Ik vind het stoomgemaal (tevens Stoommachine museum) van de Vier Noorder Koggen te Medemblik ook een uitermate interessante en waardige kandidaat om die prijs te winnen. Niet alleen omdat ik toevallig Noord-Hollander ben, ook omdat ik stoomtechniek uitermate boeiend vind, maar ook omdat dit stoomgemaal in 2 fasen is gebouwd en naast (en uiteindelijk ter vervanging) van 25 binnekruiers heeft gewerkt om de boezem van de Vier Noorder Koggen af te malen op de Zuiderzee.
Ongeveer zoals Kinderdijk, maar dan 1 boezem met 25 molens (15 molens nabij het stoomgemaal ten zuiden van Medemblik, 10 andere langs de zeedijk rond Aartswoud, west van Medemblik). Overigens is van 1 van die molens (de nummer 11) de waterloop bloot gelegd bij wijze van zichtbare herinnering.
In ieder geval: kijk donderdag ook even naar Restauratie om dit gemaal te bekijken.
Overigens, als je het goed beschouwd is dat programma totale waanzin, want al die monumenten verdienen gewoon hun restauratie, dus geef ze gewoon dat geld en maak er niet zo'n kermis van.
Aan de andere kant: het programma is ook min of meer noodzakelijk, want het vergroot in ieder geval de kans voor 1 monument om voor de broodnodige restauratie voldoende middelen te vergaren. Blijkbaar noodzakelijk, want via de normale weg komen die middelen niet, of niet binnen afzienbare tijd?
Groetsels,
Andreas de Vos