Smering molens

  • Dan Bremmer

    Geachte Molenaars,

    In uw discusie zie ik de nostalgie die u graag in uw ambt ( of moet het roeping zijn) hoog wilt houden. En dat dat is begrijpelijk. Maar Castrol is ook geen jonkie meer dat bestaat ook al sind 1886, dus past het een en ander wel bij elkaar.

    Graag willen wij u ook voor andere smerings problemen van advies dienen.

    Hiervoor kunt u contact op nemen met ons op een van de volgende telefoonnummers of via mijn E-mail adres.

    Met vriendelijke groet,

    Dan Bremmer

    Technical Adviser Lubricants and Special Products.

    CASTROL Industrial

    Tel: +31(0)10 249 4424

    Mobile: +31(0)653861589

    Fax: +31(0)10 249 4430

    dan.bremmer@castrol.com

  • Durk Piersma

    Heb de “smeerverhalen” aandachtig gevolgd, en nu er weer ééntje op het prikbord verschijnt, het volgende.

    In 1998 ben ik met de opleiding voor vrijwillig molenaar gestart bij Laurens Sierkstra op de koren en pelmolen De Onderneming te Witmarsum.

    Toen kwam daar ook regelmatig molenaar Maaie Teernstra langs.

    De beste man leeft helaas niet meer, maar Maaie draaide indertijd al vele jaren op zo’n 5 molens tussen Witmarsum en Bolsward.

    Maaie had zowat in elke molen een gehaktmolen, en daar draaide hij de vakensreuzel door, en dat beviel hem uitstekend, zei hij altijd.

    Toen ik , zo’n 10 jaar geleden, molenaar werd op de Schalsumermolen heb ik op een rommelmarkt een oude gehaktmolen gekocht.

    Sindsdien snij ik de reuzel, die minimaal eerst een half jaar in de molen hangt in te drogen, in repen, en duw die door de gehaktmolen.Zo nu en dan moet het snijplaatje wel even worden gedemonteerd om de velresten te verwijderen.

    Het eindprodukt is een prima smeermiddel voor de bovenas en de overring, zowel zomers als s’winters.

    Vr. Gr. Durk.

  • de Malende Molenaar

    Jaaaaaaaaaaaaaaa, die Durk…

    oprjocht mounder “dogge it” mei rizel no!

    ;-)

    Groetnis,

    Cees

  • Ranko

    Castrol?? Dat gaat in mijn Alfa, niet in mijn molen….

    Wel heel erg duur, die 10W60, bijna 20 euro de liter. En dat terwijl het apparaat olie gebruikt als was het benzine….

    Ranko

    Alfa 156 2.0 l JTS (tuned by Squadra)

    oliemolen het Pink

    http://pink.molens.org

  • Andreas de Vos

    Hey Ranko,

    Als jouw auto zoveel olie verbruikt, waarom dan van die dure olie erin? Maar eh… benzine verversen en olie tanken?

    Overigens is de reuzel ook flink duurder geworden. Ik betaalde vandaag de slager (had hij nog tegoed, hij zou de prijs nog controleren), was €12,50 voor 5 kg… dus ongeveer 100% in prijs gestegen, vorige keer betaalde ik nog 10-12 euro voor ongeveer 10-11 kg…

    Overigens 2: ik blijf toch reuzel gebruiken hoor, voor molens toch altijd beter en goedkoper dan motorolie.

    Groetsels,

    Andreas de Vos