Ophekken molen Windlust Westmaas

  • Ruben 4-gever

    Goedenavond prikkers,

    Gisteren en vandaag na school direct naar Westmaas om de vorderingen op molen Windlust te bekijken.

    Gisteren zijn de roeden gestoken waarvan al een end was opgehekt,

    Die dag heeft Restauratiewerkplaats Schiedam nog een end opgehekt.

    Vandaag heb ik de molenmakers geholpen met het laatste end ophekken,

    tuigje om en gaan:D :). Dit ging ook behoorlijk snel, want binnen 90 min. hadden we een end opgehekt!

    Later heeft een van de molenmakers nog een keerklos opgehangen en nog wat roewiggen aangeslagen en geplaatst. Na dit klusje heeft hij nog wat foto's gemaakt vanaf de askop.

    Morgen weer een molendag, maar dan op De Hoop!,

    De foto's: http://www.mijnalbum.nl/Album=NKUUC3TM

    Met de groeten uit de Hoeksche Waard,

    Ruben Viergever

  • Rob Pols

    Het wordt weer een prachtig molentje! Dat kun je ook wel overlaten aan deze molenmaker. Jammer alleen dat de witte stukken op de roeden bij de askop niet terugkeren (of komt dat alsnog?). Die zullen hier ook wel niet origineel geweest zijn, maar het is wél een stuk sierlijker, zeker op een relatief kleine korenmolen.

    Het ziet er op het oog mooi uit. En na de restauratie gáán me die molen! (Waar hebben we dat eerder gehoord? :D)

    Rob P.

  • Justin vd Heuvel

    Ik vind het er ook wel mooi uit zien :) Lekker breed hekwerk, en de rest van de molen ziet er ook zeer fraai uit. Alleen vind ik de verhouding bord-hek wat vreemd. Een mooi breed hek, maar de bordjes lijken me wat smal, maar dat kan ook aan mij liggen. Laten we hopen dat de molen z'n naam snel weer waar mag maken :D

    Justin

  • Rob Pols

    Justin,

    Deze molen heeft altijd brede hekken en relatief smalle borden gehad. Ook op oude foto's die ik ken is dit zo. De nieuwe ophekking is overigens iets vlakker vanwege een betere verhouding qua overbrenging.

    Gr. Rob

  • Justin vd Heuvel

    Bedankt Rob, weet ik dat ook weer :)

    Justin

  • Jacob Dekker

    Hallo Rob,

    Volgens het Zuidhollands Molenboek was de overbrnging 57x29/66x24. Zou je mij kunnen/willen vertellen wat die overbrenging na de restauratie geworden is?

    MVG, jAAp

  • Rob Pols

    Hoi Jaap,

    Nee, dat kan ik (nog) niet, maar de overbrenging zal op zich niet veranderd zijn, maar de zeeg is aangepast aan de overbrenging door het iets vlakker te maken.

    De oude zeeg was te diep voor een optimale verhouding. Zo heb ik het tenminste begrepen van de molenmakers.

    groeten, Rob