Goedendag,
De afgelopen dagen hebben Tom Blaak en ondergetekende het initiatief genomen om bij de gemeente Zwijndrecht aan de bel te trekken over De Landzicht. Tom via een brief als betrokken molenaar (waarop tot nu nog geen reactie) en ikzelf via een directe persoonlijke benadering. Via de balie kwam ik in e-mailcontact met Dhr. De Gooijer, beleidsontwikkelaar, o.a. betrokken bij de Landzicht. In de achtergrond hebben wij Barend Zinkweg als een soort adviseur vanwege zijn ervaring bij de verplaatsing van de Pendrechtse molen. Er was via e-mail een open uitwisseling van argumenten vóór en tegen. In totaal beslaat dit plm. 4 A-viertjes, teveel om onverkort te plaatsen. Daarvoor had ik overigens wel de toestemming van Dhr. De Gooijer. Mijn laatste e-mailreactie aan hem maakt wel duidelijk hoe een en ander is verlopen.
Dag Heer de Gooijer,
Dank voor uw reactie.
Indien er een biotoop zou zijn die gunstig is voor de molen ben ik ervan overtuigd dat er voldoende vrijwillige molenaars zullen zijn die hier zouden willen draaien/malen. Daar ben ik er één van, maar dan moet het geen dertig jaar duren want dan maak ik vermoedelijk ook deel uit van een “parkachtige uitstraling”.
Persoonlijk vind ik die entree niet eens zo geweldig. Je komt uit een tunneltje, rijdt meteen tegen een rotonde aan en als je daar vanaf rijdt, heb je niet eens kunnen kijken naar die groene entree. Komend van het Waalviaduct geldt eigenlijk hetzelfde. Een vrijstaande molen met “lucht” er omheen zou een veel imposanter beeld zijn, vooral als de molen draait. Daarnaast denk ik dat Heerjansdam/Zwijndrecht er ook veel meer eer mee zou inleggen om zoiets tot stand te brengen.
In het verleden zijn er in Dordrecht meer dan 80 molens verloren gegaan en alleen de Kijck over de Dijck heeft het op het nippertje overleefd. In bescheidener mate, maar even desastreus was de molengeschiedenis voor Zwijndrecht. Van de ooit 14 molens resteert nog slechts De Landzicht.
In feite laten we die laatste molen vanaf nu balanceren op het randje van de afgrond. Het is niet ondenkbaar dat in de (nabije) toekomst de beleidsmakers of -bepalers zich af zullen vragen of (gemeenschaps)geld in zo`n dood monument steken wel zinvol is.
Ik denk hierbij nog even aan “de bijtende notaris” over “De Dikke”, http://www.swaen.org/geschiedenis%20zwijndrecht/monumenten/verdwenen%20monumenten/molens.htm.
Wij ( ik neem nu even de vrijheid te spreken namens alle vrijwillige molenaars) willen er sterk voor pleiten om het nu vrijgemaakte budget niet “zomaar” in een conservering te steken. Wellicht is een heroverweging met alle partijen de moeite waard om dit geld juist aan te wenden als aanzet voor een heuse restauratie.
Met vriendelijke groeten,
Jan Althof
Hierna had ik een lang telefoongesprek met Dhr. De Gooijer wat ik in het kort samenvatte voor Tom Blaak en Barend Zinkweg.
Dag Tom & Barend,
Zojuist een lang telefonisch gesprek gehad met Paul de Gooijer. Hij gaf extra inzicht over de hele gang van zaken. Eén van de mogelijk positieve punten is dat bij de verstrekking van de huidige subsidie de molen in een stichting moet worden ondergebracht. Daar wordt nu op gestudeerd. Een stichting vergemakkelijkt de zaak m.b.t. tot het eventueel genereren van subsidie- of sponsorgelden etc. Méér zat er nu niet in. Feitelijk is de huidige stand van zaken zó dat eindelijk alle neuzen (eigenaars, gemeente, provincie en monumentenzorg) dezelfde kant op staan. Nu nog die neuzen in de richting van een restauratie zien te krijgen :-).
Hij was erg blij met alle gemaakte opmerkingen, onze argumenten en onze betrokkenheid. Dat alles wordt serieus meegenomen in eventuele verdere stappen.
Eén daarvan is dat hij mij op de hoogte zal houden van alles wat er m.b.t de molen wordt gedaan of besloten. De eerste stap is dat men de molen weer zichtbaar wil maken. Weliswaar in de geplande toestand met zo mogelijk het wiekenkruis geplaatst. Daarna mogelijk een openstelling voor publiek. Ook dat kan positieve effecten hebben op het verdere verloop, denk ik dan maar.
Cordiali Saluti,
Jan.
PS:
Voor wat “inzicht” zal ik morgen wat foto`s ter plekke maken en die hier plaatsen.