Zoals jullie mijn foto's van Zweedse molens hebben gezien (in mijn topic van 18 oktober, 12.14 u) is de staart van de achtkante grondzeiler van Kareby helemaal niet eens vastgemaakt! Dit betekend gevaar bij storm, gezien zijn ligging niet ver van de zee, ongeveer 25 km ten noorden van Göteborg. Dit molentje is ca. 1650 gebouwd en in 1960 grotendeels vernieuwd. Het noordelijkste achtkant ooit gezien op de kaart van Europa.
Ik heb het adres van de instantie gevonden die over Kareby Hembygdsgård gaat (een soort plaatselijk openluchtmuseum) en heb een brief in het Zweeds geschreven met het vriendelijke verzoek om de staart met kettingen vast te maken.
Hej,
Min namn är Martin van Doornik och är den nederländsk frivilligt mjölnare med mer än 25 år erfarenhet.
Jag besökte den där väderkvarn och hästkvarn av Kareby Hembygdsgård på 4 oktober 2008, klockan 10.00. Mycket intressant!
Men vad som saknas är den där stjarten utan säkerhetskedja. Titta på den här medföljde tre bilder. Den där väderkvarn ligger inte fjärran från havet. Det finns farligheten för den där kapande på kvarnkroppen och kvarnvingar vid svår stormen.
Utan säkerhetskedja finns på stjarten den där kapande kunna rycka loss från kvarnkroppen. Erfarenhete mjölnaren efterlamna dem kvarnar aldrig utan säkerhetskedja, också för ett timme.
Kedjor måste vänster och hoger från stjarten till ringar i grunden, men inte spanna eller sträck.
Tack mycket bra för din möda att bibehållande av den där väderkvarnen i Kareby.
Med vänlig hälsning från
Martin van Doornik