molen van haasdrecht

  • Johan van Dijk

    Dag Harmannus,

    Mijn eerste levensjaren heb ik inderdaad in Loppersum doorgebracht (ik ben in het ziekenhuis van Delfzijl ter wereld gekomen) en heb dan ook zeker enkele keren op het kerkje van Garsthuizen gestemd, net zoals destijds op de winnaar van twee jaar geleden, het kerkje van Vierhuizen. Als de telescoop tegenover de kerk zou komen te staan dan wordt het nog lastig, chauvisme gaat dan toch een rol spelen, temeer omdat ik me het kerkje al vanaf kleinsaf in desolate toestand kan herinneren. Maar dat zien we bij de finale wel!

    Groeten,

    Johan

  • Johan van Dijk

    Chauvinisme bedoel ik uiteraard.

  • Andreas de Vos

    Ik vind het stoomgemaal (tevens Stoommachine museum) van de Vier Noorder Koggen te Medemblik ook een uitermate interessante en waardige kandidaat om die prijs te winnen. Niet alleen omdat ik toevallig Noord-Hollander ben, ook omdat ik stoomtechniek uitermate boeiend vind, maar ook omdat dit stoomgemaal in 2 fasen is gebouwd en naast (en uiteindelijk ter vervanging) van 25 binnekruiers heeft gewerkt om de boezem van de Vier Noorder Koggen af te malen op de Zuiderzee.

    Ongeveer zoals Kinderdijk, maar dan 1 boezem met 25 molens (15 molens nabij het stoomgemaal ten zuiden van Medemblik, 10 andere langs de zeedijk rond Aartswoud, west van Medemblik). Overigens is van 1 van die molens (de nummer 11) de waterloop bloot gelegd bij wijze van zichtbare herinnering.

    In ieder geval: kijk donderdag ook even naar Restauratie om dit gemaal te bekijken.

    Overigens, als je het goed beschouwd is dat programma totale waanzin, want al die monumenten verdienen gewoon hun restauratie, dus geef ze gewoon dat geld en maak er niet zo'n kermis van.

    Aan de andere kant: het programma is ook min of meer noodzakelijk, want het vergroot in ieder geval de kans voor 1 monument om voor de broodnodige restauratie voldoende middelen te vergaren. Blijkbaar noodzakelijk, want via de normale weg komen die middelen niet, of niet binnen afzienbare tijd?

    Groetsels,

    Andreas de Vos

  • klaas zaal

    Beste Andreas, ben jij op de hoogte dat het Schap, het HHNK, het stoomgemaal heeft teruggekocht van de Stichting? En dat met het oog op toekomstig wateroverlast. Als dit zo is dan hebben wij in NH ons eigen Woudagemaal, maar dan iets kleiner. Dit zou echt te gek zijn. gr Klaas Z

  • Andreas de Vos

    Hoi Klaas,

    Dat wist ik niet, maar misschien is het op de site van HHNK te vinden? Bij gemalen bijvoorbeeld.

    Zou inderdaad niet verkeerd zijn, 1 pomp op stoom en 1 of 2 op elektra. Ook als de stroom een keer uitvalt, want die elektrische pomp kan ook, of is, aangedreven via een stoommachine die een dynamo aandrijft. Mooi spul daar in Medemblik.

    Groetsels,

    Andreas de Vos

  • Andreas de Vos

    Klaas,

    Zou het kunnen zijn dat je per abuis dit gemaal bedoelt?

    http://www.hhnk.nl/ons_werk/objecten_en_gebouwen/gemalen/gemalen?ActItmIdt=57163

    Heeft namelijk dezelfde naam… Dit is info over de gemalen van HHNK uit december 2007, dus misschien niet actueel genoeg als het stoomgemaal na die datum terug gekocht zou zijn. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat HHNK een gemaal terugkoopt dat zoveel restauratiewerk moet ondergaan…

    Groetsels,

    Andreas de Vps

  • Meelmuisje

    Ik ben enkele maanden geleden in dat stoomgemaal geweest! Dat was erg boeiend! Er stonden vele stoommachine's opgesteld waarvan de meeste het zelfs nog deden! Het gebouw zelf verkeerde trouwens in erg matige staat. Veel scheuren en losse stenen ga zo maar door.. Verder kon er nog maar met 1 ketel gestookt worden omdat die andere afgekeurd was! En voor die andere ketel dreigd het zelfde te gaan gebeuren binnenkort. Erg zonde! Ik gun dat stoommuseum de 1 miljoen euro zeker!

    Gr, Thomas Griffioen

  • Jos van Schooten

    Ik zal ze hier ook maar even parkeren, die foto's van de provinciale molen contactdag in Medemblik, want dat stoomgemaal staat er uitgebreid op.

    Inderdaad de moeite waard.

    www.mijnalbum.nl/Album=VZNOTSVE

    Groetjes, Jos,

    oja, Jullie komen toch wel naar Noord-Holland-zuid dit weekend?

    Er worden Groningse pannenkoeken gebakken op de Eenhoorn.

    En het wordt hardstikke mooi weer.

    www.penterbak.nl

  • klaas zaal

    Bedankt voor de foto's Jos, enkele hiervan zul je in de volgende Molenpost terugzien met verhaaltje, maar dit duurt nog even. Misschien kan Coen Rood wat meer duidelijkheid brengen over het stoomgemaal. gr Klaas Z

  • Niels Noorlander

    Als de molens van Altena zoveel geld nodig hebben zouden ze zich in moeten schrijven voor zo'n spelletje. Wanneer zij geen aanspraak wensen te maken op de te vergeven miljoen oet daar ook niet over gezeurd worden als een andere moleneigenaar wel die stap zet.

    Ik weet dat de molens er in die omgeving slecht bijstaan. Ik heb een maand geleden in Haastrecht (stom toeval) dat de molens er zeer beroerd bijstaan.

    Ik heb niet gestemd. Wij gingen vroeger altijd op vakantie naar Dwingeloo en reden in de eerste dagen altijd naar de radiotelescoop. Ook de molen van Haastrecht zou leuk zijn als deze wordt gerestaureerd. Toch geeft een groot deel van de bevolking van Haastrecht geen behoefte aan een gerestaureerde molen.

    groeten Niels Noorlander