Goedendag,
Zo langzamerhand kan er echt niet meer gesproken worden van wat Miologisch gekrabbel in de marge. Het begint allemaal zelfs wat extremistische vormen aan te nemen, hoewel ik er zelf niet veel last van heb. Vorige week maandagavond een nuttige catechisatie bij Aad, woensdag de gevoelige knoet van meester Barend. De aanvang van de goede werken t.b.v. het vervangen van de wateras. Donderdag een extra bezoek aan de Pendrechtse om het uittakelen vast te leggen en waar nodig een helpende hand toe te steken zonder die ergens tussen te laten geraken. Zaterdag het billen afmaken van de loper van de Kijck en het terugplaatsen ervan.
Maandagmorgen vond het uithijsen van de oude as plaats. Dinsdagmorgen om 07.00 uur sharp aanwezig bij De Gelder om de finishing touch te kunnen meemaken van dat mooie stukkie azobé. Die dag eindigde om 16.00 uur na het naar binnentakelen en klaar leggen voor de volgende dag. Zo ver waren we tot nu met de plaatjes. En vandaag dus wederom de reguliere woensdagse tuchtiging van meester Barend.
Het terughangen van het waterwiel en daarna het op z`n plek schuiven van de wateras was een genoegen om mee te maken. Zoals de vorige fotoserie eindigde, begint hij nu. Twee geitenbreiers die samen een klus moeten klaren. Zij waren enigszins verbaasd dat er geen olijke reacties op hun verschijning op dit prikbord verschenen dus doe ik het nu maar zelf. Eigenlijk een gemiste kans voor open doel voor de komieken onder ons. :-)
Genoegen? Ja, twee vaklieden die aan weinig woorden genoeg hebben om met elkaar te communiceren over hoe, wat, waar en wanneer. Beiden hebben zij hetzelfde abstracte beeld voor ogen, een wateras op z`n plaats. Nul komma nul wanklank of krachttermen, rustig overleg onderwijl stap voor stap verdergaand. Takeltje hier even verplaatsen, takeltje daar even ophalen. Balkje ter ondersteuning, even een lijmtang verzetten, een steigerpijpie om als rol te fungeren en dan ook nog even de voorhamer voor een tikkie hier en een tikkie daar. Het is nauwkeurig passen en meten in een zeer beperkte ruimte. Pet diep af voor zulke geitenbreiers.
We hadden slechts één gevalletje van pech toen er een stukje afbrak van de steen aan de waterzijde (zie foto). Er zat een oude, gelijmde breuk in en die begaf het tijdens de plaatsing. Bij inspectie bleek de verlijming al voor zo`n 75% losgeraakt te zijn. Jammer maar voor de rest geen onoverkomelijke zaak.
Intussen moest ik natuurlijk wel op een toch draaiende molen letten en aangezien we een fraaie dag hadden met een mooie rijzende wind kon ik lekker aan de bak. Begonnen met 4 volle met windkracht 0,5 :-) kon ik in de middag in drie/vier tussenstappen terug naar 4 lege met de zeilrollen achterom. Ik kon ook maar kort genieten en slechts één plaatje maken van de rand van een groot wolkengebied dat Oostwaarts en verijzend aan de rand, precies over de molen schoof.
In de middag kregen we nog bezoek van Nelly Sonneveld die ooit bij Barend in de leer was. Zij hadden natuurlijk wel het een en ander op te halen. Zij assisteerde mij nog even bij de laatste zwichtactie en onderwijl overlegden wij over onze te nemen stappen t.b.v. De Landzicht. Dat ligt ook niet stil.
Om een uur of vijf de aftocht naar huis voor een bordje prei met aanverwante zaken. En natuurlijk morgen weer met de camera naar Barendrecht. Ook daarvan zal ik hier kond doen.
Vrijdag vermoedelijk ook nog wel camera- en ander werk in Barendrecht. Zaterdag staat er een bezoek gepland aan Eric Zwijnenberg. Dat is zo ongeveer het laatste molentype dat ik nog bekijken moet. En dan zondag ter ontspanning nog een dagje motorrijden met de FJR-Club. Maandagavond wacht dan weer de theorie bij Aad. Veel te veel molens? Loop ik nog niet met molentjes? Nee, het is nog steeds leuk om allemaal te doen en mee te maken. Een belangrijke voorwaarde is natuurlijk dat je er wat tijd voor hebt. Als pre-pensionado heb ik daaraan geen gebrek.
Het is leuk om zoveel reacties te krijgen en te lezen van de vele vaklieden die de molenwereld rijk is. De verleiding is groot om daar meteen op in te gaan, maar ik denk dat het beter is om na afloop van het karwei puntsgewijs hier antwoorden op te geven. Dat houden jullie dus nog even tegoed.
De link naar de plaatjes (waar ik nog commentaar onder moet zetten) :
http://picasaweb.google.nl/Noordkaper04/VervangenWaterasPendrecht#
Groeten van Barend, Jan en De Geitenbreiers (Die ègnie in beeld willen!!).