Molen de Kameel word herbouwd

  • Bart Bos

    Jarenlang werd er al over gesproken, velen dachten dat het bij dagdromen zou blijven.

    Het lijkt er op dat Molen de Kameel nu echt herbouwd gaat worden, sinds 2000 word er over gesproken en van alle kanten gelobbyd om de herbouw van de molen aan het Doeleplein te laten herrijzen. Het was een droom van de Stichting Schiedamse molens om de molen toe te kunnen voegen aan het Schiedamse molenbestand, maar dat bleek makkelijker gezegd dan gedaan, want een molen bouwen is geen goedkope grap.

    Maar het jarenlang sparen en sponsoren zoeken lijkt zijn vruchten te hebben afgeworpen. Inmiddels heeft de gemeente haar goedkeuring gegeven en is de boot voor het heien gearriveerd op de hoek Noordvestsingel/ Schie.

    Bron, www.hetschiedammertje.com

  • Rob Pols

    Mijn standpunt heb ik al eerder kenbaar gemaakt op dit medium. Ik zit er niet op te wachten. Er zijn erg weinig (zeg maar: bijna geen) gegevens van de originele molen bekend, er zijn geen foto's van en de molen krijgt nu bepaald geen vrije windvang.

    Daarentegen wordt dit een replica van een molen uit de eerste bouwperiode onder de stenen molens in Schiedam, dus het wordt ook weer geen dertien in een dozijn-molen.

    Rob P.

  • Lolke Rang

    Beste Rob, ook ik heb mijn standpunt al eerder kenbaar gemaakt op dit medium. Wie de uitdrukking ‘dertien in een dozijn-molen’ uit zijn strot, pen of toetsenbord krijgt, moet zich serieus afvragen of hij/zij wel als molenliefhebber beschouwd kan of zelfs wil worden.

    Voor mij is het simpel: zolang met een ‘molen’ een ambachtelijk en overeenkomstig de eeuwenoude traditie vervaardigd natuurkrachtwerktuig wordt bedoeld, bestaan er voor een waarachtig molenliefhebber net zo min dertien in een dozijn-molens als er voor een waarachtig muziekliefhebber dertien in een dozijn-Steinways bestaan.

  • leo middelkoop

    Ik heb liever een Steinway dan een Kameel.

    Ongetwijfeld zal ‘ De Nieuwe Kameel’ een goed gemaakt product worden maar ik heb er bepaald niet om gevraagd.

    Groet,

    Leo

  • Barend Zinkweg

    Beste Lolke,

    Het zal toch niet zo zijn dat er maar één soort “molenliefhebber” is, namelijk de soort waar jij toe behoort?

  • De Wilde Westlander

    Zolang er geen andere molens de dupe van worden is m.i.weinig op tegen om deze molen te herbouwen.

    Historisch voegt dit weinig toe,men heeft er weer een molen bij,oke.

    Maar qua inrichting is er niets historisch aan.

    Voor het stadsgezicht en voor de toeristen is het leuk.

    Groeten van“De Wilde Westlander”.

    (Die z'n paparazzi vestje weer uit de kast heeft gehaald)

    Rob van Zijll.

  • Barend Zinkweg

    Eerlijk gezegd denk ik bij zo'n initiatief twee dingen:

    - je maakt mij niet wijs, dat er géén 100 zaken te noemen zijn waar Schiedammers meer op zitten te wachten dan op “nog een molen”

    - wie ben ik om hier voor te gaan liggen, doe wat je niet laten kunt

  • Lolke Rang

    Ik heb geen zin om met jou te gaan bekvechten over taalkundige subtiliteiten als de precieze betekenis van het woord ‘liefhebber’, beste Barend. Maar wel dit. Zou jij iemand die minachtend praat over een ‘dertien in een dozijn-kat’ werkelijk als dieren-, c.q. kattenliefhebber kunnen beschouwen? Of toch meer als een snob?

  • Mario Collombon

    Wat is er mis mee als molenLIEFHEBBERS hopen dat bij een herbouw specifieke kenmerken terugkeren en er niet een molen ontstaat zonder die kenmerken welke hij vroeger had en zich dus onderscheidt van bestaande molens? Wat is er mis mee wanneer je als molenliefhebber vindt dat die molen anders zo nodig niet terug hoeft te keren als het alleen om een ‘plaatje’ draait omdat daar al genoeg exemplaren van zijn in NL? Wat is er mis mee om een molen die lijkt op bestaande molens, zich niet onderscheid, zonodig te benoemen als ‘13 in een dozijn molen’ om dit duidelijk te maken?

    Wil méér altijd zeggen beter? Oftewel moet je als molenliefhebber altijd blij zijn met elke molen die erbij komt op welke manier dan ook, alleen maar omdat hij funktioneerd als een molen?

    Ik ben sinds ik 3 maanden oud was gek van molens en toen ik nog klein was konden er niet genoeg molens gerestaureerd, herbouwd enz worden. Het liefst zag ik ook nog eens overal Busselneuzen en fokken verschijnen en molens die verhoogd werden i.v.m. de verslechterende biotopen!

    Tegenwoordig ben ik daar genuanceerder over gaan denken. Liever het bestaande goed behouden, als het even kan in originele staat en locatie, en nastreven dat streekkenmerken terugkeren, en een enkele herbouw van echt unieke exemplaren (bijv. Beugt).

    Ben ik nu molenliefhebber af omdat wat mij betreft niet elke romp gecompleteerd hoeft te worden en ik niet achter elke herbouw sta? Of omdat ik de term ‘13 in een dozijn molen’ stiekem ook wel eens gebruik?

    Ik dacht het niet, molenliefhebber blijf ik m`n leven lang, maar kritisch blijf ik ook!

  • Tim Dreessen

    Tuurlijk is het op zich leuk als ergens een molen gebouwd wordt. Dit is o.a. goed voor de molenmakers omdat ze hun vakkennis op peil houden. Maar los daarvan: van de Kameel is niet één foto beschikbaar, hooguit een tekening uit de 19e eeuw (dacht ik). Rob P. kijkt m.i. terecht breder dan puur naar het feit dat er een molen gebouwd wordt: wat is de toegevoegde waarde van deze molen? Historisch verantwoord is zelfs de locatie niet eens, want deze wordt iets anders t.o.v. de oorspronkelijke molen. Laat staan dat er een molen komt waarvan we zowel inwendig als uitwendig zeker weten dat die op de oude molen lijkt. Een tekening is altijd een subjectieve vormgeving van de werkelijkheid. Er is naar mijn mening daarom sprake van een nieuwbouwproject binnen een matige molenbiotoop.Objectief gezien heeft deze molen vooral toeristische waarde vanwege de ligging nabij het centrum.

    Ik vind het juist getuigen van snobisme als je hier geen opmerkingen over mag maken omdat je dan ineens geen molenliefhebber zou zijn. Trouwens, volgens mij is een molen (een bouwwerk) nog steeds iets heel anders dan een levend wezen (een kat).