Nog gedraaid vandaag?

• Robert Van't Geloof

Hoi vandaag weer bij Adrie op Kortland geweest.

Ik kwam aan fietsen om 12.30. Nog geen 5 minuten later kwam Adrie aan tuffen in de auto. Samen de molen los gehaald en van z naar n gekrooien. Toen mocht ik alle zeilen voorleggen. Het werden er 4 halve. Later opgetrokken En hij liep wel aardig. Rond 13.28 kwam Henk Epskamp aan fietsen (Had even met hem afgesproken ivm de zeilen aldaar.) Hij is toch zeker tot 14.30 (of langer) Gebleven. Toen hij weg ging gingen wij de geit eens wat eten geven . Intussen liep de wind wat uit. Dus toen besloten we de molen rond vol te leggen.

Daarop ging ie beter lopen. Later ruimde de wind naar Noordoost later oostnoordoost. De molen liep na het kruien weer zeer nijdig vaak.

Om 17:00 hebben we de molen in de stromende regen afgezeild En naar noord gekrooien. Grt Robert

• Gerad Werkman

Vanmiddag was ik om 1 uur op de Grote Geert. Ik moest de molen helemaal omkruien naar het Oosten toe. Gelukkig gaat het kruien niet moelijk hierzo. Martijn was vandaag niet aanwezig om te helpen, omdat hij een voetballen moest met zijn team. De molen draaide 60 enden en met de kleppen helemaal dicht 80 enden. Het was koud op de molen. Regenkoud. Om kwart over vier de molen stilgezet en naar huis toe gegaan. Het was hier de hele dag droog weer, maar wel bewolkt in Noord Groningen. Pas tegen half zes begon het hier te regenen.

Groetjes Gerad Werkman uit Kantens.

• Jelle van Daalen

Gisteren en vandaag gedraaid op de zwaan in lienden. Allebei de keren op het oosten. Het viel toch een beetje tegen met de wind. Ik had er persoonlijk toch op iets meer gehoopt. Vandaag weer door de kapzolder vloer gezakt. Zal ook mede met mijn gewicht te maken hebben en dat de molenmaker nog geen tijd en zin heeft om in lienden te komen timmeren. Om 16.00 naar molen de marsch gereden voor de wekelijkse ouwehoer en de borrel. Molen liep leuk met de 4 halve. Later begon het toch te regenen.

Op de terug weg kwam ik over de A15 en ik vraag me toch zo langzamerhand af op die Hellouwse wippen vastgeroest zitten, want ik kom er vaak zat langs en ze staan altijd en eeuwig stil.

Jelle van Daalen

• Rob Simons

Om 11u30 zijn we in Borkel begonnen. We moesten kruien van ZW naar ONO. Tijdens het kruien kwamen de eerste bezoekers al. Toen 4 volle ervoor gelegd en maïs gaan malen. De molen heeft de hele dag rustig gelopen, met af en toe een uitschieter. Ondanks het slechte weer toch nog aardig wat bezoekers gehad.

Om 4u hebben we de vang erop gelegd en in de stromende regen afgezeild.

180 kg gemalen.

Groeten,

Rob

• Mario Collombon

Vandaag om 10:00 op de molen. Eerst wat schoongemaakt en klanten geholpen waardoor de molen inspannen er even bij in schoot. Tegen 11:00 kwam ons pap ff kijken en was Jeroen er ook ondertussen. Met z`n allen hebben we de molen halfom geduwd naar NO en dat was binnen de minuut gepiept :) Soms best fijn zo`n licht kruiende molen!

Toen ingespannen met 2 in top wat best aardig liep, na de koffiepauze rond half 1 de steen in z`n werk gezet en 4 in top gemaakt, ondertussen was het ook begonnen met regenen. 125kg gemalen en daarna weer voor de pins verder, na 16:00 begon hij erg lekker door te lopen. Rond 17:00 uitgespannen in de stromende regen. Saai nat waterkoud weer was het.

groeten Mario

• Meelmuisje

Hey Robert waarom hebben jullie die molen eigelijk teruggekrooien naar het Noorden na het afzeilen?

Mjah..

Vandaag deed De Vriendschap het wel best. Gemalen met 4 volle zo rond de 1250 kg ongeveer. De molen liep lekker door! Rond 3 uur was ik al weggegaan omdat mijn opa en oma terugkwamen vanuit Frankrijk (wonen ze 's zomers)

Gr, Thomas

• Bart Hoofs

Hoi Jelle,

Maar niet iedereen kan zoals jij rentenieren en met de molens draaien.

Gaat Den Hout voortaan ook wat meer draaien of?

Houdoe

Bart

• Jelle van Daalen

Den hout draait nu al meerdere keren in de week, net als de zwaan in lienden.

Thuis zitten heb ik geen zin in. Ik ga ook graag nog wel eens een dagje zeilen.

Met de rente zit het wel goed, ik heb m,n geld niet in Ijsland staan.

vr gr Jelle

• Jos van Schooten

Klokslag twaalf op de rand van zondag nog even wat foto's uitgezocht.

Nog gedraaid vandaag? Ja, dat wel hoor. De Eenhoorn had er niet zo veel zin in vandaag met die noordoosten wind uit het Engelandpark. Ik kon vandaag twee molenaars in opleiding aan het werk zetten. De molen een halve slag kruien, zeilen voorleggen, balkhout op de slee parkeren en vastzetten, zagen inzetten en een beetje zagen. Evengoed toch nog 500 rondjes gedraaid.

Vorige week zaten we met een groepje molenaars en mio's in Groningen in verband met het door de molenaars Berghuis georganiseerde avondmalen op de Wilhelmina in Noorderhogebrug. In de middag zaten we bij Gerad op de pelmolen in Kantens.

Een bezoekje Groningen dat weer een bijzondere indruk op me heeft gemaakt.

Ook al hangt het molenaarsdiploma al jaren aan de muur, je leert nog steeds bij.

Een pelmolen had ik al eens eerder van dichtbij gezien maar aan het werk gezien nog niet.

Nu ben ik voor een mogelijk aanstaand modelbouwproject mijn licht even gaan opsteken op de Grote Geert en heb ik bij Gerad een dik uur alleen maar lopen opmeten en detailfoto's lopen maken om zo een maatindikatie te krijgen voor wat ik bouwen moet. (als de opdracht doorgaat tenminste)

Ik heb van die afgelopen zaterdag even wat van die foto's bijelkaar gesprokkeld en in een album gezet. De foto's van het avondmalen en van de zondag daarop houden jullie nog van me tegoed. Het waren er een stuk op 400 dus ik moet er even voor gaan zitten.

Mocht de bouw van het schaalmodel van een pelmolen interieur doorgaan, dan is

www.penterbak.nl de link om ook dit project te volgen.

Gerad, nog bedankt voor de zeer gastvrije ontvangst op en bij de molen.

Groet, Jos.

en die foto,s: www.mijnalbum.nl/Album=M7QLDTMJ

• Stefan Teeling

Jazeker, gedraaid, beter gezegd gemalen!! Op de prachtige achtkanter, de Victor. Zo rond een uur of 09.30 aangekomen, Sjerp en mede leerlingen Jelmer en Harit waren ook al precent. Eerst even goede morgen gezegd, daarna snel m'n fiets weggezet. Hierna de bliksem afleider en roekettingen los gehaald. Vervolgens gaan kruien, de molen stond op het Westen en moest naar het Oosten. Elk een eind opgezeild, 2 lange halven op buitenroe en 2 vollen op de binnenroe, alles even warm laten lopen en hierna de vijzel in het werk gezet, liep eerst niet zo, maar later gierde het in het rond. Wat gaan eten en drinken, het over lucht soorten, fronten en de daarbij behorende weertype ‘s gehad. En zo rond een uur of kwart over elf bleek het al weer tijd om te gaan afzeilen, hierna de vlag weer binnen gehaald, pal er weer in en leken kettinkje weer vast. Nog wat foto’s genomen. Op de terugweg nog even een voorraadje meel in Birdaard ingeslagen en nog wat foto's gemaakt van gevelstenen in Leeuwarden.

Weer:

Windkracht 3/4, Oosten wind, verder Grauwe lucht (Stratus), geen neerslag.

's avonds nog even wat in het digitaal archief van de Leeuwarder Courant zitten neuzen. En wat dingen tegen gekomen over de Jonge Phenix, één van de weinige ronde stenen molen die de provincie gekend heeft. Verder ook nog iets gevonden over een Hamburger olie molen die in een loods in IJst moet liggen opgeslagen en eens bij Blauw Huis zou moeten verijzen, mijn vraag is dan ook direct hoe staat het hier nu mee???

Voor foto's en krantenartikelen:

http://picasaweb.google.nl/soepcom.teeling/HoeGaatHetMetEnEenJongePhenix02#

Mvg. Stefan Teeling