

    Inderdaad, waarom is een molen als de Zandwijkse geen kandidaat? Zijn buurman (Uitwijkse) is ook niet best meer en zo staan er wel meer in die streek (bijv. Vervoorne molen in Werkendam). Heeft men zitten slapen of speelt er iets anders? Met een miljoen euro kunnen zo een paar van zulke molens geholpen worden.

    Nogmaals, ik gun dit initiatief alle goeds, ongetwijfeld zitten daar actieve mensen achter die hard werken om hun doel te bereiken. Maar ik heb principieel mijn bedenkingen bij deze actie vanwege de toestand van sommige (bestaande) molens.

  • Mario Collombon

    Daar ben ik het helemaal mee eens!

  • Justin vd Heuvel

    Ik ben het volledig eens met Johan en Tim. Zandwijk (en andere molens in die streek) hebben het geld harder nodig en mijns inziens verdienen ze het meer!!!

    Groeten uit Leerdam, waar de zuidwestenwind nog lekker doorraast,

    Justin vd Heuvel

  • Andreas de Vos

    Zandwijk en Uitwijk mankeren niets

    Dat is natuurlijk totale onzin, maar maak een foto van enige afstand, toon die op TV en toon dan een foto van de romp in Haastrecht. Die in Haastrecht is duidelijk geen complete molen, dus daar moet geld naartoe.

    Het verschil is dat men visueel heel goed kan scoren met een incomplete molen, terwijl een molen (of een ander object, denk aan die alleraardigste en hoogst interessante, volledig complete scheepswerf ergens in Groningen, die wel mee kon dingen, maar naast de boot viel) die min of meer compleet oogt visueel minder verschil oplevert na afronding van de restauratie. Tenzij hij overmatig gerestaureerd wordt dan, maar dan is dat nog puur cosmetisch.

    Vergelijk het met iemand die een falende nier heeft (zie je niks van) of iemand die totaal in de kreukels ligt in een ambulance. De laatste is voor de nietsvermoedende toeschouwer duidelijk ziek, die eerste niet.

    Groetsels,

    Andreas de Vos

  • Geertje Noorlander

    Er zijn heel veel molens en andere gebouwen en projecten die dit geldbedrag héél goed kunnen gebruiken……alleen zijn die (helaas) niet genomineerd voor dit programma. (Ik heb overigens geen flauw idee hoe die selectie-procedure geweest is.)

    Maar om niet te stemmen omdat die andere molens het geld harder nodig hebben is niet relevant natuurlijk want die doen toch niet aan dit programma mee en zullen dit bedrag dus ook niet krijgen.

    Maar goed, het is geen discussiepunt maar gewoon een oproep.

    Wanneer je wil stemmen; Graag!!

    en wil je niet stemmen; Ook goed!!

  • Bart Hoofs

    Precies Andreas! Naar ik begreep was dat een reden om de voorgedragen molens niet op te nemen in dit programma. De Hollandsche Molen in de persoon van Leo Endedijk heeft veel gedaan om dit gergeld te krijgen.

    Maar gelukkig worden er achter de schermen acties ondernomen de zaak vlot te trekken. Het ligt erg complex en tal van factoren die een herstel in de weg staan.

    Bart

  • Mario Collombon

    Strijk dan de roeden van Zandwijk, haal de schoepen van het scheprad, dan heb je een heel incomplete molen die aardig zou kunnen scoren toch?! Je kunt er heel wat factoren van in beeld brengen om duidelijk te maken dat die molen het geld heel hard kan gebruiken voordat het straks echt te laat is.

    De romp van Haastrecht completeren hoeft van mij persoonlijk niet, maarja dat is mijn mening. Een molen met een dergelijke (unieke) flesvorm romp is er al (Leiden, Stadsmolen) en poldermolens ook. Ik zou het wat dat betreft in dit geval te prijzen vinden als die romp als woning gerestaureerd zou worden.

    groeten Mario

  • Maarten Dolman

    Ik vind het belangrijk dat de enige boezemmolenstomp die in de krimpernerwaard overgebleven is behouden wordt en als malendemolen, levend monument, samen met de molenwerfen van de andere 6 wipmolens en het stoomgemaal een bijdrage leverd aan dit unieke stukje hollands landschap.

    De molen zal daar ook een functie krijgen voor bemaling, de biothoop is zoals die was, schitterend om te gaan malen.Van de vele molens in de waarden is er maar een handje vol over dit zijn allemaal wipmolens de hoge boezemmolen achter Haastrecht is van later datum waar er nu geen meer van over is.

    Wat de Zandwijk & Uitwijk betreft praten we over een molen die in het subsidie bestel zit door regulier molenonderhoud, het betreft een completemolen die hiervoor in aanmerking kan komen, kwestie van regeling met BRIM en PIP. Een schuiven met de bedragen.

    De hele familie heeft dan ook op de molen nr 6 GESTEMD!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Wij zien er al naar uit als we door de Vlist rijden en kunnen genieten van een schitterende malende stenen boezemmolen!!!!!!!!!!!!!!!

    Groeten uit de WAARD

    Maarten Dolman