Rietdek Lonneker

  • Meelmuisje

    Beste prikkers ik heb een vraagje!

    Kan iemand mij vertellen hoe die rietdekkers het riet gedekt hebben op De Lonnekermolen in Lonneker?

    http://www.molendatabase.nl/nederland/molen.php?nummer=790

    Want dit is een ronde stenen molen met om de romp riet tegen vochtdoorslag. Nou is mij wel bekend hoe ze riet dekken bij houten molens. Maar hoe doe je dat dan bij een stenen molen? Ik had er afgelopen zaterdag over op de molen maar we konden niet echt op een antwoord komen..! Wie weet het wel?

    Mvg, Thomas Griffioen

  • Andreas de Vos

    Ik vermoed dat dit riet op dezelfde manier is vast gezet op de rietlatten als gebruikelijk bij huizen (moderne huizen).

    Zie ook de laatste Gildebrief waar toevallig een stukje over een rietdekker in staat. Moderne huizen hebben daken van houtplaat met isolatie daarop, en daaroverheen zijn dan rietlatten geschroefd. Maar omdat je dan geen mogelijkheid hebt om het bindtouw vanaf het riet achterlangs de rietlat te slaan en aan te trekken gebruikt met RVS-draad dat met kruiskopschroeven aan de latten wordt geschroefd. Van buitenaf dus.

    In Lonneker hebben ze de rietlatten op de romp bevestigd en daarna ongetwijfeld ook met RVS-draad en schroeven het riet erop geschroefd. Aangezien een stenen molen minder trilt en werkt (de romp dan ;) ) dan een achtkant zal het geen probleem zijn.

    Groetsels,

    Andreas de Vos

  • Meelmuisje

    Dat is opzich inderdaad wel harstikke logisch.. Maar deden ze dat ookal in 1865?:D

    Gr, Thomas

  • Andreas de Vos

    Nou, vast niet. Maar ik kan me voorstellen dat een handige rietdekker in dat geval toch met touw op de min of meer normale manier kan rietdekken. Kwestie van een lange kromme naald gebruiken.Van buiten erin, achter de lat langs en dan weer naar buiten eruit. Nadeel is alleen dat je dan het touw niet zo strak kunt aantrekken als normaal vanaf de binnenkant (een 2e mannetje) mogelijk is.

    Groetsels,

    Andreas de Vos

  • Mark Heutink

    Hoi Thomas,

    de molen was bij de bouw gewoon een rond stenen beltmolen.Zo ook bij de opening van een restauratie in 1985. Pas in de laatste fase van de grote restauratie in 1995 heeft men riet tegen de romp gedekt. In het boekje wat ik heb van de Lonneker Molen ter gelegenheid van het 150 jarig bestaan, staan foto's hoe men de riet op de romp heeft gedekt, met behulp van rietlatten die ‘gewoon’ tegen de romp is bevestigd en daartegen dus het riet, dat op een normale manier gedekt is. op dezelfde manier als op een achtkant dus.

    Fijne draaidag vandaag!

    Mark

  • Meelmuisje

    Ja maar als het op de normale manier gedekt zou moeten worden zou er iemand aan de andere kant moeten staan!? Misschien hebben ze het inderdaad bij de laatste keer wel gedaan zoals Andreas zegt?

    Gr, Thomas