80 jaar en nog actief!

• Bart Hoofs

Hier op de molenstartpagina lees ik een stuk over de molen van Warnsveld en zijn opvolger…

Molenaar ziet opvolger

vrijdag 31 oktober 2008 | 05:55

Tekstgrootte

WARNSVELD - ,,Jij kan ook wel op de molen komen werken'', zegt molenaar Abelskamp (80) van molen Nooit Gedacht in Warnsveld.

Hij vertelt het een van de vijftien kinderen uit groep 5 van de Zutphense basisschool De Achtsprong, die gisterochtend te gast waren voor een demonstratie over het ambachtelijke malen van graan. foto Yvonne Pieters

80 jaar is hij nu en nog enkele dagen per week op de molen van Warnsveld.

Goed voor elk jaar een kleine 400.000 omwentelingen. Chapeau dat z on vakman als Dik Abelskamp nog zo vaak de molen van De Hollandsche Molen op de wind zet. Het is ook een molen en molenaar waar het allemaal erg bescheiden aan toe gaat. Maar als je Dik kent dan is dat iemand met een enorme staat van dienst.

Veel vakkennis ook met het malen en molenstenen. Hij was het die de onvolprezen klappers met Zingende Stenen en Rond Zingende Stenen schreef.

Daar waar veel leerlingen van de korenmolenaarscursus uit studeren.

En de opvolger staat eigenlijk al lang klaar in de persoon van zijn zoon Dirk-Jan (en andere vrijwilligers). Een molen en molenaar om als leerling eens op bezoek te gaan en daar een hoop kennis op te doen.

Helaas moeten we ook constateren dat we afscheid moeten nemen van de actieve inzet van vakmolenaars. Piet Snoep uit 's Gravenpolder kan helaas niet meer op zijn gelieve molen komen. Zijn collega Jaap Wagenaar uit Waarde gaat ook binnenkort zijn muldersoverall aan de wilgen hangen.

Bart Hoofs

• Andreas de Vos

Ja er zijn nog meerder vakmolenaars van hoge leeftijd, en inmiddels ook vrijwilligers die al vele jaren actief zijn.

Hier in de omgeving bijvoorbeeld Jan Dam (76, De Dog Uitgeest), Piet Kuiper (ergens in de 70, Geestmolen Alkmaar al ruim 40 jaar en daar geboren), Bas Kruk (80, De Viaan Alkmaar en daar geboren en al ruim 50 jaar molenaar), Arie van Leyen (de Berkmeer), Jan Borst (Groenveld, Valkoog bij Schagen), Dirk Rentenaar (85, molen LQ, Zijpe, nu wel grotendeels zijn taak overgedragen aan zijn zoon Johan).

Maar ook Tom Bos (Kijkduin, Schoorl) die al voor oprichting van GVM als vrijwilliger actief was bij Berkhout van 't Roode Hert.

En zo zullen er nog wel meer zijn die al lang als beroeps- of vrijwilliger molenaar zijn en dat inmiddels tot hoge leeftijd volhouden.

Groetsels,

Andreas de Vos

• Rob Simons

En niet te vergeten Ko De Visser uit Wolphaartsdijk, ook 80 jaar en maalt nog steeds vrijwel dagelijks!

En de oudste nog actieve molenaar is volgens mij Frits Vorderman uit Wenum, 88 jaar!

In België kennen we de bekende molenaar Theo Keijers uit Molenbeersel (77), die al ruim 60 jaar maalt met zijn molen. Heeft ook al vele vrijwillige molenaars opgeleid.

Groeten van een “nog jonge” molenaar.

• Willem Roose

Weet iemand toevallig of Jan Ter Voorde - moet toch zeker 90 zijn - tegenwoordig nog actief is op de Windlust in Radewijk??

Alvast bedank voor de reacties,

Willem

• Tom Blaak

Zover ik weet is Jan niet meer actief als molenaar en wordt deze nu bemalen door zijn schoonzoon.

Gr,

Tom

• Rob Pols

Die schoonzoon (zie ‘Vakantie in Overijssel’) is die brombeer die als door een adder gebeten op me af kwam toen ik een foto maakte van de Windlust in Radewijk. Van zijn vrouw (de dochter van Ter Voorde en een stuk aardiger dan manlief) vernam ik dat een andere jongen met de molen maalde en in de loop der tijd het bedrijf eventueel zou kunnen gaan leiden. De schoonzoon is dus geen molenaar, voor zover ik heb begrepen.

De oude Ter Voorde leeft nog wel (hij is nu 91), maar hij is bedlegerig en niet meer in staat nog iets met de molen te doen.

Rob P.

• Rob Simons

Die ‘andere jongen’ is de kleinzoon van Jan ter Voorde.

Over deze molen staat een mooie film op internet:

http://video.google.nl:80/videoplay?docid=1282996537304817795&ei=qfEOSYimGJKw2QLFrNCmCg&q=raderwijk

• Jelle van Daalen

Niet te vergeten, Sjef Robben van molen de Couwenbergh in Kaatsheuvel. Die zal inmiddels toch ook al wel tachtig zijn. En nog geregeld met de molen in de weer. Jammer dat er niet zoveel oude mulders meer zijn.

Jelle van Daalen.

• Jacob Dekker

Ik heb het leuke en mooie filmpje bekeken en daarbij viel me o.a. het volgende op:

De oude heer Ter Voorde vertelde over de zeeg van het hekwerk, dat de vierde heklat haaks op de roede stond (dus in het vlak van draaiing van het kruis). Ik heb altijd gedacht dat dat de derde heklat moet zijn, behalve bij pelmolens, waarbij het, naar ik meen, wel de vierde lat moet zijn. Is dat in Overijssel misschien anders? Wie verschaft hier klaarheid?

jAAp

• Rob Simons

Volgens mij is het net andersom.

Paltrokken hebben ook een diepe zeeg, en ik meen zelfs dat bij de Eenhoorn in Haarlem de onderste schei (heklat) er haaks in zit! Op een oud filmpje uit de Zaanstreek meen ik ook al iets dergelijks gezien te hebben.

Maar als iemand meer weet, mag die dat zeggen ;)